♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Sunday, January 27, 2019

Bila restoran favorite masuk JJCM

Haaaa... korang!

El Boney Quattro Formaggi ni memang favorite restaurant kitorang sekeluarga. Sebulan kalau at least dua kali tak jejak memang tak sah.

Beberapa bulan lepas chef Boney bagitau yang rancangan Jalan-jalan Cari Makan (JJCM) nak datang review dan shooting kat kedai dia. Alhamdulillah... rezeki chef. Memang patut pun!

Dan chef ajak kitorang sekeluarga datang masa shooting tu, as guest. Aiyooo... malulah ai... huhuhu...

So, pada hari kejadian, enche Neezam jer lah pergi sebab shooting pun hari Isnin, den kerojer. Enche Neezam lepas kelas terus shoot ke kedai. Tu yang bertai bagai tu. Over you... huhuhu...

Shooting beberapa minggu lepas, hari ni baru disiarkan.

Review muka berkerut-kerut macam bagi lecture jer. Haaaiiissshhh...

Tahniah pada chef Boney dan kak El! Memang restauran korang terbaik. Makanan sedap dan harga sangat-sangat berpatutan. Chef suami isteri pun memang ramah dan baik sangat! Semoga terus success!

Ni episod JJCM restauran kegemaran kitorang ni. Lepas tengok, kena try ok!

Saturday, January 26, 2019

Jimat di Pejabat - 8 Cara untul Diamal

السلام عليكم

Hi uolls!

Ha... macam biasa hari Sabtu, artikel enche Neezam disiarkan di akhbar Harian Metro sisipan Minda. Hari ni artikel mengenai cara-cara nak berjimat di pejabat.

Artikel penuh di bawah ni. Selamat membaca dan semoga bermanfaat!

Jimat di Pejabat: 8 cara untuk diamal

Jika dilihat dalam amalan kerja sesebuah organisasi, masalah pembaziran merupakan satu isu yang sering diberikan perhatian baik oleh majikan mahu pun para pekerja. Pembaziran dalam ruang lingkup tempat kerja sudah tentulah dizahirkan atas kegagalan pihak pengurusan dan warga kerjanya menguruskan penggunaan kepelbagaian sumber fizikal dalam organisasi secara berhemah dan bijaksana. Allah SWT berfirman dalam al-Qur’an yang bermaksud: “Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara Syaitan, sedangkan Syaitan pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya” (Surah al-Isra’, ayat 27). Ternyata begitu hinanya orang yang membazir apabila Allah SWT ‘mempersaudarakan’ golongan ini dengan syaitan. Imam Ibnu al-Qayyim al-Jauziah dalam penulisannya ada menyebut bahawa selain daripada pembaziran masa, ilmu, amalan, akal, dan jiwa, pembaziran harta atau kekayaan juga adalah yang lazim dilakukan oleh manusia.

Jika ditelusuri dalam sektor awam, sudah menjadi satu bentuk pegangan untuk satu-satu agensi atau jabatan ‘menghabiskan peruntukan tahunan’ yang disalurkan oleh kerajaan. Ia satu bentuk stigma yang didorong atas kepercayaan bahawa peruntukan kewangan pada tahun yang mendatang akan dipotong lebih rendah jika pada tahun semasa perbelanjaan masih berbaki. Inilah satu kekeliruan serius yang menjadi budaya dan membarah dalam sesetengah organisasi kerajaan. Dalam zaman serba mencabar terutama daripada aspek ekonomi yang turun naik ibarat yo-yo ini, sebarang ketirisan dalam penggunaan aset organisasi perlu dikenalpasti dan dihentikan serta-merta.

Banyak kempen dianjurkan demi menggalakkan agensi kerajaan dan kakitangan awam untuk memikirkan dan melaksanakan langkah-langkah berjimat cermat di tempat kerja mereka, bagi membantu kerajaan mengelakkan perbelanjaan subsidi melebihi aras perbelanjaan operasi yang boleh membawa masalah besar pada masa hadapan. Bagi merealisasikan kempen penjimatan yang berkesan, dicadangkan lapan kaedah yang boleh dipertimbangkan dan diambil tindakan segera oleh jabatan-jabatan kerajaan dan para pekerja sektor awam.

Pertama, aplikasikan kemajuan teknologi maklumat dan internet dengan semaksimum mungkin dalam usaha menjimatkan kertas. Misalnya notis panggilan mesyuarat, jemputan menghadiri program, atau pekeliling yang boleh die-melkan dengan mudah melalui internet, atau menggunakan perisian media sosial seperti Whatsapp, Facebook, Telegram dan sebagainya. Begitu juga dengan usaha mewujudkan jaringan maklumat yang cekap dan berkesan melalui pembinaan laman web jabatan yang boleh diakses dengan mudah oleh pihak umum, memberikan maklumat terkini berkenaan polisi dan program jabatan, dan ruangan untuk diajukan aduan dan maklum balas.

Kedua, sebilangan pekerja perlu menggunakan konsep ‘pakai dan buang’ dalam penggunaan alat tulis, kerana memikirkan ianya boleh didapati dengan mudah dan stoknya kelihatan banyak. Untuk itu, pengurusan jabatan perlu mengurangkan atau mengehadkan pemberian pen, klip kertas, gam dan sebagainya kepada setiap pekerja kerana alat tulis tersebut boleh bertahan untuk jangka masa yang lama jika ia digunakan dengan jimat dan disimpan dengan cermat.

Ketiga, amalkan kaedah ‘kitar semula’ kertas-kertas A4 dan sebagainya yang telah digunakan untuk tujuan dan urusan dalaman. Misalnya, penggunaan kertas-kertas terpakai tapi masih boleh digunakan untuk mencetak pekeliling jabatan atau minit mesyuarat. Ia berkesan dalam menjimatkan kos pembelian kertas yang kebiasaannya akan ditongsampahkan walaupun ruang di belakang kertas itu masih elok untuk digunakan semula.

