♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Sunday, June 23, 2013

Pemandangan Dasar Laut by Niesreena

Macam biasa, setiap hujung minggu kalau tak kemana-mana, aku akan cuba peruntukkan masa untuk Niesreena dan Naufal ala-ala home schooling. Seronoklah... sebab Niesreena dan Naufal biasanya enjoy dengan aktiviti yang kitorang buat sama-sama - buat karangan, kira-kira, belajar pasal Malaysia, melukis, buat sepah, conteng-conteng, etc...

So, minggu ni, Niesreena nak buat lukisan. Lukis pemandangan di dasar laut!

Lukisan ni Niesreena tiru dari buku kamus bergambar. Pas tu mama dia bisinglah... yang tu kena besar sikit, yang ni kena kecik sikit, kena lebar sikit, kena curve sikit... pot, pet, pot, pet...

Sambil-sambil melukis tu ajarlah... apa yang ada kat dasar laut... Ada ikan paus, ikan jerung, batu karang, bla... bla... bla...

Yang bestnyer...

Reena : Mama, ikan paus makan apa?

Mama : Ikan paus makan ikan kecik-kecik, makan plankton.

Reena : Plankton tu apa?

Mama : *** Macam mana pulak nak terangkan planton tu apa ek? Selak-selak kamus bergambar, tapi tak der plak plankton. Nak bagitau mikro organisma bagai kang ada yang soalan bertalu-talu plak tanya micro organisma tu apa. Aku gak yang pening kang...*** Planton tu macam hidupan dalam laut kecik-kecik la.... Ha! Plankton tu macam musuh Mr. Krab (Spongebob Squarepants).

Naufal : *** Jari tunjuk kat gambar star fish dalam lukisan Niesreena*** Ni Patrick.

Reena : *** Tunjuk kat gambar sotong kurita dalam lukisan*** Ni Squidward.

Naufal : Kesian Spongebob tak der.

Reena : Spongebob tu binatang apa?

Mama : ...... *blur*

Naufal, dia malas nak lukis-lukis ni. Dia sebuk nak main warna jer sebenarnya. So, dia buat.... apa eh... sukati dia jer lah... Naufal kata nak buat kapal terbang. Tapi memang tak der rupa kapal terbang pun. Rupa-rupanya.... lepas siap warna macam tu, Naufal lipat-lipat, jadi kapal terbang. Gitew caranyew...

Lepas mewarna, ikut balik lukisan dengan pensil warna warna hitam supaya nampak bentuk-bentuk binatang yang dilukis tadi. Dan hasilnya....

Comot betul! Tapi tak perlah... ada lah rupa pemandangan dasar laut dan apa yang Naufal buat tu pun ok lah. Bila ayah Naufal lipatkan jadi kapal terbang, elok jer warna-warnanyer tu kat sayap! Well done guys!

Good job Niesreena! Next time kiter try baking plak k! \(^^)/

No comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lagi cerita lain...

Thank you for stopping by!

back to top