♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Wednesday, September 9, 2009

Ingat lagi Poh Masterchef?

Assalamualaikum dan selamat pagi semua. Hmmmm... jarang aku update blog pagi-pagi macam ni. Tapi hari ni special! Sebab artikel enche Neezam disiarkan kat Utusan Malaysia hari ni. First time keluar kat sisipan bahagian Keluarga.

Artikel enche Neezam hari ni mengenai Poh Masterchef. Ingat lagi tak kat amoi ni? Hmmm... may be kengkawan kat Malaysia tak kenal dengan Poh ni. Tapi Poh terkenal kat Australia ni, expecially yang menonton siri realiti tv masakan iaitu Masterchef. Apa yang specialnyer Poh ni? Sebab amoi ni orang Malaysia. Berasal dari Kuala Lumpur. :) Nak tahu lebih lanjut, apa kata kiter baca artikel enche Neezam yang disiarkan hari ni...

Oppppss... chop! Sebelum tu, ada pembetulan sikit sebenarnyer kat artikel enche Neezam ni. Artikel ni dah diedit sikit oleh editor Utusan yang membuatkan aku sedikit tak puas hati. Apatah lagi enche Neezam kan. Selain artikel ni dipendekkan *but still bersyukur dan berterima kasih sebab sudi siarkan hasil perah otak enche Neezam ni ^_^*, kat dalam artikel tu, editor Utusan tu tambah ayat "masyarakat di negara kiwi". Negara kiwi? Ayooooo... Australia bukan negara kiwi. Kalau kata negara kanggaroo ok lah lagi kan. Negara kiwi ialah New Zealand. Hmmmm... aku rasalah kan... mesti editor tu tengok citer Nur Kasih. Ada satu part tu, maybe dalam episod 1 atau 2, tak ingat tapi episod awal-awallah, yang Adam duduk atas kerusi tepi pokok sebelah dia ada lebih kurang 2-3 ekor kiwi. Masa tu baru gaduh sikit dengan Katrina sebab Adam fikir samada nak balik Malaysia atau tak tengok ayah dia sakit. Haaaaa... peminat-peminat Nur Kasih tu, ingat tak part tu? Hmmmmm... mungkin sebab tu kot editor tu rasa Australia ni negara kiwi ek. Tak per lah... Hehehe...

So, ini artikel enche Neezam hari ni. Jom baca!

Fenomena Poh Ling Yeow di Australia

Oleh Khairunneezam Mohd Noor

Poh Ling Yeow, wanita kelahiran Malaysia yang mencetuskan fenomena di Australia.

Nama Poh Ling Yeow mungkin begitu asing di Malaysia , tetapi tidak di Australia.

Gadis berbangsa Cina berusia 35 yang lebih dikenali sebagai Poh ini, telah meniti dari bibir ke bibir masyarakat di negara kiwi itu berikutan kejayaannya menjadi naib juara progam MasterChef Australia yang julung kali diadakan baru-baru ini.

MasterChef Australia merupakan pertandingan masakan berkonsepkan realiti TV yang diadaptasi daripada versi MasterChef di United Kingdom.

Dengan berteraskan kepada kepelbagaian tema masakan dan resipi, program ini berjaya menarik minat 7,500 peserta dari seluruh Australia.

Ironinya, para peserta yang diambil menyertai program tersebut majoritinya bukanlah berlatarbelakangkan kerjaya sebagai tukang masak profesional atau chef.

Namun rata-rata para peserta pertandingan menunjukkan kebolehan memasak yang mengagumkan dan memikat hati para juri profesional iaitu Chef George Calombaris, Chef Gary Mehigan dan pengkritik makanan terkenal Matt Preston, di samping beberapa chef undangan dari dalam mahupun luar Australia.

Pemenang edisi sulung MasterChef ini menerima habuan wang tunai A$100,000 (RM250,000) selain peluang belajar memasak bersama-sama chef terkemuka di seluruh Australia , serta mempunyai kolum tetap dalam majalah masakan terhebat di sini.

Poh, yang dilahirkan di Kuala Lumpur berhijrah mengikut keluarganya untuk bermastautin di Australia Selatan sejak berusia sembilan tahun.

Ling Yeow bukanlah seorang chef, tetapi merupakan seorang pelukis yang cukup berjaya di Australia.

