♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Thursday, August 7, 2008

When she’s 20th month

Dah lama tak tulis pasal Niesreena kan? Ok, sempena dengan meningkatnya usia Niesreena ke setahun lapan bulan semalam, di sini aku senaraikan kerenah-kerenah Niesreena yang terbaru.

~Budak nakal yang comey~

  • Ikut sembahyang jemaah sama-sama - Dulu aku selalu bentang sejadah untuk 2 orang, sekarang ni kena bentang sejadah untuk 3 orang plak. Niesreena selalu ikut kitorang sembahyang jemaah sama-sama. Siap nak sejadah sendiri tu. Kalau tak, habis Niesreena tolak ayah atau mama dia ke tepi sebab nak take over the sejadah. Biasanya Niesreena akan ikut kitorang sembahyang; sujud, rukuk, semua Niesreena ikut sehinggalah bagi salam. Yang paling tak tahannya, mulut dia pun ikut terkumat-kamit gak sambil mata asyik merenung ke sejadah tu. Ntah apa yang dia baca. Alhamdulillah… baguslah… harap-harap anak mama dan ayah ni membesar sebagai muslimah sejati. Amin…

  • Niesreena tahu, kalau lepas je sembahyang, lepas bagi salam, kena berdoa, kena tadah tangan nak baca doa. Ayah sebut amin, terus sapu tangan ke muka dan terus mintak bersalam. Niesreena belajar daripada rutin yang biasa kitorang buat. She watch and learn.

  • Kalau bangun pagi, ada dua benda yang Niesreena akan buat bila dia tengok ayah dan mama dia masih lena diulit mimpi nan indah. Hehehe… Satu, samada dia cium pipi kitorang, *so nice and cute when she did that*, atau dua, dia akan sembur ke muka kitorang. Sembur macam mana tau? Sembur dengan mulut, sambil lidahnya tersentil, siap kuar air liur membanjiri muka kami yang lena tidur ni. Sangat marah ok! But still… she’s so cute when she did that… Huhuhu…

  • Suka sangat berborak. Ntah apa ntah yang nak disampaikan dengan bahasa dia. Rancak betul bila Niesreena bercakap. Siap angguk-angguk, angkat-angkat tangan, tunjuk-tunjuk. Walaupun aku tak paham, tapi aku layaaaaaaaannnnnn… But the best part is Niesreena suka menyanyi dengan bahasa dia. Kelakar betul.

  • Walaupun Niesreena bercakap dalam bahasa dia, dan aku dalam bahasa aku, tapi dia still paham bahasa aku. Dah bolehlah paham arahan atau nak disuruh-suruh, ambilkan itu, ini. Tu yang best. Hehehe… Pastu sukalah sangat mengajuk semula apa yang kitorang cakap atau buat. Even kitorang buat bunyi pelik-pelik pun dia boleh ikut gak.

  • Vocab Niesreena masih tak banyak. Just a few words yang keluar dari mulut dia yang kitorang paham. Bila dia nampak baby atau bird samada kat tv, gambar atau depan mata dia, dia akan sebutlah ‘baby’ or ‘bird’. Sebut ‘nanak’ atau ‘no’ bila dia tak nak! Selalunya sebut ‘no, no, no’ bila aku nak kuarkan dia dari bathtab. Tak nak kuar bathtab lah tu. She’s really enjoy her bath time. Sebut ‘nak’ bila Niesreena hendakkan sesuatu and keep saying it until she’s got it! Buat aku sakit telinga ok. Sebut ‘amin’ bila habis doa. Hmmm… apa lagi ek. Ada a few words lagi tapi aku tak hengat.

  • Pandai betul posing sekarang, tapi ikut mood dia lah. Kalau mood dia ok, bukan main bergaya lagi lah. Pusing sana, lentok sini. Dan setiap kali lepas snap jer gambar, mesti nak tengok kat kamera.

  • Ada satu hari tu, Umi tersedak, tetiba dia tepuk belakang Umi. Umi tanya aku, "kenapa dia buat macam tu?". Aku pelik gak, tapi aku jawab, "mungkin sebab selalunya kalau dia batuk kitorang tepuk dia". Dan sejak hari tu, bila kitorang terbatuk, tersedak even sedawa pun Niesreena akan tepuk depan atau belakang badan kitorang. Hehehe… Suka tengok dia wat cam tu. Cute…

  • Sejak akhir-akhir ni Niesreena suka sangat bawak botol susu ke hulu ke hilir. Kadang-kadang tu Niesreena tak minum pun, tapi dia wat peluk jer botol tu. Tak pun gigit puting botol, sambil main. Yang tak tahan tu bila dah dibawa botol tu sana sini, habis susu dari dalam botol tu menitik-nitik. Habislah carpet istana beta ni. Huhuhu… Sangat sedih melihat tompok-tompok itew. Bila aku amek botol dia, mulalah dia sebut ‘nak… nak… nak…’ sambil tangan dia terkapai-kapai sampailah dia dapat semula botol dia tu. Adooooiiii…

  • Sudah sangat pandai berimaginasi. Handphone atau talifon mainan tu dilekap kat telinga, pastu cakap sorang-sorang. Dah pandai main ‘masak-masak’, siap bagi mama cawan mainan dia tuangkan air dari teko then suruh mama minum. Kalau anak patung, Niesreena wat macam baby, acu botol susu. Tapi paling aku tak suka, Niesreena suka main loncat-loncat atas katil. Bukan apa, aku takut dia jatuh terjelepuk ke bawah katil je dan katil nanti akan bersepah. Sabar je lah…

    … cukuplah sampai 10 jer. Kang boring korang nak baca.

    ~Tengok… bukan main lentok lagi anak aku ni~

    Nway, kitorang bersyukur sangat. Niesreena semakin membesar dengan sihat dan cerdik. Niesreena belajar dari apa yang dia lihat sehari-hari. Harap-harap apa yang dia belajar tu adalah yang baik-baik belaka. Apa-apapun semua tu bergantung kepada aku dan Neezam, tanggungjawab sebagai ibu bapa untuk memberikan yang terbaik untuk anak-anak.

    ~One more pic, lentok baaaaiiiikkk punyer, sampaikan tengok kamera pun dengan alis mata jer. Hehehe…~


    *juliet le sweetheart : thanks god for giving me this opportunity for being a mum to my beatiful lovely princess…



    3 comments :

    Adah said...

    nih ikut mama dia kot amik gambar kepala lentok2 nih :).

    SyA n said...

    nisreena nie sgt cute+cantek+cheeky..geram nengok!

    Mas said...

    pandai nyer posing lentuk2 kepala…saper yang ngajor nih…so cute….

    back to top