♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Wednesday, December 29, 2010

Diaries anyone?

Tahun baru tiba lagi. Dan seperti biasa... bila tiba tahun baru aku mesti nak beli

D.I.A.R.I

Korang dah dapat satu?

Atau korang memang bukan jenis penulis diari?

Aku... sejak sekolah menengah lagi, memang tiap-tiap tahun akan dapatkan diari tahun baru. Masa sekolah tu, awal-awal tahun, sebulan dua tu, rajinlah tulis diari. Konon-konon tulislah apa yang terjadi pada hidup sehari-hari. Tapi lama-lama bosan pulak. Dah tu... rutin harian sama jer...

Pagi : Pergi sekolah, jumpa kengkawan yang sama, cikgu-cikgu yang sama tiap-tiap hari;

Tengahari : Balik sekolah, lunch, gi ngaji;

Petang : Riadah, tengok tv;

Malam : Buat kerja sekolah;

Hujung minggu : Gi rumah nenek...

Sama jer setiap hari. Lama-lama, jadi malaslah pulak nak tulis diari, kan?

Selain tu, ada lah jugak sesekali meluahkan perasaan kat diari. Terutamanya bila marah dan tak tau nak luahkan pada siapa. Habis aku memaki-maki dalam diari. Bila dah tulis, tak lah rasa lega pun. Tapi rasa terluahlah jugak walaupun hanya tulis dalam diari.

Pastu bila dah rasa lega, baca balik diari, yang tulis marah-marah tu... hmmmm... tak pasal-pasal timbul perasaan marah semula. Ting tong tol!

So, sejak dari itu, aku malas dah nak tulis benda yang akan membuatkan aku marah. Bila jadi benda yang best, tak tertulislah pulak. Huhuhu...

Akhirnya, diari yang aku ada setiap tahun, masa sekolah dulu, dijadikan buku catatan kerja sekolah. Kalau ada kerja sekolah yang perlu disiapkan, tulis dalam diari. Hehehhe...

Lepas SPM dulu pun pernah ada diari. Masa tu dah mula gatal-gatal dengan cinta-cinta monyet ni. Ada sorang abang ni, suka kat aku, aku pun suka gak kat dia. Habis aku tulis perasaan suka aku pada sorang abang ni kat dalam diari. Entah macam mana kontoi pulak dengan emak. Emak terbaca diari aku. Oooooo... malunyer!!! Akibatnya... hmmmm... tak payah citerlah... huhuhu...

Sejak dari tu, malas dah nak ada diari! Wek! ;p

Tapi bila dah masuk universiti, diari menjadi benda penting bagi aku. Aku tetap tak menulis rutin harian. Bosan. Tapi aku tuliskan semua kerja yang perlu disiapkan, tarikh hantar assignment, tarikh exam dan semua info kengkawan seperti alamat dan nombor talifon kengkawan. Birthday kengkawan pun semua aku simpan masa tu. Diari lebih menjadi organiser bagi aku.

Hmmm... bila dah kerja, mula berjinak-jinak dengan fotopages dan blog. Kat sinilah aku catatkan semua yang terlintas kat fikiran aku dan yang penting, tiada rahsia lagi. Apa yang aku tulis, itulah yang ingin aku kongsi dengan korang semua!

Dulu, masa kerja, abah pernah bagi aku pda, personal digital assistant. Senang. Semua info disimpan dalam pda. Pastu bila dah lama-lama guna, rasa macam payah pulak. Payah nak masukkan data. Akhirnya aku bertukar semula ke buku diari yang old pesen. Lebih selesa!

~PDA; gambar hanya hiasan semata-mata. Ini bukan pda yang aku dapat dulu. Pda aku tu tak bewarna pun. Black and grey jer. But still touched skrin. Huhuhuhu...~

So, sehingga hari ini, aku masih selesa menggunakan buku diari. Old pesen pun, old pesenlah! Janji aku selesa!

But still, diari bukanlah tempat untuk aku luahkan perasaan, tapi untuk mencatatkan segala maklumat dan tarikh-tarikh penting aku, keluarga dan kengkawan.

Kalau nak luahkan perasaan... kan ada enche Neezam muah muah cayang! Dan ada jugak blog dan korang! :)

You might also like...

1
Apekah?
.
1
Aloooo
aberibadi!
1
Laundry
Day

2 comments :

kelakarama said...

sayang cik jue jugak! tiba~tiba......

MaSLiNa said...

Selamat tahun baru, Julie.. semoga kehidupan korang sekeluarga sentiasa sukses dan diberkati oleh-Nya.

p/s : aku suka organizer!!

back to top