♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Thursday, July 12, 2007

Rindunya kat kengkawanku

Hari sabtu yang lepas adik dah balik semula ke UTM Skudai bersempena dengan cuti semesta yang baru bermula. Diam tak diam adik dah masuk tahun dua dan alhamdulillah last semesta adik dapat dean list. Joy pun sama. Seronok mak dan abah biler tengok anak-anak diorang berjaya.

Adik dok kat H25, Kolej Tun Fatimah. Kolej kediaman aku dulu sepanjang aku belajar kat UTM. Tapi aku dah tak ingat kat mana blok H25 tu. Kata adik tu blok sederhana. So mungkin atas daripada dewan makan. Seronoknyer bila teringat semula masa belajar kat UTM dulu. Banyak betul kenangan-kenangan manis dan pahit.

Tahun 1998, aku mendaftar diri kat UTM, Bachelor in Science (Computer) with honour. Hari pertama kat UTM perasaan bercampur baur; happy sebab dapat belajar kat universiti, sedih sebab nak berpisah dengan family, takut sebab tak der kawan-kawan yang dah kenal.

Aku ingat lagi, masa sibuk-sibuk nak ambil kunci bilik, aku beratur belakang Zai. (p/s: Zai, awak ingat tak?) Zai tegur aku, “ambil kursus apa? Asal dari mana? Sekolah mana?” Dalam hati aku, “ramahnyer budak ni…” Aku sekolah biasa jer. SMZR(1)… Zai dari MRSM. Perghhhh… gempak tu! Dan aku dan Zai ambil kursus yang sama. Kebetulan jugak kitorang ditempatkan di blok yang sama, Ho3, tapi Zai kat tingkat 2 dan aku plak kat tingkat 1.

Kat bilik, Ho3 1o5, aku berkenalan pulak dengan roommate aku iaitu Sit dan Dayah. Seronok biler dapat tahu Sit pun asal dari KL. Tapi sepanjang minggu orientasi kitorang tak selalu bersama sebab Sit ada bekas kawan sekolah dia dulu kat kolej yang sama (p/s: Kalau tak salah, masa minggu orentasi ni Sit selalu dengan Wawa kan, Sit?) dan Dayah pulak… Hmmmm… tak hengat laaa… (p/s: Dayah, awak ingat tak?) Dan aku pulak selalu dengan Lenie. Lenie ni aku kenal sebab kebetulan dia dari blok yang sama dengan aku dan section kuliah yang sama dengan aku. Kebetulan jugak Lenie pun berasal dari KL. Masa ni aku bukanlah niat nak berkawan dengan orang KL jer tapi aku fikir ada kawan nak balik sama-sama ke KL nanti. Hehehehhe…

Lenie… Dia ni sukaaaa sangat ‘tertidur’. Waktu ceramah tidur, waktu kuliah tidur… tapi Lenie fast learner. Walaupun dia tidur waktu kuliah tapi dia dapat catch-up balik apa yang tertinggal. Malah dia pulak ajar semula kitorang yang kononnya tumpukan perhatian waktu kuliah. Hampeh tul. Heheheehhe… Masa kuliah, aku selalu bersama dengan 2 lagi orang kawan aku yang sama seksyen selain Leni, iaitu Junlie dan Juwita. Kitorang selalu pergi kelas sama-sama sebab blok depan-depan jer; aku dan Lenie, Ho3, Junlie dan Juwita Ho2. Junlie ni kemas orangnya. Dari segi penampilan, bilik hingga ke nota, semuanya kemas. Juwita pulak, suka sangat bergurau dan gelak-gelak, tapi bila tiba waktu serius, dia akan jadi serius.