Keempat, terdapat sesetengah jabatan yang selalunya akan menghidangkan jamuan makanan semasa mesyuarat, sehinggakan ada sesetengah pekerja yang cukup suka menghadiri mesyuarat, bukan kerana tarikan topik perbincangannya, tetapi kerana dapat makan percuma. Untuk itu, jabatan kerajaan harus mengikis budaya sebegini demi menjimatkan kos pembelian makanan yang dirasakan tidak perlu bagi kelancaran mesyuarat. Cukuplah sekadar hidangan ringan seperti secawan teh atau kopi sebagai penyegar mata, atau para pekerja boleh membawa sendiri minuman mengikut selera masing-masing.

Kelima, pengurusan setiap jabatan perlu memikirkan kaedah berkesan dalam penggunaan barangan elektrik. Penggunaan lampu, komputer, radio, televisyen, mesin pencetak, mesin faksimili dan alat pendingin hawa misalnya perlulah dikawal dengan cara mengingatkan kepada para pekerja untuk menutup dan mencabut suisnya jika tidak digunakan seperti ketika waktu rehat atau waktu pejabat ditutup. Setiap saat yang berlalu tanpa peralatan-peralatan tersebut digunakan secara berkesan akan mengundang kos penggunaan tenaga elektrik yang tinggi tanpa disedari.

Keenam, kurangkan atau elakkanlah untuk mengadakan kursus, mesyuarat atau pelancaran program organisasi di hotel-hotel mewah yang sememangnya akan memakan kos perbelanjaan yang tinggi. Apa salahnya jika mesyuarat atau kursus dalaman organisasi dilaksanakan di dalam organisasi sendiri yang cukup kemudahan dan ruang fizikalnya. Atau setidak-tidaknya dianjurkan di pusat-pusat motivasi atau chalet/resort berhampiran organisasi sebagai usaha penjimatan dan tanda sokongan terhadap industri pelancongan negara. Banyak kos yang dapat dikurangkan, terutamanya kos penginapan, makanan, pengangkutan dan sebagainya. Apa yang penting adalah aspirasi, matlamat atau resolusi yang diharapkan daripada program itu dapat dicapai, bukan betapa hebat atau gahnya lokasi pelaksanaan program tersebut.

Ketujuh, setiap jabatan kerajaan harus berusaha mengurangkan kerenah birokrasi dan mempercepatkan urusan sesuatu transaksi dengan pelanggan. Hal ini sebenarnya memberikan kesan positif bukan sahaja kepada pelanggan bahkan kepada satu-satu agensi kerajaan itu sendiri. Bagi para pelanggan, mereka dapat menjimatkan masa dan kos pengangkutan untuk berulang-alik berurusan dengan kaunter atau pegawai jabatan yang mungkin hanya sekadar untuk mendapatkan cap jabatan dan tandatangan pegawai tertentu. Bagi pihak organisasi pula, kos penggunaan alat tulis, barang elektrik, bahan cetak dan operasi secara keseluruhannya dapat dijimatkan selain meningkatkan akauntabiliti, kredibiliti dan integriti dalam setiap urusan dengan pelanggan.

Kelapan, setiap pekerja harus bijak dan amanah dalam menggunakan masa bekerja dan dalam pengendalian peralatan pejabat. Tidak dinafikan walaupun bersifat terpencil, tapi ada dalam kalangan kakitangan sektor awam yang mengambil kesempatan menggunakan masa dan peralatan di pejabat untuk kepentingan peribadi seperti penggunaan komputer untuk bersembang di media sosial, penggunaan alat tulis pejabat untuk urusan dan perniagaan peribadi, mencuri masa berehat-rehat sambil minum di kafeteria dan sebagainya. Kita sepatutnya mengikis tabiat-tabiat buruk ini yang mana secara implisitnya membazirkan dan merugikan wang rakyat sebagai pembayar cukai. Pupuklah etika kerja yang berintegriti dan berpandukan kepada syariat Islam dan pegangan moral.

Pada hemat penulis, cadangan kaedah-kaedah penjimatan di atas adalah bersifat realistik dan boleh dipraktikkan secara menyeluruh dalam jabatan-jabatan kerajaan dan dalam kalangan kakitangan awam. Sebagai pekerja sektor awam yang perlu memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat dan menjaga tanggungjawab yang diberikan oleh kerajaan, kita juga perlu sedar bahawa pekerjaan kita ini merupakan amanah daripada Allah SWT.

Setiap perbuatan kita akan diberikan balasan yang setimpal sama ada ianya elok atau sebaliknya, seperti mana yang diingatkan Allah SWT dalam al-Qur’an yang bermaksud: “Maka sesiapa yang berbuat kebaikan walau sebesar zarah, nescaya dia akan melihatnya. Dan sesiapa yang berbuat kejahatan walau sebesar zarah, dia turut akan melihatnya” (Surah al-Zalzalah, ayat 7-8).

Penulis Pensyarah Program Dakwah dan Pengurusan, Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, Universiti Sains Islam Malaysia

Monday, January 21, 2019

"Mama... mama..."

The way he calling me... really melted my heart.

Baby Neeyaz... eh baby lagi ke? Hahahaha... always be my baby...

Dia suka sambil panggil, sambil tangan tu sentuh orang yang dipanggil tu. Kadang-kadang tu kalau jauh-jauh pun datang jugak sebab nak sentuh sambil panggil. So sweet... Jangan membesar cepat sangat boleh tak sayang?

Love you so much baby...

Saturday, January 19, 2019

5 Cara Tangani Gangguan Seksual di tempat kerja

السلام عليكم

Salam hujung minggu korang-korang semua.

Macam biasa, hari Sabtu, artikel enche Neezam disiarkan di akhbar Harian Metro sisipan Minda. Artikel kali ni berkaitan dengan gangguan seksual di tempat kerja, macam mana cara untuk menanganinyer.

Artikel penuh di bawah ni.

