♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Monday, June 22, 2009

Mailbox full!

Rasa jengkel plak bila tetiba terima email kat yahoogroups yang berbentuk 'peringatan' supaya ahli-ahli yahoogroups berpada-pada send email kat yahoogroups; jangan nak bagi pandangan lebih-lebih, kalau 5, 6 orang dah bagi pendapat pada sesuatu isu yang dibangkitkan tu CUKUP! Jangan ramai sangat sebuk nak bagi pendapat dah! Jangan email yang bukan berbentuk akedemik! Jangan nak send benda bukan-bukan!

Actually, bukan tu ayat-ayat yang digunakan sebagai peringatan tapi seolah-olah itulah yang nak disampaikan. Sesetengah orang ni tak suka terima banyak sangat email yang kononnya 'ntah hapa-hapa ntah' ni sebab tak nak mailbox diorang penuh. ?!

Aku tak paham. Join yahoogroups... memanglah akan terima berpuluh-puluh email satu hari. Lebih-lebih lagi kalau ahli yahoogroups lebih daripada 10 atau 20 orang. Pastu semua orang nak bagi pandangan masing-masing. Memang kiter tak boleh nak sekat, tak boleh nak larang.

Honestly, kadang-kadang aku pun nyampah bila bukak email, yang just tulis 'ok', 'tq', 'saya pun!'. Pada aku, setakat ayat-ayat macam tu tak payahlah nak reply. Pastu personal email! Borak duorang tapi send kat yahoogroups sampai 5-6 msg. Siap tulis dalam slanga negeri diorang plak tu. Itu banyak terjadi dalam kebanyakkan yahoogroups yang aku join. Ayooooo... tak paham! Ngeh ngeh ngeh... Pastu isu sensitif! Nyampah ok! Tapi kekadang satu-satu isu sensitif tu mungkin sensitif pada orang macam aku jer tak pada orang lain.

Pada aku, bila join yahoogroups ni memang banyak consequences yang perlu kite terima. Yang pastinya akan terima berpuluh-puluh email satu hari. Standardlah tu kan. Tak boleh nak halang orang send email. Jadinya, apa yang menarik pada aku, aku bacalah, yang macam tak best aku delete. Habis cerita! Ada yahoogroups yang aku join aku terima email direct ke mailbox aku dan ada juga yang aku terima digest.

Seelok-eloknya sebelum kiter join yahoogroups, kiter kenalah tahu latar belakang yahoogroups yang kiter nak join tu. So, kiter boleh agak email yang macam mana yang akan kiter terima. Kalau yahoogroups kewanitaan, tentulah akan terima email-email pasal hal-hal wanita; resepi, rumahtangga, anak-anak, poligami, etc... Kalau yahoogroups keagamaan tentulah akan terima email mengenai agama dan seterusnya. Hmmmm... kalau hanya berminat pada email yang berunsur akedemik, so carilah yahoogroups yang berunsur akedemik. Tak pun, kalau nak puas hati lagi, wujudkan yahoogroups sendiri, pilih ahli sendiri, send email yang dicompose sendiri, pastu reply sendiri. Muahahhahaha... Jahat ek ayat ;p

Sebenarnya ada banyak option macam mana kite nak terima email-email dari yahoogroups yang kite join; samada direct ke mailbox, terima secara digest atau just baca dari web. Terpulang pada kiter. Kiter boleh tentukan sendiri apa yang kiter suka dan apa yang kiter tak suka. Pada aku tu lebih baik daripada kiter suruh orang ikut cara kiter. 'Stop sending email!' Hmmmm... jadinya ahli-ahli yahoogroups yang lain mesti malas dah nak send email next time *selain diorang fikir 'apa hal lah mamat/minah ni?* sebab takut memenuhkan mailbox orang, atau sebab takut orang tak suka.

Ahli-ahli yahoogroups pun kenalah 'fikir sebelum klik button send'. Jangan post benda yang bukan-bukan dan tak berkaitan. Jangan post isu-isu sensitif. Haaaa... lu pikirlah sendiri.

Ayoooo... panjang lebar plak aku tulis.

Cerita pasal yahoogroups ni, ada sekali tu, kat salah satu yahoogroups yang aku join, isteri-isteri pertama dan the-only-isteri bergaduh {berbalas email} dengan bukan isteri pertama. Bukan isteri pertama kononnya sedih dan 'tak faham' kenapa isteri pertama suami dia tak boleh terima dia sebagai madu. Addddooooooiiii... tu pun mahu tanyer kenapa ker? Lu pikirlah sendiri beb! Aku pun angin bila ada perempuan tanya soalan macam tu. Haaaaa... mana tak gaduh isteri-isteri ni kat yahoogroups. Akhirnya moderator terpaksa delete semua isu-isu berkaitan benda tu.

Isu poligami memang isu hot kat mana-mana pun. Aku pun sensitif dan nyampah dengan isu macam ni. Tapi bila dah join yahoogroups yang berunsur kewanitaan ni, isu-isu macam ni tak boleh lari. Mesti ada walaupun aku nyampah cam ner pun. Tapi dalam nyampah-nyampah tu aku baca gak email diorang. Hehehe...

Oooooppppsssss... tambah panjang lagi citer aku. Dah lah... berhenti kat sini jer. Siang semakin pendek kat sini. So, aku perlu manfaatkan waktu matahari muncul ni sebaik-baiknya. Tak boleh nak mengadap pc jer. ;p Chiow chin chiow!



*juliet le sweetheart : join lima {5} yahoogroups!



No comments :

back to top