Seronok masa tinggal kat Ho3 ni. Masa ni lah aku berkenalan dengan ‘kroni-kroni’ aku; Sit, Dayah, Baya, Huda, Zu, Shery, Liza, Nanie, Sarah, Nurul, Ija, Adah (p/s: Ada yang tertinggal tak?). Kitorang selalu bersama. Tapi kengkadang segan. Mana tak nyer… kengkadang, biler sumer gi Taman U. Ya Allah! Jalan ramai-ramai, macam bangla dah aku rasa. Dah tu nak tunggu sorang-sorang. Yang boleh cepat pun jadi lambat. Tapi seronok, kelakar pun ada. Hehehhee.. Leni, Sit, Baya, Huda dan Zu berasal dari KL. Dari tahun 1 hingga ke tahun 4 kitorang selalu ulang alik balik ke KL-JB sama-sama.

Kroni-kroni aku ni semuanya ada identiti yang tersendiri. Sit; dia ni unik sikit. Masa tahun 1 dia sorang jer antara kitorang gi kuliah naik basikal. Ingat lagi… Sherida letak note kat basikal Sit, konon-konon secret admirer nak berkenalan. Sit seronok giler. Tapi lama-lama kantoi gak. Sit ni jugak antara kroni kitorang yang pernah tercampak duduk kat kolej lain dan pernah gak tinggal kat kandang kuda 1 semesta. Kitorang risau giler, tapi Sit selamba jer. Masa tahun 3, Sit bawak kereta. ‘MM’ namanya. (p/s: Kereta jenama apa tu ek Sit? ‘Hidup’ lagi ker kereta tu?) Kereta lama yang besar giler dan dah tu bukan power stereng. Berat woooo… Sit, kecik-kecik cili padi. Tak padan sungguh dengan kereta besar dan berat tu. Huhuhuhuhuu…

Dayah; kitorang panggil Dayah ni minah keteng. Sebab rambut dia yang kerenteng dan suka usik dia dengan warna purple (p/s: Sit, ingat tak apa yang warna purple tu? Hahahhahahahha…) Kalau bercakap tak suka pandang mata orang yang dia cakap tu. Kalau makan suap sikit-sikit, kunyah lama-lama. Aku dan Sit ni nakal sikit. Suka sangat sakat Dayah sampai dia nak nangis. Hehhehehehe.

Baya; dia ni ramai sangat secret admirer. Sebab apa ek? Mestilah sebab dia cantik, lengkap dengan lesung pipit dan lemah lembut. Memang ramai jejaka-jejaka malaya yang makan hati berulam jantung akibat direject si Baya ni. Baya ni walaupun badan dia kurus tapi kuat makan.

Zu; sejak minggu orentasi lagi aku dah perasan Zu sebab lipsticknya yang merah dan tebal itu. (p/s: Jangan marah eh Zu…) Tapi lama-kelamaan lipstick itu semakin nipis dan normal. Hehehehe… Zu kalau bercakap suaranya perlahan, kalau gelak suka cover mulut dengan tangan, pandai memasak, menjahit. Macam surirumah. Zu ni masa tahun satu dia gamble jer gi bandar JB sorang-sorang. Kalau kitorang, mesti nak berteman. Menu harian Zu ialah ayam dan air teh tarik. Setiap kali beli makanan, dua menu ni mesti ada.

Huda; kitorang gelar Huda ni ‘tomato’ sebab pipinyer yang chubby macam tomato. Jahat ek kitorang ni? Hehehehehe… Huda sebenarnya tak pilih pun kursus Sains Komputer ni dalam UPU tapi macam mana ntah terdapat pulak. Mungkin dah rezeki dia kan.

Nanie; Sit gelar Nanie nie ‘Ocean Girl’. Ingat tak dulu ada cerita ‘Ocean Girl’ kat TV3? Kata Sit, muka Nanie ni macam heroin citer tu. Ada jugak orang kata muka Nani ni macam Aishwarya Rai, macam Rory Gilmore pun ada. Macam-macam… Tapi Nanie memang comey. Nanie ni cara cakap dia meleweh. Macam orang malas. Hahahhaha… Aku, Nani dan Sarah kalau balik dari kelas kalkulus mesti beli aiskrim ‘Pooh/Tigger’ sementara tunggu bas balik ke KTF. Bestnyer…

Adah; dia nie sorang jer boleh tersesat dari blok lain sebab dia selalu melepak kat bilik Nani. Aku suka cara Adah bercakap. Macam best jer tau. Cara dia cakap ada lah ala-ala macam Ava Vanja. Kenal tak?