Selamat membaca dan semoga bermanfaat.

Tolong Boss, saya kena gangguan seksual di pejabat!

Berdasarkan statistik Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), sepanjang tahun 2015 hingga 2017 dilaporkan terdapat 47 kes tindakan tatatertib melibatkan gangguan seksual. Daripada jumlah itu, 20 amaran dikeluarkan, sembilan kes melibatkan penangguhan pergerakan gaji, masing-masing enam kes turun gaji dan buang kerja, empat didenda serta masing-masing satu kes melibatkan pelucutan hak emolumen dan turun pangkat. Bagi kes yang dilaporkan kepada Kementerian Sumber Manusia melibatkan sektor swasta pula, sebanyak 26 kes dilaporkan pada 2016, 24 kes pada 2017, dan 15 kes dilaporkan sehingga Jun 2018.

Berbanding populasi penjawat awam yang jumlahnya kurang 2 juta dan jumlah yang lebih besar di sektor swasta, kes-kes gangguan seksual ini mungkin bukan gambaran sebenar kes yang berlaku kerana berdasarkan maklum balas yang diterima masih ramai warga kerja sektor awam ini tidak tahu mengenai garis panduan ini dan ada yang tidak tahu untuk melaporkan gangguan seksual ke saluran mana.

Menjadi lumrah dalam dunia pekerjaan bahawa ketenteraman dan kesejahteraan untuk bekerja menjadi antara pembolehubah utama dalam menentukan prestasi semasa dan kepuasan kerja seseorang pekerja. Gangguan seksual di tempat kerja merupakan salah satu bentuk intervensi negatif terhadap kemampuan seseorang pekerja untuk bekerja dengan produktif dan selesa.

Gangguan seksual boleh ditakrifkan sebagai sebarang tingkah laku berunsur seksual yang tidak diingini dan memberi kesan sebagai satu gangguan sama ada secara lisan, bukan lisan, visual, psikologi atau fizikal. Tingkah laku tersebut dikatakan berunsur seksual apabila ia dianggap oleh mangsa sebagai mengenakan syarat berbentuk seksual ke atas pekerjaannya atau ia dianggap sebagai satu pencabulan maruah, atau penghinaan atau ancaman terhadap dirinya tetapi tiada hubungan secara langsung dengan pekerjaannya.

Gangguan seksual boleh berlaku kepada sesiapa sahaja di tempat kerja. Tidak kira pekerja bawahan atau pengurusan, bujang atau berkahwin, lelaki atau perempuanberkelulusan rendah atau lepasan universiti, cantik mahupun tidak, berkopiah apatah lagi terdedah, tua atau pun muda, semuanya berpotensi menjadi mangsa gangguan seksual di tempat kerja. Mangsa gangguan seksual di tempat kerja akan menghadapi natijah seperti tekanan psikologi dan ketidakstabilan emosi, kesihatan fizikal yang tidak menentu, kemurungan, mudah meradang, dan seumpamanya. Implikasi-implikasi sebegini turut akan mewujudkan kesan sakit-sakit kepala, sakit perut, atau gangguan terhadap kebiasaan aktiviti makan dan tidur yang ketara.

Daripada aspek pekerjaan, mangsa cenderung menunjukkan prestasi yang menurun, ponteng kerja, perbalahan, malah terus berhenti kerja. Dari segi perhubungan sosial, mangsa mungkin cenderung bergaul, bercakap dan berinteraksi dengan kumpulan-kumpulan tertentu, atau jelas cuba menghindari golongan-golongan tertentu.

Majikan turut menerima padahnya apabila wujud gejala-gejala seperti ketidakhadiran pekerja, produktiviti kerja yang rendah, reputasi organisasi yang tercalar, pekerja hilang semangat untuk bekerja, pusing ganti pekerja yang tinggi, kos untuk mengambil pekerja baru, kos melatih pekerja baru, saman oleh mangsa gangguan seksual, penurunan keyakinan pekerja terhadap organisasi dan sebagainya.

Kerajaan dari semasa ke semasa serius membantu dan melindungi golongan pekerja tidak kira di sektor awam mahu pun swasta daripada gangguan seksual. Terdapat beberapa peruntukan undang-undang yang boleh digunakan oleh mangsa gangguan seksual membela diri mereka. Gangguan seksual diletakkan di bawah kesalahan jenayah di bawah Kanun Keseksaan. Di bawah kanun ini terdapat beberapa seksyen yang boleh mendakwa sesorang atas kesalahan-kesalahan seksual walaupun tidak meletakkan terma “gangguan seksual”, iaitu Seksyen 509 – melibatkan kesalahan mengaibkan kehormatan seseorang termasuklah mengucapkan apa jua benda (perkataan, bunyi atau isyarat) dan menceroboh ketenteraman peribadi seseorang atau mempamerkan objek yang boleh menjatuhkan kehormatannya. Seterusnya, Seksyen 354 – kesalahan yang melibatkan kekerasan jenayah ke atas mangsa bagi tujuan dan dengan niat mencabul kehormatan mangsa. Begitu juga dengan Seksyen 355 – memperuntukkan kesalahan yang melibatkan kekerasan jenayah ke atas mangsa bagi tujuan menjatuhkan maruah mangsa.

Selain itu, kerajaan melalui Kementerian Sumber Manusia telah memperkenalkan ‘Kod Amalan untuk Mengelak dan Membasmi Gangguan Seksual di Tempat Kerja’ sejak tahun 1999. Kod Amalan ini berperanan memberi informasi kepada pihak majikan di jabatan kerajaan dan swasta, golongan pekerja dan orang awam tentang gangguan seksual di tempat kerja secara terperinci. Pekeliling Jabatan Perkhidmatan Awam, Bilangan 22 tahun 2005 iaitu ‘Garis Panduan Mengendalikan Gangguan Seksual Di Tempat Kerja’ adalah panduan khusus untuk dipraktikkan agensi-agensi kerajaan. Melalui pekeliling ini gangguan seksual dianggap salah satu perlakuan yang dilarang mengikut peraturan 4A Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993.

