♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Saturday, April 25, 2020

Kedua Ramadhan

#pkp #mco #day11p3

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

#iftar day 2

Nampaknya dalam bulan Ramadhan ni, banyak post pasal makan jer lah. Dah tu, tu jer lah aktiviti setiap hari kat rumah dalam tempoh PKP ni.

Semoga bila post pasal makan ni, dapat jugak bagi idea kat korang untuk masak apa untuk berbuka dan bersahur setiap hari. Insya Allah... Aku pun masak senang-senang jer...

Hari tu enche Neezam ada beli ikan bawal. Agak besar jugak saiz dia. Bolehlah untuk dua kali makan kitorang anak beranak - berbuka dan bersahur. Tak tau nak masak apa. Kalau ikut aku, aku suka kalau nak buat kari, tapi enche Neezam request sambal kerutup ikan bawal. So, kita ikutlah cakap suami.

Sambal kerutup ni aku belajar masak dari emak. Emak pandai masak kerutup dan memang gerenti sedap.

Pastu aku buat telur bungkus.

Adoi... boleh termasin pulak isi telur bungkus kali ni. Huhuhu...

Dah tu tadi sambil masak, sambil tengok hindustan - Bharat. Sedap pulak citer tu. Nak tunggu habis pukul 5 lebih lambat sangat. So, sambil-sambil tu masaklah inti telur bungkus ni dulu. Pastu lupa, dah masuk garam... tengok tv... pastu masuk garam lagi. Haaaa... ambik kau. Termasinlah sikit.

Dan sayur pulak aku masak cendawan masak air jer. Biar berkuah sikit. Kalau tak, kering jer lauk-pauk hari ni.

Enche Neezam sediakan pencuci mulut - puding jagung.

Memang pandai laki aku tu buat pencuci mulut. Sedap, lembut dan tak manis sangat. Just perfect!

Air hari ni, air teh hijau ais. Aku memang suka bau teh hijau. Setiap kali minum teh hijau ni mesti teringat masa pertama kali mencuba teh hijau ni kat Krabi. Terus jatuh hati.

Alhamdulillah... bersyukur pada Allah dengan rezeki hari ni.

Esok tak tau nak makan apa. Idea selalu datang pada hari kejadian. Huhuhu... Tapi dalam tempoh PKP ni, macam terhadlah sikit idea nak masak. Masak apa yang sedia ada kat rumah jer. Takut nak suruh enche Neezam gi kedai - takut terdedah kat Covid-19. Nauzubillah... harap-harap dijauhkan.

Korang boleh klik pada nama masakan yang ada link kat dalam post ni untuk tengok resepi ya.

Selamat berbuka!

No comments :

back to top