♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Tuesday, January 1, 2008

On new year eve @ Melbourne City

Pertama kali dalam hidup aku, celebrating New Year in the city in the middle of crazy crowds. Selalunya aku hanya akan lepak kat rumah, tidur… dan hanya akan tersedar dah masuk tahun baru bila dengar orang menjerit-jerit dan bunyi fireworks.

Kali ni, since aku kat negara orang, aku decided untuk tengok macam mana oz celebrating New Year eve.

31hb, satu hari yang maha panas kat city; 42 degree. Tapi disebabkan dah janji dengan orang untuk celebrate New Year eve sesama, aku, Neezam dan Niesreena keluar jugak ke city. Dalam pukul 8 malam, lepas pekena cendol kat restoran Nelayan, kitorang bersama-sama Akmal terus ke Federation Square sebab first fireworks start pukul 9.15 malam. Ramai sangat orang berpusu-pusu ke sana. Kat dataran Fed Square dah penuh dengan orang lepak-lepak. Begitu jugak sepanjang tebing Yarra river. Kitorang tak sanggup nak lintas jambatan sebab kitorang rasa spot lepak yang best mesti dah penuh dengan orang. So, kitorang lepak kat tepi Yarra river sebelah Fed Square jer.

~Anak saper yang hilang ni?~

~Yusri, Neezam, Niesreena bersama uncle Akmalnyer~

~Kiter lepax dulu!!!~

Tepat pukul 9.15 malam, fireworks pun bermula. Cantik sangat! Ada macam-macam jenis bunga api yang keluar. Tak pernah aku tengok bunga api secantik tu. Pertunjukkan bunga api tu mengambil masa lebih kurang 5 minit. Best! Memang best sangat! Tamat jer pertunjukkan bunga api, kitorang bergegas ke RMIT untuk solat maghrib.

On the way nak solat maghrib kat RMIT, kitorang terserempak dengan kak Amy dan Diana. Diorang pun nak tunggu second fireworks tengah malam nanti.

Lepas sembahyang maghrib kitorang berjalan semula ke Fed Square. Kali ni orang lebih ramai lagi berbanding pukul 9 tadi. Ramai sangat!

Kat dataran Fed Square ada live band performed dengan penyanyi-penyanyi yang aku tak kenal saper kat atas pentas. Mungkin penyanyi oz lah kot. Orang ramai yang tengok persembahan diorang kat depan pentas sebuk terkinja-kinja dan menari-nari. Ramai jugak orang yang memegang stick glow-in-the-dark yang berwarna-warni.

Hmmmm… aku ingatkan aku jer yang sebuk bawak baby countdown untuk new year. Rupa-rupanya ramai lagi parents yang bawak anak-anak diorang termasuk baby yang baru lepas hari kat situ. Selain oz, aku percaya 30% daripada orang yang berkumpul malam tu ialah orang asing, macam aku gak.

8… 7… 6… 5… 4… 3… 2… 1… Happie New Year! Serentak orang menjerit dan fireworks pun bermula. Macam-macam bunga api keluar. Kali ni lebih cantik dari yang tadi. Bunga api bukan setakat dari Yarra river tapi ada jugak dari Fed Square, banggunan-banggunan tinggi dan beberapa tempat berdekatan. Kali ni pertunjukkan bunga api lebih lama; hampir 20 minit. Niesreena mula-mula ketakutan gak tengok bunga api yang berdentum-dentam. Tapi bila aku peluk Niesreena kuat-kuat, usap-usap dia, barulah dia tenang sikit. Kesian Niesreena…

Penat… penat sangat! Maybe inilah the first and the last time aku celebrate New Year macam ni. No more next time… kot… hehehehe…

Nway, it’s a good experience! Happie new year 2008!

:: More pictures @ Julie's Fotopages ::

5 comments :

Mommy Sue said...

bestnya niesreena new eve, tapi mmg panas giler tu tapi tak pe sekali sekalakan , by the way niesreena maintain semangat badan dia, any tipssssssss ;)

Juliet Le Sweetheart said...

Tips? tak der tips lah su sebab Niesreena ni memang tak makan. Niesreena tak nak makan. Niesreena minum susu S26 jer. Nasib baiklah badan dia semangat gak :)

Tini said...

hahaaa.. kami masa kt nihon dulu pun sanggup bersesak nk tgk hanabi(fireworks).mmg kena g awal kalo nk cop tmpt,org kt sana siap bukak khemah lagik kalo time summer diaorg pakai yukata(likes kimono tp simple punya) then new year biasalah baju semua tebal.. sejuk weii.sambil nk tunggu hanabi tuh mau beku heheheee

Juliet Le Sweetheart said...

ooo kat sana new year musim sejuk eh. kat sini new yer musim panas.panas sangat plak tu!

EMA ZULL said...

hamboi hamboi...jalan je ek...bagusssssssssssssssss.....ya Allah, kecian la Rina buh gambar kat 'lost children'..iskkkk

back to top