Segala usaha kerajaan membendung dan menangani gejala gangguan seksual di tempat kerja ini akan menjadi sia-sia jika majikan tidak memberi sokongan yang padu, ibarat bertepuk sebelah tangan. Majikan memainkan peranan yang sama penting dalam menjaga kebajikan dan hak-hak pekerjanya. Sebagai pihak yang berhubungan secara langsung dengan pekerja, majikan memegang autoriti dalam mengelakkan kejadian gangguan seksual. Terdapat beberapa cadangan yang boleh memandu para majikan dalam membendung permasalahan gangguan seksual di dalam organisasi mereka.

Pertama, sekiranya organisasi masih tidak mempunyai polisi berkaitan pencegahan dan pembasmian gangguan seksual, maka wujudkannya dengan segera. Polisi ini mesti dengan jelas menyatakan bahawa organisasi tidak langsung bertolak ansur terhadap sebarang aduan atau kes gangguan seksual. Pastikan polisi tersebut disebarluaskan kepada semua kakitangan. Sekiranya di dalam sesebuah organisasi itu mempunyai pekerja yang berbilang bangsa, adalah juga disarankan agar polisi gangguan seksual tersebut dialihbahasa berdasarkan bahasa ibunda yang difahami pekerja. Ia bertujuan supaya ianya tidak disalahtakrif jika hanya berpandukan satu bahasa sahaja.

Kedua, majikan perlu menyediakan pelbagai pilihan yang boleh dibuat oleh pekerja untuk membuat sebarang aduan berkaitan gangguan seksual. Contohnya mangsa boleh berhubung terus dengan pihak majikan, pengurus, atau kaunselor yang dilantik dalam organisasi. Mangsa juga bleh menggunakan perisian whatsapp, surat atau e-mel atau melalui kesatuan sekerja jika ada untuk membuat sebarang aduan.

Ketiga, majikan perlu melaksanakan latihan dan pendidikan tentang gangguan seksual di tempat kerja. Tujuannya adalah untuk memberi kefahaman yang mantap kepada pekerja tentang konsep gangguan seksual dalam organisasi. Dalam usaha memberi informasi tentang gangguan seksual, majikan boleh menampal poster atau menyebarkan risalah di sekitar organisasi.

Keempat, melaksanakan kajian yang berkala dan konsisten berkaitan dengan gangguan seksual di kalangan pekerja. Kajian boleh dibuat secara rawak kepada mana-mana pekerja dalam organisasi dan menanyakan kepada pekerja adakah seseorang itu pernah mendapat gangguan seksual sebelum ini. Kajian ini berperanan dalam membuktikan keseriusan majikan untuk mencegah, menangani dan membasmi sebarang gangguan seksual di kalangan pekerja. Melalui kajian sebegini juga, majikan dapat memberi panduan dan penjelasan yang cukup kepada semua pekerja tentang hak dan tindakan yang boleh diambil sekiranya didiskriminasi secara seksual ketika bekerja.

Kelima, sekiranya berlaku sebarang kes gangguan seksual, kendalikan siasatan terhadap aduan gangguan seksual tersebut secara teliti. Majikan boleh mengambil tindakan penyelesaian sendiri dalam organisasi atau membawa kes tersebut ke muka pengadilan. Setelah kes tersebut selesai, tindakan susulan perlu diambil dengan pekerja yang terbabit untuk memastikan tidak ada unsur balas dendam atau pengulangan gangguan berlaku di antara mangsa dan pengganggu. Kemudian majikan perlu mendokumenkan sebarang hasil siasatan dan tindakan susulan satu-satu kes gangguan seksual. Ia akan berguna jika berlaku pengulangan kes oleh pengganggu yang sama, pengendalian kes lain yang lebih kurang sama konteksnya atau sebagai rujukan sekiranya kes dirujuk ke mahkamah.

Yang terakhirnya, majikan perlulah menyuburkan nilai-nilai keagamaan dan kerohanian dalam kalangan pekerja. Agama adalah panduan dan suluhan cahaya untuk kehidupan yang terbaik bukan sahaja dalam usaha pencegahan gangguan seksual, bahkan membentuk keperibadian pekerja yang profesional, amanah dan produktif. Majikan sangat berperanan menjadi penyelamat dan mewujudkan suasana pekerjaan yang aman, selamat dan bebas daripada unsur-unsur gangguan seksual di tempat kerja.

Penulis Pensyarah Kanan Program Dakwah dan Pengurusan Islam, Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, Universiti Sains Islam Malaysia

Thursday, January 17, 2019

#10yearschallenge with my princess

2009

Masa ni pregnant Naufal. Masa pregnant Naufal berat badan aku turun 13 kg. Memang kena tegur dengan gyne sebab berat badan turun banyak sangat. Padahal aku makan macam biasa jer - banyak. Huhuhu...

Reena masa tu 2 tahun lebih. Comel jer. Macam muka Neeyaz sekarang. Huhuh...

2019

Sekarang Niesreena dah 12 tahun. Baru jer birthday bulan 12 hari tu. Anak dara dah. Mama pun dah tak kurus. Susah sangat nak turun walaupun makan sikit. Huhuhu... Tak per lah... janji happy.

I love you my only princess!

Tuesday, January 15, 2019

Pixajoy & Photobook

Dah sampai! My Pixajoy! Memang 'joy' sangat bila dapat. Huhuhu...

Memang puas hati sangat. Outcome memang cantik dan kertas berkualiti.

Dah lama tak cuci gambar. Last sekali cuci pun masa Niesreena 5 tahun kot. Tu pun beberapa keping je sebab nak letak kat frame gambar. So, bila dapat yang ini memang jadi 'jakun' sikit. Huhuhu...

Hari tu terdetik nak buat buku gambar ni pun sebab dapat hadiah photobook, memori kitorang gi Hatyai hari tu.

