♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Tuesday, August 13, 2019

Berbasikal Segamat - Jementah - Segamat

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

Alhamdulillah, kitorang sampai ke Segamat semalam. Niesreena dan Naufal nak duduk kat rumah ayah tok dan mak tok sempena cuti sekolah kali ni.

Balik kampung kali ni enche Neezam sibuk sangat nak bawak balik basikal. Nak berbasikal kat kampung katanya.

So, petang semalam aku pun ikut enche Neezam. Bila lagi nak berbasikal berdua kan? My little Khairunns, ayah tok dan mak tok diorang jaga.

Pusing-pusing sekitar Gemereh ni semalam dapatlah dalam 14 km. Penat jugak pusing-pusing kampung ni sebab banyak turun naik bukit. Serius penat!

Enche Neezam pun seronoklah bercerita... inilah tempat dia gi mancinglah, ni rumah kawan dia nama ni lah, macam-macam lah...

Semalam enche Neezam kata nak ajak Naufal pula. Nak kayuh dari Gemereh ke Jementah pastu patah balik semula ke Gemereh.

Issshhh... aku risau pulak nak lepaskan Naufal sebab lalu jalan besar, kan. Kalau kat Bandar Enstek tu kat kawasan perumahan jer, aku beranilah lepaskan. Ni jalanraya banyak lori... risau pulak.

So, aku mengofferkan diri untuk ikut enche Neezam.

Pagi tadi lepas solat subuh, kitorang gerak. Memang bestlah kayuh pagi-pagi... angin sejuk jer... Tapi kayuh 5 km rasa macam nak balik. Huhuhu... penatnya.

Walau jalan lurus, tapi memang banyak naik turun bukit. Waktu turun bukit tu memang syoklah... bila naik bukit... hmmmm... masa tu jugak rasa nak call ayah mertua datang ambik tepi jalan. Huhuhu...

Tapi alhamdulillah... enche Neezam sangat supportive. Bila tengok aku macam tak larat, dia dok sorak dari belakang, bagi perangsang sikit.

Ya Allah! Bila nampak kilang Eco, rasa semangat sebab tau dah nak sampai.

Sikit lagi!

Sikit lagi!

Dan bila nampak sekolah SMK Jementah rasa nak menjerit kegembiraan! Tak sangka aku berjaya kayuh sejauh itu! Huhuhu...

Sampai Jementah, kitorang perlahan-lahan lajak ke Paya Jakas. Gi ke tadika tempat enche Neezam belajar dulu dan SK Paya Jakas, tempat aku pernah jadi cikgu sandaran suatu masa dulu.

Ronda-ronda sekitar pekan Jementah jap. Enche Neezam mengimbau semula kenangan masa dia dok Jementah masa sekolah rendah dulu. Tempat dia mandi sungai, rumah penjaga dia, sekolah dan macam-macam lagilah.

Kitorang sempat jugak breakfast kat kedai Pak Maon.

Adoi mukaku.... peluh habih!

Lepas breakfast, kitorang patah balik ke Gemereh.

Alhamdulillah, lebih kurang pukul 11 sampai kat rumah. Bila balik rasa sekejap jer. Tapi serius penat weh!

Overal, dari rumah ke Paya Jakas dalam 24 km. Pastu pusing-pusing lagi dalam kampung kat Jementah. So, pergi balik lebih kurang 50 km kayuh hari ni.

Huhuhu... tak sangka.

I'm proud of myself. Walaupun jenis tak bersenam, tapi gagah jugak capai matlamat. Huhuhu...

Malam ni badan dah mula sakit-sakit dah ni. Nak kena cari yoko yoko ni.

Adeeehhhh!

No comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lagi cerita lain...

Thank you for dropping by!

back to top