Sarah; seorang yang cukup perahsia. Susah sangat kalau nak tahu pasal latar belakang family dia. Memula dia bagitau yang adik-beradik dia 10 orang, nama plak pelik-pelik jer. Rupanya dia kelentong jer. Jangan main-main dengan Sarah ni, dia ada black belt dalam tekwando.

Ija; diberi gelaran Chucky. Aku dah tak hengat sebab apa Ija diberi gelaran ni. Tapi gelaran tu ada lah daripada nama anak patung pembunuh dari cerita ‘Chucky’ tu. Hengat tak? Ija ni pendiam sikit orangnya tapi kengkadang pandai jugak buat lawak.

Liza; satu sekolah dengan Ija dulu. Liza ni pandai masak. Masa kitorang ambil semesta Julai dulu, Liza selalu masak untuk kitorang. Ala-ala emak gitu…

Nurul; asal dari JB gak. So, Nurul selalu balik rumah masa hujung minggu. Lagipun dia nak jumpa boypren masa tu. Huhuhuhu… Nurul ni happy go lucky orangnya. Happy jer tiap masa.

Sherry; mulut dia lah yang paling bising. Sherry memang suka sangat bercakap. Tapi Sherry tak sempat nak tamatkan pengajian dia sebab nak bantu mak dia menguruskan family business. Kitorang terkilan sangat masa tu. Tapi mungkin dah rezeki dia macam tu. Nak wat cam ner kan?

Aku… sampai sekarang ni ada jugak yang gelar aku ‘Tweety’. Sit lah yang bagi gelaran ni. Sebabnya dulu aku suka warna kuning dan Sit kata muka aku macam Tweety Bird. Sabar jer lah…

Masa tahun 3 dan seterusnya, baru aku berkenalan dengan Malin, Sal, Mas, Heda. Nuzul, Naimah and the gang, Sarah Adham.

Malin; aku kenal sebab kitorang sebilik. Disebabkan serasi dengan Malin; kitorang apply untuk sebilik sama-sama lagi masa tahun 4. Malin ni pembersih orangnya, suka sangat berkemas dan menghias bilik.

Sal dan Mas depan bilik kitorang.. Aku dan Malin selalu lepak tengok tv kat bilik Sal. Tv kecik hitam putih. Masa tu sibuk tengok criter ‘Kutub Utara, Kutub Selatan’ lakonan Nasya Aziz dan Hans Isaac. Kalau terlepas cerita tu, kitorang slalu suruh Sal ceritakan semula. Dan Sal akan cerita siap dengan nada suara dan memek muka pelakon tu. So, kitorang akan dapat membayangkan cerita tu. Hahahhahaha…

Mas; 24 jam on phone dengan Adan. Masa tu ADAM (017) ada promotion free call dari 017 ke 017.

Naimah and the gang a.k.a Naimah, Chah, Yatie, Syaidah. Minah-minah Terengganu ni memang ditakdirkan selalu berempat sejak dari sekolah lagi hinggalah kat UTM pun dalam kursus dan seksyen kuliah yang sama. Keempat-empat orang bertudung labuh dan selalu bersama kemana-mana. Kitorang selalu kata ‘korang ni jangan kahwin dengan lelaki yang sama sudah lah….’ Hehehhehehe… Harap-harap tak lah yer.

Heda dan Nuzul; walaupun dari course yang lain dengan aku, tapi tetap sekepala. Selalu menghabiskan masa lapang lepak kat bilik diorang, dan diorang pun suka lepak kat bilik aku.