Yang ini kawan aku buat dari photobook.com.my. Ok jugak. Kertas dia lain tapi boleh pilih.

Pastu aku tengok kat shoppee ada promotion Pixajoy 80 sen je satu buku. Teruslah aku beli. Tapi terhad 2 buku jer setiap pembelian, sebab murah sangatkan. Nak beli lagi tak boleh dah.

Bila dah beli voucher, bolehlah terus ke website Pixajoy untuk setup gambar. Ada banyak sangat template yang cantik-cantik dan senang je nak setup. Boleh guna laptop atau handphone.

Yang macam aku punyer ni, saiz dia 6"x 6" ada 48 mukasurat.

Insya Allah... lepas ni nak buat lagi. Feel dia lain bila tengok gambar kat handphone dengan yang print macam ni. Hehehhe...

Tak percaya? Cubalah...

Sunday, January 13, 2019

Buat onde-onde buah Melaka with my handsome little helper

Tetiba teringin nak makan onde-onde buah Melaka. Pastu rasa macam susah nak cari sebab bukan bulan puasa. Huhuhu... Kalau bulan puasa, rasanya berlambak jer jual kat pasar Ramadhan. Tapi bila bukan bulan puasa, macam tak tau mana nak cari.

Jadinya... buat sendiri jer lah... bukan susah pun...

Aku buat satu cawan tepung jer. Cukuplah makan anak-beranak.

Alhamdulillah... ada dak kecik tolong kat dapur. Senang sikit kerja.

Aku gentel. Naufal tolong angkat bila dah masak dan siapkan seterusnya. Alhamdulillah... boleh harap jugak budak sorang ni. Bukan senang dia nak menolong kat dapur. Huhuhu...

Good job, Naufal!

Saturday, January 12, 2019

When Khairunn gives lecture to little Khairunns

Hujung minggu pun sibuk bagi lecture ayah ni.

Tapi student yang sorang tu berani betul buat bising masa lecturer garang tengah bercakap.

Ish ish ishhhhh... nasib baik comel. Tak jadi lecturer garang nak marah. Huhuhu...

My Khairunns 💙

5 Syarat Kerja Jadi Ibadah

Assalamualaikum wbt.

Artikel enche Neezam hari ni di akhbar Harian Metro sisipan Minda.

Artikel penuh di bawah ni. Selamat membaca dan semoga bermanfaat.

5 SYARAT KERJA JADI IBADAH

Dalam satu hadis Rasulullah SAW (diriwayatkan oleh al-Hakim, al-Tirmizi dan al-Baihaqi), Allah SWT sangat mencintai seorang mukmin yang bekerja. Pada masa yang sama, Islam turut mencela mereka yang bermalas-malasan dan duduk senang menganggur, seperti mana sabda Baginda Rasulullah SAW yang bermaksud: Lebih baik seseorang bekerja dengan mengumpulkan seikat kayu api di belakangnya berbanding dengan seseorang yang meminta-minta (mengemis) lantas ada yang memberi atau enggan memberi sesuatu padanya." (Riwayat al-Bukhari). Bekerja merupakan satu usaha seseorang untuk pelbagai asbab dan tujuan. Antaranya, menambah nilai-nilai seperti kebahagiaan, kesenangan, rezeki dan sebagainya. Tetapi, apabila seseorang itu memulakan pekerjaannya sehari-hari, tidakkah dia terfikir, apakah sebenarnya matlamat dan niat pergi bekerja ini?

Ada antara kita yang memikirkan bahawa matlamat utama bekerja adalah untuk meraih gaji yang setimpal demi menyara kehidupan dirinya dan keluarga. Ada yang bermatlamatkan untuk mencari pengalaman, membina reputasi kerjaya. Ada yang ingin bermuamalah atau berurusan dengan orang lain sebagai memenuhi kepuasan silaturrahim dan bersosial. Daripada perspektif Islam, kesemua matlamat dan niat ini tiada salah dan silapnya. Namun, untuk memastikan bahawa kita bakal memperoleh manfaat dan ganjaran di dunia mahu pun di akhirat, maka niat kita untuk bekerja itu perlulah disulamkan dan dimulakan dahulu dengan niat bekerja kerana Allah SWT.

Dalam Islam, bekerja ini merupakan satu bentuk kefarduan atau satu perintah Allah SWT seperti mana yang difirmankan-Nya dalam al-Quran yang bermaksud: Dan katakanlah (wahai Muhammad): Beramallah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Ia menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan". (Surah al-Taubah, ayat 105).

Akan hal ini, Allah SWT mengisyaratkan kita sebagai hamba-hamba-Nya untuk bekerja dalam keadaan terus mentaati segala suruhan dan larangan-Nya dan sentiasa mengingati Allah demi mendapatkan keredaan Allah SWT. Apabila kita bekerja dengan niat yang tepat, maka kita akan sentiasa memiliki sifat waspada dan hati-hati terhadap etika, nilai dan hukum-hakam yang mendasari pekerjaan kita. Kita juga akan terpandu dengan wujudnya kesedaran tentang halal dan haram serta lingkungan batasan dalam syariat Islam sepanjang waktu bekerja.

Kemudian, demi memanfaatkan hasil kerja kita sebaiknya, maka berniatlah juga untuk menjadikan kerja kita ini sebagai satu bentuk ibadah, tanda tunduknya nilai perhambaan kita kepada Allah SWT. Imam al-Ghazali Rahimahullahu Taala, dalam kitabnya Ihya’ Ulumuddin ada menyebutkan lima syarat untuk menjadikan sesuatu kerja itu sebagai ibadah.

