♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Thursday, March 15, 2007

Aku & rempah

Tamarind puree, turmeric powder, kafir leaves, etc… banyak nama-nama rempah yang kener aku tahu dan belajar kat sini. Mana tak nyer… biler dah sampai kat negeri asing ni, semua nama dah tukar ke bahasa diorang.

First week berada kat sini memang agak susah untuk aku cari bahan masakan terutamanyer rempah ratus. Ini adalah kerana dah tak der dah tertulis kat plastik – serbuk kunyit, asam jawa, kulit kayu manis, jintan halus, dll tapi sumernyer dalam bahasa inggeris.

Honestly, aku memang tak kenal bendalah semua ni dalam bahasa inggeris! Aku cumer tau dalam bahasa melayu jer. Tu pun kengkadang aku tau rupa dan rasa jer tapi tak tau nama. Huhuhhuhuhuhu…

Nampaknyer terpaksalah aku cari dan belajar sumer nama rempah-rempah ni memandangkan aku dah jadi ‘orang dapur’ sepenuh masa!!! Huhuhuhu…

4 comments :

Sid said...

julie…syok jadi org dapur ni..hihih makin gebu! makin banyak tengok resepi makin bersemangat nak mencuba. hehe sbb nak tau apa rasanyer…hihih

Juliet Le Sweetheart said...

Makin gebu? Maksuuuuudddd? Makin meningkat ler kg nyer eh? Huhuhuuhu… tak sangguppppppp…

Khairunneezam aka laki kau said...

ulie bukan gebu lagi dah sekarang nih… dah gebumuk
ayah kepada anak dia yang semakin…gebuuuuuuu…

Kak ngah said...

julie…syoknya duk sana…nk ikut gak…heheh…nway smuge slmtz yek…kiss baby for me…http://misneeya.blogspot.com…ada masa tgk2 la citer baru kita…blh kita tukar2 citer sesama kita…hehehe

back to top