Sarah Adham; suka sangat menyanyi dan suara dia memang best. Aku dan Malin selalu paksa dia nyanyi lagu Siti Nurhaliza sampai penat minah tu menyanyi. Sarah Adham ni kalau bawak keter mengalahkan pelesit. Hehehehhee… Pernah satu ketika dulu masa balik KL naik kereta dengan dia, dia main lumba-lumba dengan kereta polis. Bukanlah kereta polis yang ada siren tu, tapi kereta polis yang hantar pegawai outstation. Saling potong memotong dari Melaka sampai tol Sungai Besi. Bila sampai tol Sungai Besi pemandu kereta polis tu tunjuk thumbs up kat Sarah. Giler betul. Nasib baik tak kena saman.

Haaaaaa… rindunyer kat kengkawan UTM. Ada ramai lagi kawan-kawan yang tak sempat aku nak tulis. Sekarang semuanya tinggal kenangan. Semua dah bawa haluan masing-masing. Ada yang masih berhubung, dan ada jugak yang lost contact.

Sit; sekarang ni kat Jepun, ikut hubby dia, Wira, buat PhD kat sana. Anak diorang, Eiyu, pun dah besar. Insya Allah Sit akan pulang semula ke Malaysia bulan 4 tahun depan dan akan menetap kat JB sebab Wira akan mengajar kat UTM Skudai. Dayah; lepas ambil kursus KPLI, Dayah sekarang jadi cikgu sekolah rendah kat Jementah. Sekarang ni tengah sarat mengandungkan first baby. Baya; dengar cerita sedang mengandungkan second baby. Tak tau lah dah bersalin ke belum. Baya bertugas kat UM. Huda; bersalinkan first baby dia beberapa hari lepas aku bersalinkan Niesreena. Huda dah jadi cikgu lepas ambil kursus dalam cuti, kalau tak salah aku. Zu; baru dapat contact semula Zu melalui ym beberapa hari yang lepas. Surirumah sepenuh masa ni sedang sarat mengandungkan second baby. Tengah tunggu hari jer. Insya Allah, Wani akan dapat adik lelaki. Lengkaplah sepasang anak Zu. Bestnyer… Adah; dah lama tak online ym sejak bertukar tempat kerja. Mungkin masih tak sampai 3 bulan bertugas kat unit IT. RHB Bank. Bila nak bagi Izzah adik? Izzah pun dah besar. Sarah; kat Kulim. Baru menimang cahayamata pertama beberapa bulan yang lepas. Jauh betul Sarah. Tak tau lah bila nak jumpa lagi. Sherry; sekarang ni business women yang bz sepanjang masa. Dah jarang sangat online ym. Sherry pun dah ada sepasang cahayamata, Wafiq dan Wafa. Liza; pun dah sepasang juga. Liza baru jer lahirkan baby boynya beberapa bulan yang lepas. Nanie, Nurul and Ija: aku lost contact ngan diorang. Tak tahulah diorang kat mana dan buat apa sekarang. Tapi rasanya diorang ni masih lagi kat negeri memasing, tak berhijrah pun rasanya macam kebanyakkan kengkawan yang lain. Malin; diam tak diam dah hampir setahun berumahtangga. Rasa macam kejap jer kan. Sekarang ni bertugas kat Pos Malaysia Bhd sebagai secretary dan jugak sebuk dengan business andam mengandam dia. Zai; kerja dengan Kementerian Pendidikan kat Putrajaya sebagai Pegawai Sistem Maklumat. Bestkan… Teringat masa present tesis dulu. Lepas present Zai nangis sebab ada program yang tak kena. Aku dan Malin puas comfortkan Zai. Sedih betul dia. Tapi sekarang Zai dah berada kat tempat kebanyakkan dari kitorang idam-idamkan. Jeles tol… Hehehhehe… Lenie; rasanya masih bekerja dengan LHDN kat Jalan Duta. Tengok fp Leni hari tu. Makin berisi nampaknya. Sal; sebuk menguruskan sepasang cahayamata dia kat Sarawak nun. Mia, second baby Sal, beza beberapa hari jer dengan Niesreena. Putih melepak budak tu macam abang dia, Adam. Dengar citer Sal sekarang ni jadi GSTT. Tak tau lah betul ker tak. Mas; lepas graduate dengan Diploma Sains Komputer, Mas sambung belajar kat UPSI. Sekarang ni dah jadi cikgu jauh kat Sarawak nun. Cian dia berjauhan dengan hubby dia kat Semenanjung. Mas sedang mengandungkan first baby. Tak pastilah dah bersalin ke belum. Naimah, Chah, Yatie dan Syaidah; akhirnya berpisah jugak diorang. Dengar cerita Naimah, Yatie dan Syaidah dah merantau ke KL. Last sekali aku dengar Syaidah kerja kat Kolej PTPL Shah Alam. Manakala Naimah dan Yatie dengan private company. Chah masih kat Terengganu. Heda; baru jer bersalinkan second baby, perempuan jugak. Sarah Adham; lepas kahwin dia menetap kat Teluk Intan dengan keluarga mertua dan anak lelakinya. Kalau dengar lagu Las Ketchup mesti teringat kat Sarah ni sebab dia hafal sumer lagu-lagu tu. Junlie; baru jer berumahtangga. Sekarang ni bertugas kat Felda, Jalan Semarak. Satu pejabat dengan Mar. Juwita; aku pun dah lost contact dengan Ita. Cuma aku tahu dia masih tinggal kat Wangsa Maju. Dah ada baby ke lom?

