♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Monday, March 30, 2020

Sabarlah...

#pkp #mco #day13

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

Hari ni hari terakhir pkp fasa pertama. Sepatutnya kalau jumlah kes Covid-19 ni ada pengurangan, maka tempoh PKP akan ditamatkan. Tapi rasanya memang masih awal lagi nak tamat. Tengok jumlah kes di Malaysia pun semakin hari, semakin meningkat. Harap-harap dalam fasa kedua ni akan ada pengurangan.

Apapun aku bersyukur jugak, dalam masa tempoh kawalan pergerakkan ni, aku ada suami dan anak-anak dengan aku. Layan keletah dan kerenah diorang. Budak-budak ni kejap kang bergurau, kejap kang bergaduh. Buat mama dan ayah dia jadi 'hijau'. Huhuhu...

Dalam masa yang sama, aku juga tahu mak abah dan adik beradik serta keluarga mertua pun semua dengan famili masing-masing dan dalam keadaan baik. Adik ipar di Sabah dan anak-anaknya jugak sempat balik ke rumah ibubapa dia di Ranau. Rasa legalah jugak.

Aku pun hampir setiap hari call emak dan abah untuk bertanya khabar. Rasa jeles jugak kat adik dan Joy sebab duduk dekat dengan mak abah. Adik boleh pergi jer rumah mak abah sebab ada jalan yang tak der sekatan. Dekat jer kan... Aku ni ntah bilalah boleh balik KL.

Ada kengkawan aku yang berjauhan dengan pasangan, dengan ibu bapa. Kesian lah jugak. Nak balik tak boleh. Ingatkan 2 minggu jer PKP. Rupanya kena tambah lagi 2 minggu untuk fasa kedua. Mungkin jugak kena tambah lagi nanti untuk fasa ketiga dan seterusnya selagi gejala Covid-19 ni tak nampak berkurangan kesnya di Malaysia.

Aku ni pun dalam tempoh PKP ni tak jejak tanah langsung. Memerap jer dalam rumah, buat kerja tak habis-habis. Tak buat kerja kang rasa bosan pulak. Memang dah rasa lemau sangat. Kadang-kadang semua rasa serba tak kena. Huhuhu...

Sabarlah!

Kiter ni untung ada rumah, ada internet, cukup makan minum dalam perintah berkurung ni. Ada orang kat luar tu, jangankan internet, rumah pun tak der... nak berkurung kat mana?

Sabarlah! Sikit jer lagi... Insya Allah...

#muhasabahdiri

No comments :

back to top