Pertama, kerja yang dibuat itu tiada unsur haram mahu pun syubhah (meragukan). Dalam hal ini, segala perkara yang mungkar seperti penipuan, mengambil kesempatan, menindas pihak lain, dan sebagainya dielakkan demi menjaga kesucian nilai kerja yang dizahirkan. Misalnya, ada antara kita yang tidak bijak menguruskan kepentingan antara tugasan dan juga tuntutan atau kehendak peribadi yang tiada kaitan dengan pekerjaan. Masa yang sepatutnya digunakan dengan baik untuk menyiapkan kerja dibazirkan dengan melayari laman sosial atau laman perniagaan di internet yang boleh dikategorikan sebagai satu bentuk ‘pencurian masa’ tanpa disedari.

Kedua, kerja itu dimulakan dengan nawaitu atau niat yang tepat dan murni. Sudah tentulah niat yang paling utama adalah niat bekerja kerana Allah SWT. Dengan niat yang tepat, seperti mana yang disebutkan di atas, maka redha Allah akan sentiasa mengiringi seseorang itu sepanjang waktu bekerja. Daripada Amirul Mu’minin Abu Hafs, Umar bin Al-Khattab R.A., katanya: “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: ‘Bahawasanya segala amalan itu adalah dengan niat, dan setiap orang mendapat (pahala) berdasarkan apa yang dia niatkan. Sesiapa yang berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya itu adalah bagi Allah dan Rasul-Nya. Sesiapa yang berhijrah kerana dunia yang dia ingin memperolehinya atau kerana seorang perempuan yang dia ingin menikahinya, maka hijrahnya itu adalah kepada apa yang dia niatkan.”(riwayat Bukhari dan Muslim).

Ketiga, kerja itu sepadan dengan gaji atau bayaran yang diterima. Setiap daripada kita menyumbangkan tenaga dan kepakaran yang dimiliki untuk melaksanakan tugas dan tanggungjawab di tempat kerja. Hasil daripada kepakaran dan sumbangan inilah, maka dalam kontrak pekerjaan kebiasaannya akan dinyatakan secara jelas jumlah bayaran gaji atau upah yang akan diberikan sebagai balasan oleh pihak majikan. Mungkin kerana kerja itu apabila dibuat berhari-hari dalam jangka masa yang panjang, semangat bekerja kadang kala mudah meruntun dan melonglai. Akan hal ini, kelihatannya ada dalam kalangan kita yang cuai dan culas dalam menjaga ‘kehalalan’ bayaran gaji yang diterima. Setiap sen yang kita terima dalam gaji itu perlu selaras dengan tanggungjawab dan tugasan yang diamanahkan oleh majikan atau organisasi. Bertangguh-tangguh kerja, ponteng, malas, membuat perkara lain seperti berniaga atau bersosial yang keterlaluan adalah antara perkara yang boleh menyebabkan nilai halal dalam gaji menjadi rosak.

Keempat, menjaga adab dan etika sepanjang waktu bekerja adalah satu elemen yang jelas mampu membentuk ‘roh’ pekerjaan yang cemerlang. Antara contoh adab dan etika kerja adalah seperti menyelesaikan tugas pada masa yang ditetapkan, komunikasi sopan, berpakaian bersih, kemas dan menutup aurat sesuai dengan pekerjaan, bertoleransi dan tidak berkira dalam kerja berpasukan, mewujudkan suasana kerja yang harmoni tanpa krisis dengan rakan sekerja, mematuhi undang-undang dan arahan majikan, dan mematuhi prosedur dan kaedah yang betul semasa bekerja.

Kelima, pekerjaan itu tidak menghalang seseorang untuk melaksanakan tanggungjawab beribadah kepada Allah dan perhubungan sesama insan lain. Dalam tempoh bekerja, tiada alasan untuk seseorang itu menidakkan tanggungjawabnya terhadap amal ibadahnya kepada Allah SWT, lebih-lebih lagi dalam urusan solat, atau ibadah fardu lain yang disyariatkan Islam. Misalnya, ada antara kita suka menangguh-nangguhkan waktu solat atau meninggalkannya terus atas alasan kesibukan kerja. Jika rosak nilai hablum minallah atau hubungan kita dengan Allah SWT, maka bagaimana redha Allah akan sentiasa memayungi kita, terutamanya ketika sedang giat mencari rezeki kurniaan-Nya. Begitu juga dalam bekerja, kita harus berhati-hati dalam menjaga perhubungan kita sesama rakan sekerja, pihak atasan mahu pun mereka yang berada di bawah penyeliaan kita. Kehidupan kita ini bukan hanya tertakluk di tempat kerja sahaja, bahkan jua silaturrahim itu berpanjangan ketika di luar waktu kerja. Maka, nilai hablum minannas atau hubungan sesama manusia perlu sentiasa juga dipelihara di tempat kerja.

Penulis Pensyarah Kanan Program Dakwah dan Pengurusan Islam, Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, Universiti Sains Islam Malaysia

Tuesday, January 8, 2019

Bilik iron

Al-kisah bilik iron... Ada sebuah almari lama. Kecik dan pendek je. Dua pintu. Dalam almari tu aku simpan semua cadar-cadar, sarung bantal, bantal, comforter, alas meja dan banyak lagi lah.

Dah lama pakai tetiba pintu almari dah tak boleh nak slide betul. Mungkin sebab lari dari landasan. Pastu mula goyang. Hmmmm... itu tandanya masa dia sudah sampai dan nak kena ganti baru.

Hujung minggu yang lepas, kitorang pun gi Nilai 3. Cari rak mur mur je untuk letak segala mak nenek dalam almari tu. Nak yang murah, tapi kena kuat! So, enche Neezam beli rak besi ni.

Memula macam refuse nak gunakan rak macam ni sebab tak berpintu. Takut nampak tak kemas. Tapi bila dah susun elok-elok... hmmm.... ok je kan?

Patutlah almari kecik aku tu nak roboh, banyak rupanya benda aku sumbat dalam dia. Huhuhuhu...

#bilikiron #rumahneezamjulie #dbestari16

Sunday, January 6, 2019

Gambar passport Neeyaz dan disebalik tabir

Disebalik tabirlah sangat kan... Huhuhu...

