♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Sunday, November 14, 2010

Khairunniesreena & Khairunnaufal

Dah lama tak cerita pasal Niesreena dan Naufal kan... Maklumlah... dah lama tak update blog. So hari ni, nak cerita pasal perkembangan bebudak dua orang yang semakin lasak, semakin notti dan semakin comel ni!

Khairunniesreena, hari ni usia Niesreena dah masuk 3 tahun 11 bulan. Sebulan jer lagi Niesreena akan meningkat ke usia 4 tahun. Dah besar anak mama.

Menjelang usia Niesreena 4 tahun, mulut Niesreena pun dah semakin becok. Adaaaaa jer benda Niesreena nak cakap. Kalau bercakap jer tak per... Tapi bila tang bertanya tu yang aku tak larat nak layan. Lepas satu, satu soalan keluar dari mulut Niesreena. "Mama, apasal bla bla bla?", "Ayah, apasal bla bla bla?" Ye... Niesreena suka bertanya menggunakan soalan 'apasal'. Hehehe... Bila Niesreena bertanya tu, tak boleh kalau tak jawab. She will keep asking dan kitorang tak boleh tak jawab. Yang tak tahannya tu, bila dah jawab tu, Niesreena akan tanya lagi daripada jawapan yang kitorang bagi. So, berjela-jela la soalan Niesreena. Tapi kena layaaaaaaannnn jugak.

Sangat susah nak tangkap gambar Niesreena sekarang. Kadang-kadang tu kena ugut, barulah nak bagi kerjasama tau. Geram betul. Bila nak tangkap gambar Niesreena, susah sangat Niesreena nak senyum dan mengadap kamera tau. Bila aku suruh pandang kamera, masa tu lah Niesreena kata sakit mata lah, ngantuk lah, eeeee... macam-macam alasan lagi.

Ha... tadi, aku upload gambar Niesreena dan Naufal kat facebook. Niesreena kata, "Mama, apasal banyak gambar Naufal jer? Mana gambar Nina?" Ha... apa lagi, aku pun jawablah... "tu lah... Reena tak nak pandang kamera bila mama suruh. Dah gambar Reena semua tak cantik. Tak der lah gambar Reena." Niesreena diam jer dengar jawapan aku. Pas tu tadi, aku pegang kamera, dan tangkap gambar Naufal. Niesreena suruh aku tangkap gambar dia. Siap posing lagi dengan senyuman yang sangatlah menawan. Hehehehe... Nantilah aku upload gambar-gambar tu kat post yang akan datang yer...

Niesreena sangat gentle. Niesreena sayang sangat kat Naufal. Tak pernah berkasar dengan Naufal walaupun kekadang tu Naufal berkasar dengan Niesreena.

Khairunnaufal, dah masuk satu setengah tahun. Tersangatttttlah lasak! Adoooiiii... Lasak sangat! Tak berhenti-henti buat 'kerja'. Lepas satu kerja ke satu kerja! Memanjatlah dia... melompatlah... ada jer aksi dan stunt yang menyeramkan yang Naufal buat! Nampak betul otak Naufal begitu ligat, aktif dan kreatif untuk memikirkan satu-satu aksi yang memeningkan kepala mama, ayah dan atok-atok dia... huhuhu...

Hmmmm... bila aku mengeluh sebab kelasakkan Naufal, orang selalu cakap, "baguslah anak lasak. Maksudnya otak dia aktif. Takkan nak anak duduk diam jer. Nanti kiter jugak yang susah hati sebab anak tak aktif." Hmmmm... betul jugak kan?

Aku pun selalu mengeluh kesah kat emak pasal kelasakkan Naufal ni. Emak aku 'tembak' aku balik. Kata emak, "Anak lasak, emaknyer tak kurus jugak. Selalunya anak lasak emak kurus." Huhuhu... Macam manalah nak kurus mak, bila dah penat dengan kerenah bebudak, mulalah aku tension. Bila dah tension, aku makan! Macam mana nak kurus? Muahahhahahaha... Emak aku kata kalau aku tak larat nak jaga Naufal, emak aku nak bawak Naufal tinggal dengan emak abah kat Sabah. Oh tidak!!! Biarlah senakal dan selasak mana pun. Aku tak sanggup berpisah dengan buah hati aku ni. Huhuhu... Terima kasih jer lah emak yer... :)

Mulut Naufal pun dah semakin becok sekarang ni tapi dengan ayat gugugaga dia lah. Tapi ada jugak yang Naufal dah pandai sebut dan gunakan. Sekarang ni Naufal dah pandai guna perkataan mama, ayah, kakak, habis, nak, na nak (tak nak), gigi dan beberapa perkataan lain. Tapi ayat favorite Naufal ialah "nak" dan "nak susu..." Kalau nak mintak aper-aper, Naufal akan kata "nak..." dan bila nak makan, tak kiralah samada nak susu atau makanan lain, Naufal akan kata "nak susu".

Kalau Naufal nak kan sesuatu kat tempat lain, Naufal akan tarik baju aku, suruh aku ikut dia. Kalau aku nak buatkan susu Naufal, Naufal akan berlari dulu ke tempat susu tu dan suruh aku ikut belakang dia. Kalau nak makan, mesti amin dulu. Kalau tengok sejadah terbentang, Naufal akan solat dulu. Kalau iklan kat tv, Naufal akan focus 100% kat tv. Tak boleh kacau. Bila iklan habis, Naufal buat 'kerja' balik. Bila masuk bilik air, mesti sebut "gigi", tandanya nak mintak berus gigi. Bila aku pakai tudung, Naufal tak keruan sebab tahu aku nak keluar dan Naufal takut kena tinggal. Hehehhe... Kalau melambai, mesti sebut "Baaaaaa...". Comel sangat!

Niesreena dan Naufal sangat berbeza antara satu sama lain. Niesreena gentle dan Naufal pulak lasak. Sesuailah dengan jantina masing-masing. Pengalaman membesarkan diorang setakat ni sangat berharga buat aku. Lebih-lebih lagi masa aku tak bekerja. Aku dapat menumpukan sepenuh perhatian pada diorang. Dan yang lebih penting, aku dapat lihat sendiri perkembangan Niesreena dan Naufal setiap hari.

Alhamdulillah, aku bersyukur sangat ke hadrat Allah swt kerana dikurniakan dua orang permata hati yang sangat bernilai. Semoga Niesreena dan Naufal akan membesar dengan baik dan sentiasa dilindungi Allah swt. Amin...

2 comments :

Confession of a Coffeeholic Mama-Miya said...

active aje budak2 ni. nesreena dah mula rupa cam ayah dia & naufal rupa cam u.

ICA said...

Julie, both the kids makin cute as always. Hope you and your family kat sana sihat2 semuanya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lagi cerita lain...

Thank you for stopping by!

back to top