Beliau menyertai pertandingan itu selepas berasakan kehilangan 'identiti dan budaya Malaysia' sejak berhijrah ke Australia..

"Saya rasa masakan medium tunggal yang membolehkan diri saya mengenali dan mengekalkan kembali identiti dan budaya Malaysia yang saya warisi.

"Dengan menyertai pertandingan ini saya jadi lebih bersungguh-sungguh 'mengorek' rahsia resipi masakan ala Malaysia terutamanya daripada ibu dan makcik saya yang turut berhijrah ke sini," katanya.

Lebih membanggakan wanita kecil molek itu seolah-olah menjadi 'duta masakan Malaysia' kerana tidak segan memperkenalkan menu dan resipi masakan tradisional.

Sepanjang pertandingan Ling Yeow mengetengah beberapa masakan yang 'berkonsepkan' Malaysia seperti nasi ayam, roti jala, martabak, pengat ubi keledek, otak-otak, karipap, nasi lemak, sambal petai dan sebagainya.

Penulis pada awalnya bersikap agak skeptikal memikirkan jangkaan komen para juri yang sememangnya 'sebati berlidahkan masakan ala Eropah' seperti masakan Itali, Perancis dan Greek.

Tetapi perkara yang berlaku adalah sebaliknya apabila juri terpikat dan memuji keenakan setiap resipi ala Malaysia ciptaan Ling Yeow sehingga memberikan gelaran 'Poh Yang Agung' kepadanya.

Walaupun gagal menggondol tempat pertama nyata Ling Yeow telah membuka mata ramai pihak di Australia bahawa masakan Malaysia mempunyai kelasnya yang tersendiri dan setanding dengan masakan negara-negara lain di peta dunia.

Inilah antara faktor paling berkesan dalam menarik minat para pelancong dari luar negara untuk bertandang dan bercuti di Malaysia . Ia sekali gus mampu merancakkan ekonomi negara dan memajukan sektor pelancongan tempatan.

Terbukti medium masakan dan makanan ini telah sekian lama menyerlahkan betapa Malaysia mempunyai identiti yang bersifat 'warna-warni' hasil ramuan rempah ratus dan resipi warisan pelbagai bangsanya.

Ia tetap berhasil mewujudkan keharmonian dan perpaduan yang sukar diperoleh di mana-mana negara lain di seluruh dunia. Tidak sukar untuk berjumpa sebuah kedai makan atau restoran di Malaysia yang dikunjungi pelanggan pelbagai bangsa saban hari.

Tidak juga menjadi sesuatu yang pelik jika bangsa yang berbeza mampu memasak dan menjual menu makanan bangsa lain dan mendapat sambutan yang cukup hangat.

Inilah antara kelebihan masyarakat Malaysia , yang sangat-sangat dicemburui oleh kebanyakan masyarakat dunia.

Penangan masakan ala Malaysia oleh Ling Yeow sememangnya telah mewujudkan fenomena yang tersendiri di Australia ini.

Begitu juga, seiring dengan populariti masakan wanita itu, identiti unik Malaysia yang tak akan lekang dek panas dan tak akan lapuk dek hujan turut sama menjadi popular dan menjadi buah mulut masyarakat Australia.

(Penulis sedang melanjutkan pelajaran di peringkat doktor falsafah La Trobe University Melbourne, Australia)

*juliet le sweetheart : berangan nak masuk Masterchef second season. Ok tak? Hehehe...

7 comments :

Isma said...

aik kiwi ada binatang ek?bkn buah jer? teruk tak soalan?

Juliet Le Sweetheart said...

ha ah... kiwi sejenis burung besar... tak leh terbang... alaaa kalau isma jumpa kiwi kasut kat malaysia tu kan gambar kiwi kat tin dia... hehehhe...

Faliq said...

boleh nak masuk.. tp rela ker nak masak pork? ;p

Juliet Le Sweetheart said...

Tak rela i... huhuhuhu...

Alyssa said...

poh??
knp ltk psl poh??

Juliet Le Sweetheart said...

sebab poh orang malaysia, orang kl... ha... tak baca bebetullah tu

Kak Amy said...

baca yg ujung atas\, skit di tgh & bawah sekali.... tersilap paham kononnya Poh skang sambung Phd kat Latrobe... terconfuse kejap..

back to top