♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Saturday, April 6, 2019

Generasi 'kecanduan' gajet

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

Salam hujung minggu semua. Busy ke?

Hujung minggu kali ni aku balik rumah mak abah. Rindu... dah lama tak jumpa mak abah. Selalu dapat balik sebulan sekali jer. Padahal rumah dekat jer.

Hmmmm... tu lah... Memasing busy sangat. Hujung minggu jer ada jer hal.

So, hari ni kat rumah mak, relax lah sikit. Lepak-lepak dengan mak abah. Masak... makan... tidur... huhuhu... Manyak syok! Mak pulak sediakan asam pedas ikan pari kegemaran aku... memang ngamlah! Bertambah makan!

Hari ni, hari Sabtu, macam biasa, artikel enche Neezam disiarkan di akhbar Harian Metro sisipan Minda. Tajuk kali ni menyentuk pasal gajet. Generasi mana yang kecanduan tu? X? Y? Z?

Jom baca artikel penuh di bawah. Semoga bermanfaat.

Generasi Kecanduan Gajet

Albert Einstein, seorang pakar fizik yang mengutarakan teori relativiti yang agung pernah menjangka dan mengungkapkan: “Saya takut suatu hari nanti teknologi akan mengatasi interaksi manusia. Dunia akan mempunyai generasi yang bodoh.” Apakah kegusaran Einstein ini hanya ilusinya atau sudah menjadi kenyataan? Jawapannya kita boleh lihat sendiri di hadapan mata kita mutakhir ini.

Di satu sudut restoran, terlihat satu keluarga yang sedang duduk sambil menunggu makanan yang dipesan. Pasti kita sering terjumpa keadaannya bila hampir semua ahli keluarga itu menunduk diam atau tersenyum-senyum seorang diri. Kalau dua puluh atau tiga puluh tahun yang lalu, keadaan ini pastilah mengundang rasa pelik kerana duduk bersama-sama tapi sunyi sepi tanpa bicara. Dulu-dulu, suasananya rancak dengan perbualan atau riuh dengan gelak ketawa sekeluarga. Masa berkualiti berkumpul sekeluarga digunakan sebaik mungkin dan terserlah silaturrahim yang cukup mengujakan. Namun kini, situasi sebegini seakan-akan hendak pupus. Semua menunduk sepi kerana terpesona menatap skrin gajet.Itulah penangan perkembangan teknologi dan internet yang mudah dilayari melalui gajet. Bukankah ini keadaan yang dimaksudkan oleh Einstein?

Ketagihan terhadap gajet dalam masyarakat semakin meluas dan mencandu. Kebanyakan kita kelihatan seakan-akan ‘mayat hidup’, meninggalkan realiti persekitaran, dan menikmati hidup di dunia maya. Biar tiada sahabat bergelak ketawa di sisi, tapi dapat khayal bersosial di persada internet. Ketagihan itu bukan sahaja dirasai golongan dewasa tetapi kanak-kanak juga turut menerima tempiasnya. Disebabkan penggunaan gajet yang berlebihan ini, ia sedikit sebanyak memberi kesan terhadap hubungan kekeluargaan dalam masyarakat. Memberi ruang menggunakan bahkan memberikan hak milik gajet kepada anak-anak seperti telefon bimbit, tablet dan seumpamanya kini umpama satu trend dalam kalangan ibu dan bapa.

Niat awal kelihatan bagus, gajet dikatakan mampu merangsang pemikiran anak-anak. Perisian-perisian atas talian tertentu dikatakan mampu mendidik anak-anak dengan pelbagai wadah ilmu dan yang dikatakan sesuai dengan peringkat umur anak-anak yang berbeza. Anak-anak menjadi terkawal dan diam dan ibu bapa tidak akan terganggu untuk menyelesaikan aktiviti masing-masing.Tapi malangnya, ia acap kali juga disalahgunakan oleh ibu bapa kononnya sebagai ubat merawat anak-anak daripada menangis atau ‘buat perangai’. Akibatnya, kanak-kanak akan menghabiskan masa berjam-jam untuk meneroka bukan sahaja segala aplikasi pembelajaran bahkan permainan yang mudah dimuat turun dalam gajet berkenaan. Kemahiran bersosial juga kelihatannya menjadi terhad dan ruang lingkup mahabbah dan silaturrahim menjadi sempit. Menjadi lumrah, bila ada pertemuan sekeluarga sekarang ini, semua berkumpul bukan untuk bertanya khabar bertukar cerita, tapi duduk berkumpul bersama-sama tapi melayan gajet masing-masing.