Haaaaa…. Panjangyer post aku kali ni. Paling panjang pernah aku tulis. Sajer jer aku coretkan semua perkembangan kengkawan, agar aku tak lupa semua kengkawan aku ni pada masa akan datang. Aku harap kawan-kawan aku ni semuanya berjaya, bahagia dan gembira dengan kehidupan masing-masing. Aku juga harap agar persahabatan kita tak kan putus. Bak kata pepatah, ‘berkawan biar seribu, berkasih biar satu’.

Kadang-kadang tu nampak gak diorang ada online kat ym. Tapi kengkadang tak sempat nak tegur sebab aku sibuk dengan kerja-kerja rumah, melayan Niesreena dan hubby.

Thanx to friendster sebab sekurang-kurangnya dapat jugak aku mengumpul semula kawan-kawan aku yang lain.

Harap-harap satu hari nanti kita semua dapat berkumpul sama-sama yer…

Rindunya kat semua…

6 comments :

Zura said...

bestnya entry nie kak julies..teringat zaman belajar dulu….kebanyakkan member kak julie saya kenal…sekurang-kurangnya saya tahu perkembangan diroang jugak….dari zaman belajar…..tup-tup…dah habis belajar…..pastu kahwin…sekarang masing-masing ada anak…..cerita pasal anak pulakkan….rasa macam baru je….tapi..rupanya…kita semua makin bertambah umurnya…. majoriti semua dah ada anak….

Juliet Le Sweetheart said...

Ye... memang rindu sangat zaman kat utm dulu :) sekarang semua dah berkeluarga... dah matured... :)

Zai said...

Eh ..juli..sy tak igt pun time tu…mak ai ..tajam betul ingatan awak ek ..sungguh sy mmg tak igt. mmg best klu igt balik time blaja dulu ..esp masa last semester bila jmpa awak ngan malin .. tq for being my lovely fren!!!

Juliet Le Sweetheart said...

Kiter pun seronok dapat berkawan dengan awak zai. Hopefully sampai ke tua yer..

MaLyN said...

waa….best dok sebilik ngn awak.best..best.
tp dh ujung² tu..slalu kene tinggal sensorg nape ek? ;p

Khairunneezam aka laki kau said...

hehehe, nape ko selalu kena tinggal sorang eh? I wonder…
maybe mase tu julie tengah gatal bercinta dengan mamat mane ntah, tu yang berkepiiiitt aje macam belangkas dengan mamat tu..
aku rasa mamat tu pun kalau boleh nak bawak kau sekali, tak nak kau tinggal sensorang..tapi nanti pak guard UTM kejar ramai2 plak, sebab tak pernah jumpa sorang lelaki bawak DUA aweks sekaligus naik motorrr..hahahaha!!!

back to top