So, tadi gi tangkap gambar Neeyaz. Aku dah risau gak... macam manalah nak tangkap gambar baby Neeyaz ni? Mesti tak reti duduk diam ni... Tapi alhamdulillah... tak sampai 30 saat. Letak jer Neeyaz kat kerusi. Uncle tu terus snap gambar. Dapat gambar cantik terus!

Mata tu... dia pandang aku lah tu... mana boleh lekang dengan mama dia.

Good boy!

Saturday, January 5, 2019

5 Formula Kerja Cemerlang

Salam hujung minggu!

Busy ke semua? Aku... macam biasa hujung minggu memang busy sokmo! Masa tu lah nak membasuh kain baju sekolah, cadar-cadar, towel... nak lap habuk, vakum, mop... cemerlang! Rasa tak cukup 24 jam sehari! Mintak jam lebih boleh? Hahahhaha...

Haaa... bukan kat office jer nak kerja cemerlang... kat rumah pun mestilah cemerlang jugak kan?

Anyway, macam biasa, hari ni hari Sabtu, artikel enche Neezam ada disiarkan di akhbar Harian Metro sisipan Minda. Artikel kali ni, beliau berkongsi formula kerja cemerlang. Tapi bukan kerja kat rumah tau... kalau nak cemerlang kerja kat rumah, nanti aku tulis artikel. Huhuhu...

Artikel penuh di bawah ni. Selamat membaca dan semoga bermanfaat.

5 Formula Kerja Cemerlang

Sesebuah organisasi tidak akan pernah sunyi dengan isu-isu dan permasalahan yang berkisar kepada warga kerjanya. Salah laku seperti nepotisme, kronisme, pecah amanah, ponteng kerja, kecurian dan lain-lain adalah antara kebejatan tingkah laku, pemikiran dan budaya kerja yang biasa menjadi buah mulut masyarakat terutamanya yang berurusan dengan satu-satu organisasi tersebut. Stigma tertentu kelihatannya masih kental lekat dengan satu-satu organisasi, misalnya ‘kepercayaan’ bahawa kakitangan jabatan kerajaan tertentu yang lembab, pelayan di kaunter yang garang tak bertempat, birokrasi berlapis-lapis yang menyulitkan urusan, dan sebagainya. Kesemua ketirisan ini perlu diminimumkan atau seeloknya berada pada aras sifar sama sekali oleh semua warga kerja tidak kiralah oleh pemimpin organisasi mahu pun pekerja-pekerja biasa. Ianya diyakini boleh direalisasikan bertitik tolak daripada bagaimana warga kerja dalam sesebuah organisasi itu meraikan dan mengamalkan konsep budaya kerja yang cemerlang.

Menurut Moran dan Harris dalam buku mereka yang bertajuk Managing Cultural Differences: Global Leadership Strategies for the 21st Century, budaya kerja cemerlang merujuk kepada nilai, kepercayaan dan sikap nilai, kepercayaan dan sikap pekerja terhadap pekerjaan. Menurut mereka lagi, budaya kerja cemerlang ini tidak tertakluk kepada satu-satu jenis organisasi sahaja, bahkan merentasi organisasi berasaskan kerajaan, swasta, organisasi berasaskan kebajikan dan kesukarelawanan. Walaupun setiap organisasi ini mempunyai ekosistem, cara kerja dan matlamat yang berbeza, namun, nilai yang dipegang oleh setiap ahli dalam organisasi mestilah sama iaitu nilai kerja yang positif dan cemerlang. Jumlah kesemua nilai yang dipegang oleh mereka itulah yang dikatakan sebagai budaya kerja. Sekiranya, nilai yang dipegang adalah baik, maka sudah tentulah budaya kerja itu akan menghasilkan kerja yang sangat baik. Begitulah sebaliknya sekiranya nilai yang dipegang itu adalah negatif.

Budaya kerja yang negatif akan membuatkan organisasi tidak mencapai matlamat dan hala tuju yang telah ditetapkan oleh organisasi. Kesannya kepada organisasi ialah produktiviti dan penghasilan yang dikeluarkan tidak mencapai piawaian yang ditetapkan. Masyarakat terutamanya pelanggan organisasi akan hilang kepercayaan kepada organisasi kerana budaya kerja yang diamalkan tidak menepati piawaian yang ditetapkan. Organisasi tidak dapat berkembang maju seiring dengan perkembangan semasa yang berlaku terutamanya dalam bentuk persaingan sesama organisasi. Dengan itu, organisasi akan mengalami kerugian dan kegagalan dalam pengurusan sekali gus memusnahkan organisasi. Budaya kerja yang diamalkan ini akan membebankan organisasi. Antara nilai-nilai yang dipegang ialah suka membuang masa, melepak, menunggu masa balik, tidak suka menolong, suka membantah, suka mengampu, membuat kerja sambil lewa, tidak jujur, bencikan kepada arahan, dan lain-lain. Ini adalah nilai-nilai yang akan menghancurkan organisasi sekali gus mendatangkan implikasi yang negatif kepada seluruh warga organisasi.

Manakala, budaya kerja yang positif akan membuatkan organisasi mencapai matlamat dan harapan yang ditetapkan. Kesannya kepada organisasi ialah produktiviti dan persaingan antara organisasi menunjukkan peningkatan pencapaian yang cemerlang. Budaya kerja yang cemerlang ini akan menguntungkan organisasi dari segi kualiti dan kepercayaan masyarakat terhadapnya. Masyarakat akan percaya kepada organisasi ini kerana piawaian yang ditetapkan dipatuhi oleh seluruh ahli dalam organisasi. Antara nilai-nilai yang dipegang dalam budaya kerja cemerlang ini ialah tidak suka membuang masa, suka berbincang, taat pada arahan ketua, suka membantu, membuat kerja dengan bersungguh-sungguh, selalu senyum, ikhlas dalam menjalankan kerja, jujur, penyabar dan lain-lain. Inilah antara nilai-nilai budaya kerja yang perlu menjadi pedoman dalam memastikan organisasi menerima implikasi yang positif hasil dari budaya kerja cemerlang yang diamalkan oleh warganya.

