♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Saturday, September 21, 2013

Today task | Laundry folding day!

Arrrrrgggghhhhhh!!!!

Banyak-banyak kerja rumah... melipat baju adalah kerja yang paling malassssssss nak buat! Tapi nak buat macam mana? Kalau tak lipat jadi harta karun lah plak.

Aku tak tau lah korang... tapi kat rumah aku memang ada masalah lipat kain baju. Aku lah punca masalahnyer... Malas! Huhuhu...

Kadang tu seminggu sekali, kadang dua minggu sekali. Apapun... aku bersyukur sangat sebab dikurniakan suami yang sangat rajin. Enche Neezam sangat rajin melipat baju! Tu yang buat aku saayyaaaaaaannnggg sangat kat dia. Muah! Muah! Hehehe...

Tapi bila dua-dua tengah busy... balik kerja penat... so, tak der masa nak melipat baju. :(

*sigh*

Part membasuh even meyental dengan berus dan menyidai pakaian, aku memang enjoy. Aku tak kisah basuh dan sidai banyak baju. Tapi bila part melipat baju... ohhhhhh TIDAK!!! Hahaha... memang dari bujang dulu, ini lah task yang paling aku tak suka, tapi aku suka almari baju kemas! Cam no?

Dulu masa kat rumah sewa **rumah setingkat, bilik 3 jer, fully occupied** aku boleh kata rajin lah lipat baju. Bila angkat baju dari ampai, letak kat depan tv, sambil tengok tv, sambil lipat kain sebab sakit mata bila tengok baju berlonggok kat ruang tamu. Pastu terus masukkan baju dah berlipat dalam almari memasing.

Sekarang, bila masuk rumah baru **rumah 2 tingkat, 4 bilik, 1 spare room** satu bilik kitorang jadikan bilik baju. Kat bilik inilah biasanya aku akan letakkan baju-baju bersih yang belum berlipat, kononnya nak lipat bebila free yang mana entah bila.

Korang bayang, Niesreena dan Naufal pakai at least 3 pasang baju setiap hari. Seminggu dah berapa pasang? Kalau seminggu tak lipat baju, boleh bayang tak macam mana membukitnya baju nak lipat? Bila penat, simpan dulu kat bilik baju. Adoiii... Bila dah lipat depan tv, kena bawak naik atas plak... Adooooiiii *lagi*...

Sebenarnya ada beberapa tips yang aku jumpa di blog-blog bagi memastikan bakul baju bersih sentiasa kosong!

  1. Basuh baju setiap hari. Jadi kuantiti tidak terlalu banyak. Basuh pada awal pagi dan boleh terus lipat sebelum masuk tidur. -- Hmmmm... aku basuh baju 3 hari sekali. Sorted. Biasanya baju basahan setiap hari Rabu dan Jumaat. Baju sekolah Niesreena dan Naufal serta baju kerja aku dan enche Neezam serta tuala-tuala setiap hari Sabtu. Sebab tu baju menimbun. Mustahil nak basuh baju hari-hari. Penat dan banyak guna letrik! *sigh*
  2. Jangan ada bakul baju yang besar untuk menyimpan baju bersih. -- Sangat setuju! Bakul baju bersih yang besar menyebabkan rasa untuk melonggok pakaian pun besar!
  3. Jika perlu lipat baju yang banyak, asingkan mengikut almari atau kategori; mama, ayah dan anak-anak. Kemudian mula lipat. Siapkan satu persatu sehingga masukkan ke dalam almari sebelum lipat pakaian orang lain plak.
  4. Lipat baju depan almari baju! Dah sorted pakaian kan? So lipat depan almari baju accordingly. Fokus pada melipat so korang akan dapat lipat dengan cepat dan bila habis melipat, pakaian tu korang akan terus masukkan dalam almari.
    Ada banyak tips yang aku jumpa suruh lipat baju sambil-sambil tengok tv. Tapi aku tak bolehlah. Lipat baju depan tv akan jadi lambat dan lama-lama jadi malas. Terutamanya bila bilik tidur kat tingkat atas, baju-baju tu tentu akan perlu dibawa ke bilik pulak. So, apa yang akan korang buat ialah *mungkin* (1) masukkan baju-baju yang dah berlipat dalam bakul semula sebab nak bawa naik ke atas. So, sampai atas mungkin akan dibiarkan terus dalam bakul tanpa menyusun pakaian dalam almari. Atau (2) susun dulu pakaian yang dah berlipat tu kat tangga dengan harapan bila naik atas nanti baru pakaian tu semua akan dibawa naik. Tapi kadang-kadang baju-baju tu akan dok lepak kat tepi tangga tu berjam-jam lamanya... Huhu...
  5. Jangan pakai baju banyak-banyak!
  6. Ambil maid! Senang! Kuar duit jer lah...
  7. Ajak mak atau mak mertua datang tolong lipat baju. Kalau tak tau malu. Huhuhu...

Kalau baju sekolah Niesreena, kitorang basuh setiap hujung minggu. Sekali mesin semua baju putih. Baju sekolah Niesreena memang kena sental dulu. Bak kata enche Neezam, baju sekolah dan kasut sekolah Niesreena tahap kotornya macam orang gi menoreh getah! Huhuhu...

Ada sekali tu, sebagai hukuman baju kotor sangat, aku suruh Niesreena basuh baju sendiri. Biar dia tahu betapa susahnya nak bersihkan kotoran kat baju putih! Hehe... sian Reena...

Apa pun... aku berharap, suatu hari nanti ada yang bijak pandai akan reka mesin untuk melipat baju. Masuk baju kotor dalam mesin, siap basuh, siap kering, siap lipat! Oh bahagianya... Hehehehe....

Oh ya... laundry room kitorang dah siap! Nanti aku reveal eh... Sekarang masa untuk melipat baju! Semangat!

Update!!!

Alhamdulillah... rumah aku sekarang bebas baju bersih tak berlipat! Hehehe... bahagianya. Nak tau aku gunakan tips nombor berapa? Hehehehe...

Aku gunakan tips nombor 7! Memang tak malu. Bukan ajak mak tau... tapi mak mertua yang tolong lipatkan baju. Huhuhu... bahagianya... sayang mak mertuaku!

No comments :

back to top