♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Wednesday, March 18, 2020

Bergilir-gilir memasak, buat kerja rumah

#pkp #mco #day1

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

Hari kedua bekerja dari rumah.

Sebelum mula bekerja, aku akan pastikan aku sediakan breakfast dan basuh baju terlebih dahulu. Then kemas-kemas rumah sikit apa yang patut. Bila dah masuk waktu kerja, aku tak suka ada orang kacau *mustahil sangat* dan buat benda lain.

Hari ni enche Neezam tolong sidaikan baju dan mengemas dapur. Niesreena dan Naufal tolong jugak buat kerja-kerja rumah.

Antara cabaran bekerja dari rumah ni ialah nak sediakan makanan, tak kiralah samada breakfast atau lunch.

Aku akan make sure aku akan sediakan sarapan sebelum aku mula kerja. Pagi tadi sempat buat roti telur jer untuk bebudak ni.

Tengahari enche Neezam mengoferkan diri untuk sediakan lunch. Alhamdulillah... dapatlah aku fokus buat kerja.

Fokus ke? Hahhaaha.. Tipu sangat kan?

Tak boleh nak fokus sangat sebab ada 'rakan sekerja' ni yang bising sangat mulut dia.

Suruh tengok tv kat depan tak nak. Nak duduk sebelah mama katanya. Pastu mulut sibuk tanya, "mama buat apa tu? mama buat kerja ke?" Huhuhu... Adoilah anak... Nak jawab soalan-soalan awak jer abis terbang idea kerja. Huuhuhu...

Nak bagi dia leka, aku bagi buku dan kaler pensil. Tapi macam-macam pulak dia suruh aku lukis. Pastu bila turn dia lukis, dia nak kiter tengok pulak.

Adooiii... naperlah comel sangat Neeyaz oooiii. Ni lah pengalaman bekerja dari rumah yang takkan mama lupakan. Hehehe...

Ooo ok... berbalik pada enche Neezam sediakan lunch tadi, ni menu enche Neezam hari ni.

Memang sedap enche Neezam masak. Masak sekali sampai ke dinner.

Alhamdulillah...

Pukul 6.00 petang, aku tutup laptop dan sambung dengan kerja-kerja rumah. Enche Neezam sambung kerja, shift malam. Redho jer lah dia sambung buat kerja malam sampai ke pagi sebab sepanjang hari ni dah tolong memasak dan buat lain-lain kerja rumah. Rasanya buat kerja waktu malam lagi tenang kot.

So, mungkin sebagai tips untuk suami isteri yang kedua-duanya terpaksa bekerja dari rumah. Kedua-duanya kena sama-sama buat kerja rumah dan memasak. Jangan harapkan sebelah pihak sahaja. Lebih-lebih lagi bagi pasangan yang memang tak der maid kat rumah, macam kitorang ni.

Bolehlah bergilir-gilir untuk memasak - samada suami sediakan breakfast, isteri sediakan lunch (masak banyak untuk dinner sekali) atau ikut hari. Kalau hari ni isteri dah sediakan makanan, esok turn suami pulak. Tak kiralah sedap ke, tak ke, pandai ke, tak pandai ke... yang penting cuba buat. Kalau tak pandai masak ke hapa... boleh google jer resepi. Kalau nak cari resepi senang dan sedap, haa gi kat blog masakan aku ni >>juliescookingwithluv.blogspot.com. Ada banyak resepi yang senang-senang jer.

Mungkin ni salah satu hikmah yang kiter boleh nampak. Duduk rumah, asah kemahiran memasak. Bagi anak bini atau suami makan air tangan sendiri. Lepas ni insya Allah jadi pandai masak. Suami isteri semakin sayang menyayangi dan ikatan semakin erat. Insya Allah...

Bukan memasak jer, kerja-kerja rumah pun buat sama-sama. Mungkin kalau isteri lipat kain baju, husband boleh tolong sapu sampah, atau at least tolong buang sampah pun ok. Anak-anak pun kena main peranan kat rumah, terutamanya barang mainan diorang. Ajar diorang, dah guna mesti simpan semula kat tempat dia.

Bagi aku, bila rumah kemas barulah jiwa rasa tenang. Tak der rasa nak 'jadi hijau' jer!

Oklah... tu jer tips untuk hari ni.

Stay at home and be safe!

No comments :

back to top