♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Sunday, October 29, 2006

My Hari Raya

Seriously! I’m still in hari raya mood! Tak ada lagi mood untuk bekerja. Aaarrrgggghhhh… Malasnyer rasa nak kerjaaaa! Lebih-lebih lagi biler radio masih lagi banyak mendendangkan lagu-lagu raya. Kat opis pun ada kuih raya. Ramai kengkawan pakai baju raya. Sumer dok cerita pasal hari raya. Raya… raya… raya… Seronoknyer raya, sebab tak kerja… Hehehehhe…

Tahun ni pengalaman pertama aku beraya tanpa mak abah dan adik beradik aku di sisi. Sedih woooo…

Selepas solat subuh 29hb Ramadhan yang lepas, aku dan Neezam terus berangkat balik ke Segamat, rumah famili mertua ku. Rasa sedih sangat biler nak berangkat. Famili aku pun nampak sedih. Aku… mestilah sedih. Tapi maintain tak nak nangis. Konooooon… Tapi… biler dah kuar jer dari kawasan perumahan aku, aku rasa sedih dan syahdu sangat. Terus bersms ngan adik. Kata adik, mak nangis. Arrrggghhhh… sedihnyer… aku terus nangis. Tak malu dah ngan Neezam yang slamba driving.

Neezam nakal betul… Dia lagi nak nyanyi lagu raya syahdu-syahdu waktu tu. Buat aku lagi kuat melalak. Nakal betul! Beberapa ketika lepas tu barulah nak comfortkan aku yang tengah kesedihan. Nasib baik Neezam paham perasaan aku. Dia tak marah, tapi terus comfortkan aku sampai hilang rasa sedih dan pilu. Huhuhuhuhu…

Sampai kat Segamat, famili mertua tengah sibuk bersihkan pokok-pokok kat laman rumah. Lepas berbuka puasa kitorang bertolak pulak ke rumah atok kat Batu Pahat. Sampai kat Batu Pahat kul 12, sumer orang dah tidur. Lepas berborak jap, aku pun tidur. Neezam plak sebuk mengrefreshkan teknik membuat ketupatnyer. Kul 1 lebih baru siap sebijik ketupat. Dah tu sebuk kejut aku yang tengah mamai demi nak menunjukkan ketupat sebijiknyer yang telah berjaya disiapkan dalam masa sejam tu. Hehehehehe…

Keesokkan harinyer adalah hari terakhir puasa. Sempatlah aku merasa berpuasa kat Batu Pahat. Lepas sahur, sumer saudara mara sebuk kat dapur untuk sediakan juadah hari raya.

Sepanjang hidup aku, aku tak pernah buat ketupat. Tapi biler dah kusyuk sangat tengok orang buat ketupat, aku pun try. Dan hasilnyer?! Aku berjaya menyiapkan ketupat aku dengan sekali cuba. Seronok dan bangga betul! Dan aku terus tolong diorang menghabiskan daun-daun kelapa tu untuk dibuat ketupat. Berbeza dengan kat kampung aku, kat kampung Neezam ni diorang sediakan makanan hari raya sehari sebelum hari raya. Malam tu biler berbuka puasa, ketupat dah dihidangkan dengan lauk-pauknyer sekali.

Kalau kat kampung aku, pepagi raya tu baru kitorang sediakan juadah special hari raya. So pagi raya barulah makan hidangan ketupat rendang. Lauk pauk yang dihidangkan pun jauh berbeza dengan kat kampung aku. Yang sama mungkin cuma sambal goreng. Maklumlah, kami orang jawa. Kalau kat kampung aku, ada rendang tok dan kuah lodeh tapi kat sini tak der. Masakan diorang berbeza, tapi tetap sedap.

Pagi raya, di saat semua orang dah siap-siap dengan pakaian beraya dan orang lelaki dah balik dari sembahyang raya, aku terperuk sekejap kat bilik. Nangis di sisi Neezam… Terasa syahdu dan hiba sebab tak der mak abah dan adik-adik di sisi. Jauh daripada kebiasaan aku.

Biler call abah suara aku susah nak kuar. Nangis lagi teruks. Hehehehehe… teruk betul aku ek. Abah gelak jer. Famili aku dah kat Tapah Road. Sumer tengah sibuk beraya. Ramai saudara mara tanyerkan aku. Sempat gak aku bercakap dengan mak abah n adik-adik; mengucapkan slamat hari raya dan mohon maaf zahir dan batin. Sempat gak diorang gelakkan aku sebab menangis walaupun diorang pun sedih sebab aku tak beraya dengan diorang.

