♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Thursday, June 18, 2015

Naufal 1st puasa

Alhamdulillah... Hari ni 1 Ramadhan. Bulan kemuliaan yang ditunggu-tunggu.

Tahun ni aku dan enche Neezam bercadang untuk mengajar Naufal untuk berpuasa. Tahun lepas, Naufal memang tak berpuasa bahkan tak pernah bangun untuk bersahur pun. Kitorang tak pernah cuba pun tahun lepas sebab takut dia masih tak mampu lagi. Insya Allah, tahun ni, harap-harap Naufal dah boleh belajar berpuasa. Lagipun Naufal dah masuk 6 tahun.

Beberapa hari lepas, kitorang pun dah cakap-cakap dengan Naufal, tanya Naufal samada dia nak puasa ke tak. Dan Naufal dengan semangat sekali kata "Naufal nak puasa!"

Alhamdulillah, pagi tadi Naufal senang jer bangun sahur. Tak der lah nak merengek kata ngantuk ke apa. Dan bersemangat sekali bersahur. Lepas makan nasi, aku sediakan susu untuk Naufal dan juga Niesreena. Harap-harap diorang akan sentiasa bertenaga sehingga masuk waktu berbuka.

Pagi tadi hantar Naufal gi sekolah, aku bagitau pada cikgu sekolah Naufal yang Naufal berpuasa hari ni. Harap-harap Naufal tak lah lasak sangat kat sekolah dan dapat tahan nafsu untuk makan. Insya Allah...

Petang tadi, enche Neezam ambil Naufal dari sekolah. Aku balik dari kerja tadi, aku tengok Naufal tengah tengok tv. Naufal nampak aku balik dan terus peluk aku.

Mama : Naufal puasa hari ni?
Naufal : Puasa...
Mama : Ok. Good boy...
Naufal : Mama... Naufal nak minum air boleh tak mama?

Eeerrrrkkk... Alamak... Naufal mintak airlah pulak. Siap buat muka kesian lagi! Tapi jam dah dekat nak pukul 6 petang. Sayangnya kalau berbuka waktu ni. Aku suruh Naufal sabar dan tahan beberapa jam lagi. Makin menjadi-jadi plak Naufal buat muka kesian.

Mama : Kalau Naufal nak minum, Naufal nak makan tak?
Naufal : Naufal nak minum jer, Naufal tak nak makan.
Mama : Kalau Naufal nak minum, kenalah makan sekali. Kalau tak makan, rugilah Naufal berbuka puasa waktu ni.
Naufal : Nanti Naufal makan waktu berbuka.

Hmmmm... Rugilah. Naufal ni memang jenis susah nak makan sikit. Kalau makan pun jenis memilih. So, aku suruh dia sabar dan tunggu masuk waktu sikit lagi. Lagipun, dari dapur enche Neezam jerit "Tadi Naufal ok jer. Bila mama balik dia mengada nak buka puasa pulak". Huhuhu... Ngengada yer Naufal. Haaaa... enche Neezam sebuk kat dapur tengah goreng mee. Hehehhehe...

Muka monyok budak baru 1st time belajar puasa.

Alhamdulillah... akhirnya Naufal berjaya jugak berpuasa penuh hari ni, berkat kesabaran. Niesreena pun sama; berjaya berpuasa penuh. Seronok waktu berbuka. Nampak muka-muka ceria Naufal dan Niesreena sebab dah boleh makan. Hehehehhe...

Berjaya hari pertama!

Harap-harap hari-hari seterusnya Naufal dan Niesreena akan lebih bersemangat lagi! Insya Allah...

No comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lagi cerita lain...

Thank you for stopping by!

back to top