♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Wednesday, August 26, 2009

Sambal tumis kering

Atas permintaan puan Thahira Bibi. Ni aku tuliskan resepi sambal tumis kering. Esok pagi leh wat sahur yer Bibi. :)

So, bahan-bahannyer ialah...

  • segenggam cili kering / cili padi
  • 2 biji bawang merah besar
  • 4 ulas bawang putih
  • segenggam ikan bilik
  • air asam jawa
  • gula
  • garam

Cara-caranya...

  • tumbuk cili kering / cili padi bersama-sama bawang merah besar dan bawang putih sehingga lumat *tapi kalau malas tak der masa nak tumbuk, mesin jer semua dalam blender tapi guna air yang minimum
  • panaskan minyak dalam kuali
  • bila minyak dah panas masukkan ikan bilis
  • goreng sekejap supaya ikan bilik tu garing
  • then tumis bahan-bahan yang ditumbuk tadi sehingga garing *garing ok, bukan hangit tau!
  • masukkan air asam jawa sikit
  • masukkan juga garam dan gula sesuka hati korang. Ikutlah selera masing-masing...
  • SIAP!

Kalau korang suka, sedap jugak kalau masukkan sekali tempe dan kentang goreng. Potong tempe dan kentang kecik-kecik dan goreng. Then masukkan kat dalam sambal tumis tu dan gaul sekali. Sedap!

Selamat mencuba!


~Sambal tumis cili padi~

~Sambal tumis cili kering~



*juliet le sweetheart : setiap pagi nak kena fikir menu berbuka... pening gak... ;p


2 comments :

Bibi said...

suker2.....ok dah beli dah cili api..tinggal nak buat sahaja..

*juliet le sweetheart said...

selamat mencuba! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lagi cerita lain...

Thank you for stopping by!

back to top