♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Saturday, October 13, 2018

Laksa Johor

Enche Neezam tak der kat rumah hari ni sepanjang hari ni. So, aku pagi-pagi lagi dah bangun untuk masak sementara baby Neeyaz masih tidur. Takut baby bangun, apa kerja pun tak boleh buat sebab nak berkepit jer.

So, semalam dah planning, hari ni nak masak satu menu yang kita akan makan dari pagi sampailah ke malam... huhuhu...

Maka terhasillah laksa johor.

Senang jer nak buat laksa johor ni sebenarnya. Sap sap jer siap!

Kuah laksa aku gunakan ikan tongkol sebab besar, senang nak buang tulang. Kalau pakai ikan kembung lagi sedap orang kata, tapi lecehlah nak buang tulang sekor-sekor. Tapi ikan tongkol pun sedap jugak.

Untuk kuah ni, selain ikan tongkol aku jugak masukkan udang segar sikit, udang geragau sikit dan ikan tenggiri masin. Pastu masukkan daun kesum dan bunga kantan banyak-banyak! Perghhhh... memang terbaik!

Niesreena dan Naufal makan bertambah-tambah. Memang rasa berbaloi sangat buat sendiri.

Sebab sedap... kita bagi jiran sikit yer...

Mula-mula macam segan nak bagi sebab jiran orang Johor, mesti lagi pandai buat laksa johor kan. Kiter orang Johor celup jer. Huhuhu... Tapi... bagi jer lah... Kongsi rezeki sesama.

Enche Neezam dah beberapa minggu ni asyik kerja hujung minggu... Bila nak rehat?

Monday, October 8, 2018

Neeyaz oohhhh Neeyaz...

Bulan ni baby Neeyaz dah masuk setahun 5 bulan. Makin banyak keletah dia, dan makin banyak mulut dia.

Setakat ni vocab yang biasa baby Neeyaz sebut - 'No', 'Nak', 'Nanak' maksudnya tak nak... Kekadang tu keluar jugak dia cakap "Nanak no..." maksudnya tak nak sangatlah tu... Mungkin jugak sebab tu lah perkataan yang selalu aku cakap kat dia. Hhuhuhuhu...

Baby Neeyaz ni memang ceria... suka gelak-gelak... dan manja sangat dengan aku - asyik nak berkepit dan berdokong jer. Dia suka nau baring-baring, golek-golek dengan aku... suka nau tengok aku melengkau macam ulau! Huhuhu...

Pastu kuat tidur dan susah bangun tidur! Kalau biarkan bilik bergelap, mau sampai pukul 11 pagi baru bangun. Tapi kalau hujung minggulah... Kalau weekdays, pukul 6.30 pagi dah kena bangun mandi. Tapi nak kejut dia kemain payah!

Sian dia... ngantuk lagi dah nak kena bangun...

Dan baby Neeyaz suka menyanyi! Pandai menyanyi! Biji butir lirik jer tak dengar tapi rentak tu ada dah.

Dan memang pantang kalau tengok aku lipat baju. Pandai menyakat mama dia. Sajer jer usik-usik baju yang kita dah lipat tu, pastu tengok muka mama dia, nak dengar mama dia jerit. Pastu dia gelak!

Adooooiii comel sangat Neeyaz ni!

Kadang tu dia pegang, dia yang cakap "No". Tangan kat baju berlipat, muka pandang mama. Eeeee... sajer jer kan...

My cheeky little boy. Semoga sentiasa membesar dengan ceria.

Love you sooooooooooooo much!

Sunday, October 7, 2018

Redalah Hadapi Dugaan Tuhan

Artikel enche Neezam disiarkan semalam di Harian Metro berkenaan tragedi enam anggota bomba syuhada' yang terkorban sekaligus ketika operasi mencari dan menyelamat remaja lemas tempoh hari.

Al-fatihah untuk mangksa, salam takziah untuk kaum keluarga dan sanak saudara mereka.

Semoga roh mereka dicucuri rahmatNya.

Ameen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lagi cerita lain...

Thank you for stopping by!

back to top