♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Friday, June 6, 2008

Yang ke setahun setengah

Hari ni genap usia Niesreena 18 bulan. Dah setahun setengah dah anak mama dan ayah sorang ni. Rasa macam kejap jer tau. Tengok-tengok dah besar. :’)

Korang yang ada anak tu... pernah tak sekali sekala rasa rinduuuuu sangat dekat anak korang? Maksud aku rindu masa diorang kecik-kecik dulu; masa tak der gigi lagi, baru nak pandai pusing, baru nak pandai bercakap, baru nak pandai berjalan, baru nak pandai makan, baru nak wat memacam lah…

Aku kadang kala ada rasa macam tu tau… Pelik tak? Bila aku tengok balik gambar-gambar Niesreena masa kecik-kecik dulu, rasa rinduuuu sangat kat Niesreena yang kecik tu.

Masa Niesreena tak der gigi lagi, aku suka masukkan jari aku dalam mulut Niesreena, bagi Niesreena gigit. Tak sakit. Comel jer Niesreena gigit-gigit sambil wonder apalah yang sedang digigitnya tu kan. Sekarang ni kalau bagi Niesreena gigit, mahu putuslah jari aku, sebab gigi Niesreena dah berderet. Recently ada 17 batang dah gigi Niesreena. Cantik gigi Niesreena. Putih dan teratur jer. Comel bila Niesreena tersenyum tunjukkan gigi dia.

Masa Niesreena tak pandai merangkak, mama dan ayah selalu kena dokong Niesreena sebab Niesreena tak suka baring. Niesreena suka didokong. Even baring dalam stroller pun tak nak. Kalau keluar, aku dan Neezam bergilir-gilir dokong Niesreena dalam 'poket kanggaroo’. Kadang-kadang sampai sakit tulang belakang kitorang. Nasib baik masa tu Niesreena ringan jer. Bila balik bercuti kat Malaysia, baru Niesreena pandai merangkak. Mungkin masa kat sini kitorang selalu letak Niesreena atas katil, kononnya sebab lembut untuk Niesreena. Tapi bila balik Malaysia, letak atas karpet jer, terus cepat jer Niesreena merangkak. Siap merangkak naik tangga lagi (ni ayah tok dia kat Segamat yang ajar). Seronok tengok Niesreena naik tangga masa tu. Maklumlah 1st time. Sekarang ni Niesreena suka betul main kat tangga, konon advantures lah bagi dia. Tapi setiap kali Niesreena main kat tangga mesti aku jerit, "Jangan!!! Nanti jatuh!!!"

Masa Niesreena tak pandai jalan dulu, aku selalu pegang kedua-dua tangan Niesreena, ajar dia berjalan. Tapi bila Niesreena dah boleh duduk sendiri without support, kitorang mula dudukkan Niesreena dalam walker. Nasib baik Niesreena suka. Berjalan ke sana, ke mari. Kadang-kadang aku letak Niesreena dalam walker sambil biarkan Niesreena tengok tv. Masa tu dah senang, tak payah nak dokong selalu dan aku pun senang nak buat kerja rumah. Niesreena kadang-kadang duduk dalam walker tu sampai tertidur-tidur. Cian anak mama. Bila Niesreena 11 bulan, Niesreena dah pandai jalan. Sekarang ni Niesreena sukaaaa sangat berjalan dan berlari. Tak nak duduk dalam stroller atau troli bila keluar. Nak jalan gak! Waktu ni, aku dan Neezam plak penat berlari, nak mengejarkan Niesreena yang asik ke sana ke mari. Fuuuhhhhhh…

Masa Niesreena baru mula nak makan dulu, kitorang beri Niesreena Heinz fruit puree. Masa tu Niesreena berusia 4 bulan. Niesreena suka makan fruit puree. Sehari makan sebotol. Bila masuk 6 bulan. Kitorang tambah custard plak. Sehari 2 botol. Pun Niesreena suka jugak. Bila masuk 8 bulan, kitorang mula bagi Niesreena makan nestum. Sehari 3 kali. Banyak Niesreena makan. Pantang ulur sudu, mesti nganga jer. Tapi sekarang ni Niesreena dah tak berapa kuat makan tapi Niesreena kuat main. Susah sangat nak bagi Niesreena makan. Aku bagi Niesreena makan nasi 2 kali sehari. Sekali makan ambil masa 2 jam! Tu pun jarang-jarang habis. Tapi nasib baiklah Niesreena membesar dan berisi gak. Tak lah kurus kering sebab tak makan.

Rinduuuu sangat masa Niesreena kecik-kecik dulu. Nasib baik ada gambar dan video aksi-aksi Niesreena dulu-dulu. Geram tengok! Masa tu Niesreena montel sangat! Hehehe… Tapi sekarang pun Niesreena montel jugak. Tambah comel lagi. Banyak aksi dan keletah plak sekarang ni. Buat aku tambah sayang sangat kat puteri aku sorang ni.

Akan datang nanti mesti aku rindu pulak waktu-waktu Niesreena yang sekarang ni. So, better aku manfaatkan waktu pembesaran Niesreena ni sebaik-baik mungkin kan. Lagipun tak semua emak dapat rasa pengalaman dengan anak sebagaimana aku rasa. Lebih-lebih lagi emak yang bekerja. Bersyukur sangat kerana aku diberi pengalaman manis macam ni.


*juliet le sweetheart : teringin nak kembar plak lepas ni… ;p

3 comments :

Nat said...

Hehehhe..rindu2 tu maknanya kena ada baby baru lah tu

*juliet le sweetheart said...

Tunggu k tasha punya baby dulu lah... :)

Mas said...

best gak dpt kembar... kite pun suka gak nak anak kembar nih... tak sbr tuk pragnant lg... kuakuakua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lagi cerita lain...

Thank you for stopping by!

back to top