♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Tuesday, October 22, 2013

Present to you...

My beloved husband,

Dr. Khairunneezam bin Mohd Noor

Alhamdulillah... inilah hari yang aku dan Dr Neezam nanti-nantikan.

Dikala pertama kali melihat Dr Neezam memakai jubah dan bertopi bonet, membuat aku berasa bangga dah terharu sangat!

Aku harap sangat Niesreena dan Naufal ada disamping kitorang pada saat itu, pasti Niesreena dan Naufal akan tersenyum bangga dengan kejayaan ayah diorang.

Aku jugak harap mak dan ayah Dr Neezam ada kat situ masa konvo. Mesti diorang pun akan tersenyum bangga!

Aku harap emak dan abah aku dan semua ahli keluarga kitorang dapat berkumpul bersama-sama di La Trobe University, Melbourne, Australia, pada hari yang bermakna ni, meraikan kejayaan Dr Neezam! Tapi aku percaya... walaupun diorang jauh, diorang tetap berasa bangga dan gembira!

Inilah saat yang paling bermakna!

Tak dapat gambarkan perasaan di saat itu. Melihat Dr Neezam berjalan bangga menerima sijil di atas pentas.

Alhamdulillah... syukur! Syukur padaMu Ya Allah... Ya Rahman... Ya Rahim... Allah yang maha besar... Allah yang maha agung...

Dr Neezam bersama supervisor, Dr Suzanne Young, yang banyak membantu Dr Neezam selama beberapa tahun ni. Thanks Suzanne!

Perjalanan Phd Dr Neezam tak mudah. Kalau orang lain boleh habis dalam 3, 4 tahun untuk dapatkan Phd, tapi Dr Neezam ambil lebih daripada tu. Banyak halangan yang terpaksa Dr Neezam harungi. Tak mudah! Masalah dengan research, masalah dengan supervisor-supervisor, masalah dengan writing, masalah dengan duit...

Aku tengok sendiri... betapa suami aku berusaha keras untuk capai matlamat dia yang satu ni. Keluar awal pagi ke office, balik rumah lewat malam. Mengharung sejuknya winter, panasnya summer. Aku tenggok suami aku berjaga siang dan malam menyiapkan writing. Aku tengok dia stress, aku tengok dia menangis. Aku diberitahu berita sedih, aku diberitahu berita gembira. Aku tengok jatuh bangunnya dia. Pada satu tahap Dr Neezam down sangat. Buat aku takut, tapi aku tahu, dia lagi takut...

Kadangkala... kitorang tengok ke 'atas'... senangnya orang lain buat Phd - genap 3, 4 tahun dah siap! Smoothnya perjalanan dia... mudahnya urusan dia... Perasaan jadi cemburu tapi bersangka baik dengan Allah swt. Pasti ada hikmah disebalik semua dugaan dan itulah pembakar semangat untuk Dr Neezam cepat-cepat siapkan Phd dia! Tangkis semua ujian dan halangan!

Kadangkala... perlu jugak tengok ke 'bawah'... orang lain yang dah bertahun-tahun masih struggle lagi! Banyaknya masalah orang tu... lebih teruk dan lebih tak bernasib baik dari apa yang Dr Neezam hadapi... Kesian... Alhamdulillah... ujian yang Allah bagi ni tak seteruk diorang... Alhamdulillah!

Beberapa bulan lepas, aku tengok Dr Neezam menangis lagi. Menangis gembira kerana akhirnya segala penat lelah dan susah payah Dr Neezam sampai ke penghujungnya. Bak kata Dr Neezam, "akhirnya dah hilang batu besar atas kepala! Akhirnya air mata darah dan berhenti mengalir!"

Aku dan Dr Neezam percaya segala masalah dan cabaran dalam menyiapkan Phd adalah ujian kecil dari Allah. Bilamana kiter dapat atasi ujian tu dan akhirnya menerima ganjaran dariNya, kiter akan berasa gembira dan sangat-sangat menghargai hasilnya.

Hari ini, aku tengok Dr Neezam sangat gembira! Aku sangat bangga dan sangat bersyukur. Inilah pengakhiran yang sangat lama dinanti-nantikan dan Insya Allah, diharapkan menjadi titik permulaan sesuatu yang baru... yang lebih baik. Amin...

Today, I may say that I am very proud to introduce to you, my beloved husband, Dr. Khairunneezam Mohd Noor. With all the hard works, he's really deserved the tittle... And I'm really happy for him!

Abang,

Congratulations!

And

I love you so much!

No comments :

back to top