♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Monday, September 24, 2012

Puding caramel di tengah malam

Haaa... Apa cer? Tengah-tengah malam bute ni wat puding caramel... Huhu...

Tapi serius sedap! Haha... Masak bakul angkat sendiri. Kelassssss kau Julie... Bak kata Niesreena "Mama buat mestila sedap" :)

Ye... memang sedap... tak tipu.. huhu.. ;p

Tengokkk.. Nampak menarik tak?

Niesreena habis semangkuk...

Naufal pun semangkuk...

Update!

Memandangkan ada kengkawan yang mintak resepi. So, aku kongsikan kat sini yer. Ini untuk ukuran 10 mangkuk macam dalam gambar yer...

Bahan-bahannya mudah ajer... Gula pasir, telur 5 biji, vanila essence, 500ml susu segar, 500ml air.

Mula-mula kena buat caramelnya dulu. Cara-caranya... masukkan <> 2 cawan gula pasir dalam periuk then panaskan dengan api kecil. Kacau jer sampai gula bertukar cair dan perang. Api jangan kuat sangat. Takut hangus, kang kena plak cari resepi kek gula hangus. ;p

Masukkan gula yang masih panas tu dalam mangkuk yang tahan untuk dikukus atau masuk dalam loyang besi. Hati-hati jangan terkena gula yang masih panas. Boleh melecur kulit!

Untuk adunan puding; pecahkan telur-telur tu dan pukul sehingga kembang. Masukkan 1 sudu vanilla essence, susu segar, air dan sedikit garam. Kalau nak manis, masukkan sikit susu pekat manis. Tapi aku tak suka pudingnya manis sebab caramel tu nanti akan cair dan memang manis.

Pastu kukuskan selama 15-20 minit.

Tadaaaaa... Sedia untuk dimakan!

Yummmmmilicious!!!

posted from Bloggeroid

No comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lagi cerita lain...

Thank you for stopping by!

back to top