Banyak kajian telah dibuat oleh pelbagai pihak untuk memerihalkan buruk dan baiknya fenomena ‘melekat dengan gajet’ dalam kalangan anak-anak. Pediatric Academic Societies yang berpangkalan di Amerika Syarikat dalam satu hasil kajiannya menunjukkan 30 peratus bayi berusia setahun di negara itu sudah didedahkan dan terbiasa menggunakan tablet serta telefon pintar. Selain itu, sebanyak 36 peratus bayi berusia lingkungan dua tahun menggunakan gajet miliknya untuk bermain permainan video. Hasil kajian ini juga mendapati, 65 peratus ibu bapa mengaku memberikan gajet kepada anak-anak supaya anak mereka lebih mudah dikawal, manakala 29 peratus ibu bapa menggunakan kemudahan itu untuk memudahkan anak-anak tidur.

Penggunaan gajet elektronik secara berlebihan terutamanya dalam kalangan kanak-kanak membawa kesan sama seperti yang dialami penagih dadah. Pakar kanak-kanak bersetuju bahawa kecanggihan teknologi membawa masalah baharu kepada pertumbuhan kanak-kanak dan memberi amaran kepada ibu bapa terhadap penggunaan gajet elektronik, termasuk telefon bimbit sebagai agen pengawal mereka. Penggunaan gajet elektronik berlebihan menyebabkan simptom sama seperti yang dialami penagih dadah. Penyalahgunaan dadah dalam jangka panjang diketahui akhirnya akan mengubah otak pengguna dan mereka memerlukan lebih banyak dadah untuk menghasilkan keseronokan atau khayalan yang sama. Penggunaan gajet elektronik berlebihan didapati membawa kesan yang sama seperti dadah.

Hasil kajian yang dikongsi oleh University of Michigan di C.S Mott Children‘s Hospital menyatakan, jika tahap keseronokan tidak dicapai, ia menimbulkan masalah dari segi tumpuan, kelakuan dan ‘mood’ kanak-kanak. Kajian ini juga memerihalkan kesan negatif penggunaan peranti elektronik berlebihan termasuklah kurang tidur, prestasi akademik lemah, pengasingan sosial dan masalah hubungan dengan keluarga dan rakan-rakan. Ia juga boleh membawa kepada gangguan mental dalam keadaan lain seperti kemurungan dan kegelisahan.

Dalam wawancara bersama media, Presiden Pertubuhan Pembangunan Penduduk Malaysia, Prof. Dr. Fatimah Daud menegaskan bahawa fenomena dan kesan negatif kecanduan gajet ini perlu dilihat dan ditangani secara serius oleh ibu bapa dan penjaga kanak-kanak. Banyak kaedah yang boleh diaplikasikan, namun yang paling utama menurutnya adalah ibu bapa boleh menunjukkan dahulu tauladan dalam penggunaan gajet secara berhemah. Andai anak-anak ‘dikuatkuasakan’ dengan peraturan menggunakan gajet, namun ibu bapa pula boleh berleluasa menggunakannya tanpa had, maka ia ibarat mencurah air ke daun keladi.

Selain itu banyak panduan lain disyorkan oleh pelbagai pihak untuk mengawal penggunaan gajet oleh anak-anak. Antaranya: Ibu bapa perlu memantau dan mengawal selia penggunaan gajet oleh anak-anak. Antaranya, dengan cara membuat peraturan khas dalam aspek masa dan had penggunaan gajet anak-anak setiap hari. Mungkin boleh dicadangkan bahawa had penggunaan gajet terhadap kanak-kanak hanya satu jam pada waktu pagi dan sejam pada waktu petang manakala pada waktu malam pula penggunaan gajet adalah sifar demi meluangkan masa bersama keluarga dengan berkualiti.

Penggunaan gajet hanya di ruangan tertentu sahaja di dalam rumah dan ruangan itu mestilah mudah dipantau oleh ibu bapa, misalnya di ruang tamu, di bilik belajar atau di ruangan santai. Ini membantu ibu bapa melihat secara langsung berapa lama dan apa yang sedang dilayari oleh anak-anak melalui gajet tersebut.

Jangan biarkan anak-anak melayari gajet bersendirian sepanjang masa, kerana dikhutiri tanpa sedar anak-anak melayari sesuatu yang tidak sepatutnya mereka muat turun atau tonton di laman maya. Tentukan apakah jenis aplikasi permainan atau pembelajaran yang boleh dilayari atau dimuat turun oleh anak-anak. Menurut laman sesawang PandaSecurity.com, ibu bapa bertanggungjawab menentusahkan apa yang boleh dan apa yang tidak boleh dilayari dan dimuat turun oleh anak-anak ke dalam gajet mereka. Ada kalanya anak-anak yang naif ini tidak sedar bahawa mereka memuat turun sesuatu yang mungkin bersifat lucah atau mempunyai virus yang boleh merosakkan gajet mereka. Untuk itu, syarikat antivirus komputer terkenal iaitu Kaspersky Lab ada memberikan panduan komprehensif bagaimana ibu bapa boleh mewujudkan apa dipanggil sebagai Parental Control untuk mengawal penggunaan internet melalui gajet oleh anak-anak.

