♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Sunday, March 22, 2020

Kuih-muih fozen

#pkp #mco #day5

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

Memandangkan hari ni tak perlu #workfromhome, so aku ambik kesempatan hari ni untuk buat kuih karipap frozen. Dah beberapa hari bekerja dari rumah ni, setiap petang mesti rasa nak cari makanan. Terutamanya anak-anaklah...

So, hari ni enche Neezam kata dia nak masak untuk lunch. Aku pun ambiklah masa untuk buat karipap. Buat lebih sikit untuk frozen. So, bebila nanti nak minum petang, bolehlah goreng jer terus.

Petang tadi gorenglah jugak sikit. Bebudak ni bila tengok ada karipap kat rumah, memang tak sabarlah diorang nak makan.

Dulu masa kat Melbourne, aku buat karipap pusing ni jual frozen kat kengkawan. Alhamdulillah... hasilnya dapatlah jugak beli beg jenama Guess sebijik dua.

Balik Malaysia memang jarang sangat buat. Ada lah buat sekali dua, tu pun atas permintaan.

Pagi tadi aku call emak, mintak resepi. Dah lama tak buat, lupa dah resepi untuk doh dia. Emak pandai buat karipap pusing. Dulu masa aku kecik-kecik, emak pun buat berniaga karipap pusing ni. Kalau emak yang buat karipap pusing ni, lagi cantik pusing dia. Berlapis-lapis.

Ni untuk my little Khairunns... sorang nak crust jer, tak nak inti. Yang sorang lagi nak bulat macam bunga... layankan jer lah...

Hari Khamis yang lepas, aku sempat jugak buat donut frozen. Senang jer... Masukkan jer dalam breadmaker. Terus siap kembang doh dia. Tapi kena bentukkan sendirilah...

Buat bulat-bulat jer untuk frozen.

Kalau nak frozen donut, kena goreng sekejap dulu sebelum simpan dalam freezer.

So, bila nak makan, tinggal goreng jer.

Banyak lagi kuih-muih yang kiter boleh buat untuk frozen selain karipap dan donut, macam popia goreng, samosa, keria, cucur badak... buat yang senang-senang jer. Resepi google jer... Buat kuih yang ada bahan kat rumah. Aku masih tak berani nak keluar dan tak berani nak bagi enche Neezam keluar. Semoga kiter semua terhindar dari wabak penyakit sekarang ni. Ameen...

No comments :

back to top