Letak jer talipon, makcik Neezam, cik Nah, kebetulan masuk kat bilik. Habis dia nampak air mata dan air hidung aku yang bercucuran jatuh meleleh-leleh tu. Kantoi… Hehehehhe… Tapi kata cik Nah, dia sendiri walaupun dah kahwin bertahun-tahun, dia tetap menangis biler tak beraya dengan famili sendiri. Heheheheheh… so, ok lah tu…

Sepanjang hari raya pertama tu kitorang asyik berjalan jer. Walaupun petang tu hujan lebat, sikit pun tak membantutkan trip hari raya kitorang melawat saudara mara. Penat tapi seronok! Semua famili members joined the trip. Ramai giler! Seronoklah!

Malamnyer tu plak, ada buat bbq kat rumah atok; ada ayam, ikan, sotong, udang bakar. Sedap dan seronok betul. Terasa betul kemeriahan beraya kat kampung dan kemesraan di antara saudara mara. So, first impression aku meleset; saudara mara Neezam tak lah sombong-sombong pun. Malah diorang mesra, sporting dan asyik bergelak ketawa jer. Best lah! Malam tu lepas selesai bbq. Aku dan famili Neezam berangkat balik ke Segamat…

Aku dan hubby balik ke KL hari Sabtu pagi dari Nilai. Semalam (Ahad) aku dan Neezam beraya kat rumah saudara-mara aku sekitar KL, Selangor. Aku tak sempat nak ke Tapah Road lagi. Insya Allah… hujung minggu ni aku akan gi melawat saudara mara kat Perak plak. Walaupun aku dah sarat, tapi aku masih lagi nak berjalan. Takut lepas ni dah tak sempat dan sibuk dengan persediaan menyambut baby, berpantang dan persediaan untuk meninggalkan Malaysia. Huhuhuhuhuhu… Kalau tak gi sekarang, entah biler plak lagi nak jumpa saudara mara ek… 3 tahun lagi? Lama tu…

So, pengalaman hari raya aku tahun ni memang berbeza dengan tahun-tahun sebelum ni. Sekarang aku bergelar isteri. So, kenalah biasakan berhari raya tanpa famili aku, kenalah beraya dengan famili hubby. Hari raya akan datang (entah tahun bilerlah agaknyer…) giliran beraya kat rumah famili aku plak. Nak tengok Neezam plak melalak. Hehehehehe… Apapun, aku rasa raya kali ni memang sronok, lebih-lebih lagi sebab Neezam sentiasa berada di sisi aku; setiap detik, setiap saat…

5 comments :

Khairunneezam aka laki kau said...

ek elelelelehhhhhh…..
ingat kita macam dia ka mau melalak tak dapat raya kat kampung kita sindri
oiii budak, wa tatak kesah maa, tatak helan mau nangit-nangit macam lu aaa…. (kot?)

*juliet le sweetheart said...

ellleeeeehhhhhhh.... sekarang cakap, bolehlah... tungguler tiba masanya nanti... hahahahhahaaha!

Zai said...

Julie, kat batu pahat tu ada satu rumah yg korang lupa nak pegi la.. umah Pak Dol Salam tu .. ala yg anak dia keje kat Putrajaya tu ..kat Pt Yaani tu….kuikuikuikuikui!!

Khairunneezam aka laki kau said...

ALAMAK, KAN DAH SI ZAI MEWAJUK KITA TAK GI UMAH DIA…NI JULIE PUNYA PASAL LA NI…ASYIK NAK TIDO JE MASE BERAYE…
KUHEH KUHEH! ZAI, AKU DAH AJAK DAH SI JULIE GI UMAH KO, TAPI DIA KATA TAK MAU…KUHEH KUHEH (JAHATNYE AKU EK MELAGA2KAN ORANG!)

*juliet le sweetheart said...

Zai, minta maaf sangat. Memang tak berkesempatan dan kepenatan sangat hari tu. Insya Allah, kalau ada kesempatan di tahun-tahun akan datang... jangan marah eh... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lagi cerita lain...

Thank you for stopping by!

back to top