Bagi membentuk budaya kerja yang berkualiti dalam organisasi, Institut Integriti Nasional secara formalnya menggariskan beberapa ciri yang harus diberi perhatian di tempat kerja Antaranya, orientasi warga kerja haruslah bergerak di atas landasan yang betul sebagai prasyarat bagi menjayakan budaya kerja cemerlang iaitu mesti ada komitmen, mempunyai kesedaran kualiti, bersedia menerima perubahan dan tiada batasan masa untuk cemerlang. Kedua, komitmen daripada segala lapisan warga kerja bagi meningkatkan kecemerlangan organisasi adalah dituntut. Ketiga, kerja yang hendak dilaksanakan perlu dilakukan dengan sepenuh hati atas kehendak organisasi dengan mengetepikan segala kepentingan lain khususnya kepentingan peribadi. Keempat, sesebuah organisasi mewujudkan gaya pemikiran yang berorientasikan kecemerlangan supaya warga kerja lebih komited kepada matlamat utama jabatan. Kelima, sentiasa menggalakkan warga kerja menghayati serta mempraktikkan amalan-amalan pengurusan yang boleh meningkatkan kecemerlangan organisasi.

Budaya kerja cemerlang telah lama dibincangkan oleh ilmuan Islam, kerana Islam sangat menekankan hal ehwal kecemerlangan dalam apa sahaja kategori pekerjaan yang dilakukan oleh seseorang pekerja. Antara perkataan-perkataan yang melambangkannya kecemerlangan tertulis secara jelas dalam al-Quran adalah seperti ahsanu amala (perbuatan baik), aflaha (berjaya) dan ihsana (berbuat baik). Bahkan, dalam laungan azan sehari-harian telah terkandung seruan ke arah kecemerlangan, iaitu 'Hayya ‘ala al-falah'.yang bermaksud marilah menuju kejayaan. Antara ciri-ciri cemerlang ialah apabila sesuatu pekerjaan itu dilaksanakan dengan berkualiti seperti tekun, khusyuk, ikhlas, konsisten, amanah dan sebagainya. Islam bukanlah agama yang terbatas kepada aspek ibadah seperti solat, puasa dan haji, akan tetapi meluas kepada segala aspek kehidupan, termasuk budaya kerja.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan katakanlah: Bekerjalah kamu, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Dia menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan.” (Surah al-Taubah, ayat 105). Firman Allah SWT melalui perkataan “Bekerjalah” merujuk kepada semua jenis pekerjaan dan ia dalam bentuk kata perintah yang bererti suruhan. Maka Islam menolak semua jenis sikap malas tanpa pekerjaan, sebaliknya menyuruh umatnya bekerja dengan apa jua yang selari dengan perintah Allah SWT dan menjauhi larangan-Nya.

Menurut perbincangan ilmuan Islam, selain itu suruhan bekerja tidak dibiarkan begitu sahaja, ia diikuti dengan pemerhatian, pemantauan dan pengawasan daripada Allah SWT. Dengan kesedaran bahawa sepanjang masa segala amalan kita dipantau dan dihitung, seorang Muslim tidak akan tergamak untuk bekerja secara culas, malas, khianat dan merugikan organisasinya. Dia akan merasa malu, takut dan bertanggungjawab kepada Allah SWT, Rasulullah SAW dan sesama umat Islam. Justeru sekalipun peringatan Allah SWT dalam ayat di atas merupakan ayat suruhan bekerja, daripada perspektif yang lain ia juga merupakan ayat ancaman kepada sesiapa yang bekerja tetapi tidak mengamalkan budaya kerja yang cemerlang.

Penulis Pensyarah Kanan Program Dakwah dan Pengurusan, Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, Universiti Sains Islam Malaysia

Friday, January 4, 2019

Get back to school 2019

Salam Jumaat.

Dah hari ketiga persekolahan, hari ni baru sempat nak update hal sekolah Niesreena dan Naufal. Busy nau mama... kat rumah busy, kat tempat kerja lagilah berdabal-dabal busy...

Alhamdulillah, walaupun Niesreena masuk ke sekolah baru untuk tingkatan 1 tapi semua urusan berjalan lancar. Tak macam tahun-tahun sebelum ni, setiap tahun mesti huru-hara. Entah hapa yang huru-hara sangat ntah. Huhuhu...

Tahun ni alhamdulillah...smoooooooth semuanya...

Niesreena ke sekolah menengah yang memang kitorang nak dan layak menduduki kelas KAA dan Naufal masih maintain di kelas pertama. Aku lega sangat Niesreena dapat KAA. So, dapat ambik subjek Bahasa Arab. Nanti bolehlah Niesreena apply sambung belajar kat USIM nanti. Insya Allah...

Nampak sangat tak mama dia tak nak lepaskan anak dara sorang ni dok jauh-jauh?

Huhuhu...

Azam baru aku tahun ni nak sit down dengan Niesreena dan Naufal setiap malam ulangkaji pelajaran. Dulu sebelum ada baby Neeyaz, memang tiap-tiap malam duduk belajar dengan diorang. Bila dah ada baby, memang susah nak bagi masa lagi.

Rasa bersalah jugak, sebab last year pun Niesreena UPSR, tapi tak dapat bagi extra time untuk belajar dengan dia. Terpaksa hantar gi tuisyen.

Tahun ni actually honeymoon sikit sebab anak-anak tak der peperiksaan besar. Tahun depan baru Naufal UPKK dan 3 tahun lagi Niesreena PT3 dan Naufal pulak UPSR. Haaaaa... masa tu memang peninglah!

Insya Allah... KPI mama nak anak-anak dapat keputusan cemerlang!

Ameen...

Semoga semuanya berjalan lancar dan dipermudahkan Allah swt. Ameen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lagi cerita lain...

Thank you for dropping by!

back to top