♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Tuesday, April 28, 2020

Memasak bersama

#pkp #mco #day14p3

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

#iftar day 5

Hari ni bersama-sama dengan enche Neezam menyediakan juadah berbuka. Berlaga-laga kat dapur. Huhuhu...

Juadah berbuka kitorang hari ni. Alhamdulillah...

Sebenarnya aku ni jernis tak suka orang sibuk kat dapur bila aku tengah masak.

Tapi... sebab susak nak dapat suami yang rajin masuk dapur, so aku redho jer lah. Tak boleh nak bising. Rezeki tau dapat laki rajin memasak dan membantu kat dapur. Alhamdulillah...

Biasanya aku kalau memasak, memang tak suka orang lain sibuk-sibuk gak kat dapur. Kat rumah sendiri macam tu, kat rumah mertua pun macam tu. Sebab tu kalau kat rumah mertua, mak mertua atau adik-adik tanya nak tolong apa-apa, aku kata tak der apa. Paling-paling pun mintak diorang kupas-kupas bawang jer.

Kalau kena sama-sama masak kat rumah mertua, biasanya ayah mertua yang masak (enche Neezam ni menurun rajin ayah dia), aku biarkan ayah masak dulu. Bila ayah dah settle, baru turn aku pulak masuk dapur.

Kalau kat rumah mak abah aku, lain... sebab biasanya aku just tolong emak masak. Emak ketua chef. Chef terbaik di dunia. Huhuhu... Tapi bila emak masak aku akan sibuk kat dapur jugak. Tolonglah sikit-sikit - tolong menggoreng ke, basuh pinggan ke...

Kalau aku kena masak kat rumah mak abah, aku suka mak sibuk kat dapur gak. Suka nak berborak-borak dengan mak. Sambil masak, sambil membawang. Huhuhu...

Kalau kat rumah sendiri, aku tak suka ada orang kat dapur. Tapi kadang-kadang aku ajak Niesreena tolong sekali. Suruh Niesreena yang masak. Aku just bagitau apa nak buat jer. Kalau tak, bila nak belajar memasak kan?

Tapi kalau dengan enche Neezam... hmmm... biasanya akan bagi dia masak dulu atau aku masak dulu. Kalau tak... berebut dapur... berebut kuali... berebut pisau... Akulah yang banyak songeh. Nak guna pisau, kuali yang biasa aku pakai. Enche Neezam ok jer.

Bulan puasa ni nak kejar masa. Pulak tu masing-masing kerja dari rumah. Habis waktu kerja baru masuk dapur. So, terpaksa berlaga-laga kat dapur, memasak bersama-sama.

Alhamdulillah... bersyukurlah ada orang yang sama-sama nak menyumbang keringat, memasak bersama. Sesekali berlaga-laga... sesekali bermanja-manja. Janji masak siap! Huhuhu...

So, hari ni aku masak cencaru masak kicap berempah, masak lemak labu dengan pucuk manis, dan sotong bakar dengan sos ala Thai.

Ya Allah! First time aku cuba buat sotong bakar dan sos ala Thai ni. Memang terbaik. Tak cukup sotong sorang seketul. Nanti kena buat lagi.

Enche Neezam pulak sibuk-sibuk kat dapur tadi masak nasi, cekodok pisang, makaroni goreng dan lengkapkan dengan air tembikai. Banyak jugak kan?

Alhamdulillah... rezeki Allah bagi hari ni...

No comments :

back to top