Gajet sebagai alat ganjaran dan hukuman. Kaedah ini menggalakkan anak-anak untuk berusaha membuat sesuatu seperti membuat ulang kaji, membantu urusan ibu bapa di rumah, atau sumbangan dan bantuan tertentu yang dibuat oleh anak-anak. Setiap kali mereka berjaya melakukannya ganjaran diberi dengan ruang masa tertentu untuk menggunakan gajet. Begitu juga sebagai hukuman iaitu apabila anak-anak ada melakukan sebarang kesilapan tertentu atau kegagalan melakukan sesuatu yang ditetapkan ibu bapa, maka mereka dilarang menggunakan gajet untuk tempoh masa tertentu. Ini akan mendidik mereka supaya tidak melakukan kesilapan yang sama.

Ada yang mengamalkan gajet yang tidak dicas baterinya sehingga penuh sebagai kaedah untuk menghadkan penggunaannya oleh anak-anak. Ini sedikit sebanyak membantu menghadkan tempoh penggunaan gajet oleh mereka.

Pastikan ibu bapa mempunyai dan mengaktifkan kod kata kunci untuk gajet mereka yang dirahsiakan daripada anak-anak. Ia sangat membantu dari segi kawalan kerana anak-anak terpaksa mendapatkan bantuan ibu bapa untuk mengaktifkan kod kata kunci gajet tersebut.

Cari alternatif lain untuk mengisi masa lapang anak-anak. Ibu bapa harus bijak mengatur aktiviti-aktiviti yang boleh menghilangkan kebergantungan anak-anak kepada gajet. Misalnya aktiviti santai sekeluarga bermain catur, mengemas rumah, berkebun, bermain permainan minda, aktiviti keagamaan dan seumpamanya.

Wallahu a'lam.

Dr Khairunneezam bin Mohd Noor, Penulis Pensyarah Kanan di Program Dakwah dan Pengursan islam, Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, Universiti Sains Islam Malaysia


Wednesday, April 3, 2019

Pelancaran buku enche Neezam @ PBAKL19

السلام عليكم

Salam Israk Mikraj kepada semua.

Hari ni Negeri Sembilan cuti sempena Israk Mikraj, Selangor kerja. So, enche Neezam dan little Khairunns bercutilah hari ni memandangkan enche Neezam bekerja di Negeri Sembilan dan bebudak pun sekolah kat Nilai. Aku jer yang bekerja kat Shah Alam ni. Huhuhu...

Tapi walaupun cuti, enche Neezam bekerja jugak hari ni. Biasalah laki aku tu. Busy manjang. Tapi bukanlah kerja hakiki hari ni. Enche Neezam ke PWTC sebab ada pelancaran buku beliau sempena dengan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2019.

So, Niesreena dan Naufal pun ikutlah sekali. Nasib baik taska boleh jaga baby Neeyaz. Kalau tak... jenuhlah enche Neezam kena bawak sekali. Huhuhu...

Alhamdulillah... ada 2 buah buku enche Neezam bersama kawan-kawan beliau yang diancarkan kali ni - Kepimpinan Era Moden dan Antologi Puisi Sulaman Tinta.

Hari ni buku enche Neezam dirasmikan oleh sasterawan Negara, Datuk Seri A. Samad Said.

Serba putih Pak Samad. Cuma tak lengkap dengan cermin mata bulat beliau jer.

Semalam pun ada sebuah buku enche Neezam lagi yang dilancarkan, kat PWTC jugak.

So, sesiapa yang berminat untuk dapatkan buku-buku ni, bolehlah cari enche Neezam atau Penerbitan USIM. Insya Allah... bermanfaat...

Niesreena dan Naufal pun tak lepaskan peluang dapatkan buku-buku kat Pesta Buku ni.

Untuk baby Neeyaz pun ada!

Seronok si kecik ni, ayah datang ambik awal kat taska tadi.

Sunday, March 31, 2019

Ye lah... Redho jer lah...

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

Tengah-tengah breakfast pagi ni, sambil berborak-borak, tiba-tiba enche Neezam tersentak bila terperasan kartun Dialog Kotaraya kat bungkusan nasi lemak di depannya. Aku pun pandang, eh... Dialog Kotaraya... mungkinkah?

Enche Neezam cepat-cepat leraikan bungkusan nasi lemak tersebut. Dan... huhuhu... memang sah...

Tak tahu nak gelak ke nak nangis... Tapi bila baca tajuk artikel... hmmmm... ye lah... reda jer lah...

Makanlah nasi lemak yang dibungkus dengan artikel dan wajah laki aku. Bukan biasher biasher... Huhuhu...

Apapun... nasi lemak pak arip, nasi lemak singgit memang terbaek!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lagi cerita lain...

Thank you for stopping by!

back to top