♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Sunday, September 6, 2015

Jom buat bantal batu seremban bersama Niesreena

Korang! Pernah main batu seremban?

Dulu aku selalu main batu seremban dengan kengkawan sebaya, dengan sepupu-sepupu. Cari batu kat yang cantik-cantik. Kalau balik kampung, kat rumah opah, ada banyak sangat batu kerikil putih. So, kutip yang elok-elok dan saiz yang sesuai dan simpan, bawak balik rumah untuk main dengan kengkawan.

Kadang-kadang tu buat batu seremban, macam bantal tu, dengan kengkawan.

Budak-budak sekarang, tahu ke main batu seremban?

Ada yang tahu jugak. Niesreena tahu batu seremban, tapi dia tak tau macam mana main.

Beberapa minggu lepas, Niesreena balik sekolah, bawak balik bantal batu seremban. Niesreena beli kat sekolah. Satu set 5 bantal seringgit. Aku tengok bantal batu seremban tu leper jer, dah kurang isi. Rupa-rupanya dah bocor. Haiiisssshhhh...

So, hari ni, projek aku dan Niesreena ialah buat bantal batu seremban!

Last sekali aku buat bantal batu seremban ni masa sekolah dulu. Tu pun bukan yang kon macam ni. Tapi yang empat segi, leper macam bantal. Niesreena yang beria-ia sangat nak buat, nak menjahit, so aku bagi dia buat sendiri. Tapi geram pulak tengok dia terkial-kial.... Huhuhu...

Kebetulan ada kain sekolah Niesreena yang dah rosak.

Mula-mula buat ukuran 8cm x 4cm dan gunting.

Untuk mengelakkan isi mudah keluar, kiter kena buat jahit 2 kali. Mulakan dari bahagian luar, kemudian terbalikkan dan jahit sekali lagi. Hmmmm... paham tak?

Ok, memula lipat 2 kain tu dan jahit pada 2 bahagian, macam bentuk L.

Ini hasil jahitan Niesreena.

Yang bawah ni bukan... huhuhu... Aku pun dah lama tak menjahit. Dan memang tak pandai menjahit pun... Huhuhu...

Then, terbalikkan kain yang dah dijahit ni, luar ke dalam, dan jahit sekali lagi.

Dan kemudian terbalikkan luar ke dalam sekali lagi.

So, dengan jahitan macam ni, isi batu seremban ni takkan mudah keluar dari uncang.

Kemudian isikan kacang hijau atau beras ke dalam uncang dan jahit bahagian atas untuk tutup uncang tu.

Cerita pasal isi uncang... hahahaha... iklan jap eh....

Dua hari ni enche Neezam kerja. Malam tadi pukul 4 pagi baru balik, pukul 7.30 pagi tadi dah pergi lagi. So, pagi tadi kirim kat enche Neezam kacang hijau, untuk isi dalam uncang batu seremban ni. Enche Neezam kata "Insya Allah... kalau ingat".

Niesreena takut ayah dia terlupa, so Niesreena watsapp ayah dia lagi, ingatkan ayah untuk beli kacang hijau. Niesreena bagitau ayah, Niesreena nak kacang hijau sebab nak buat batu seremban. Bila ence Neezam balik petang tadi Niesreena terus tanya, "Ayah beli tak kacang hijau?" Enche Neezam dengan kompidennyer kata, "Ada... kat dapur". Niesreena excitedlah. Sebab dia dah siapkan uncang. Tinggal nak masukkan kacang hijau jer.

Tapi...

beberapa minit lepas tu, Niesreena datang kat aku dan bisik... "Mama... Reena tak jumpa kacang hijau, tapi Reena jumpa ni". Niesreena tunjuk secekak KACANG PANJANG!

Eeeerrrrkkkk... jangan cakap enche Neezam tersalah beli?!

Then aku tanya kat enche Neezam, "abang beli kacang hijau ke kacang panjang?"

Enche Neezam terus terdiam, tergamam sekejap dan kitorang terus tergelak besar! Sah! Enche Neezam memang penat sangat bekerja. Sampai bengong jadinya....

Sian laki aku...

So, disebabkan kitorang tak boleh nak letak kacang panjang dalam uncang batu seremban ni. Terpaksalah aku korbankan beras basmati kat dapur untuk dimasukkan dalam uncang ni...

Siap!

Seingat aku, masa main dulu, ada main batu 5 dan ada jugak batu 7. Amazingly, aku masih ingat macam mana nak main batu seremban. Dapatlah ajar Niesreena main.

Penat terus tertidur.

So, korang, ingat tak macam mana nak main batu seremban? Jom tengok video ni. Bolehlah kite ajar anak-anak kiter permainan tradisi yang kiter main masa kecik-kecik dulu.

2 comments :

NabilaHasyim said...

Alahai, lama dh xmain..
Klu xsilap, org kg sy panggil batu 7, hee

Julie Mangsor said...

Ye Nabila... Ada batu 5 dan batu 7... (^^)y

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lagi cerita lain...

Thank you for stopping by!

back to top