♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Saturday, January 26, 2019

Jimat di Pejabat - 8 Cara untul Diamal

السلام عليكم

Hi uolls!

Ha... macam biasa hari Sabtu, artikel enche Neezam disiarkan di akhbar Harian Metro sisipan Minda. Hari ni artikel mengenai cara-cara nak berjimat di pejabat.

Artikel penuh di bawah ni. Selamat membaca dan semoga bermanfaat!

Jimat di Pejabat: 8 cara untuk diamal

Jika dilihat dalam amalan kerja sesebuah organisasi, masalah pembaziran merupakan satu isu yang sering diberikan perhatian baik oleh majikan mahu pun para pekerja. Pembaziran dalam ruang lingkup tempat kerja sudah tentulah dizahirkan atas kegagalan pihak pengurusan dan warga kerjanya menguruskan penggunaan kepelbagaian sumber fizikal dalam organisasi secara berhemah dan bijaksana. Allah SWT berfirman dalam al-Qur’an yang bermaksud: “Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara Syaitan, sedangkan Syaitan pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya” (Surah al-Isra’, ayat 27). Ternyata begitu hinanya orang yang membazir apabila Allah SWT ‘mempersaudarakan’ golongan ini dengan syaitan. Imam Ibnu al-Qayyim al-Jauziah dalam penulisannya ada menyebut bahawa selain daripada pembaziran masa, ilmu, amalan, akal, dan jiwa, pembaziran harta atau kekayaan juga adalah yang lazim dilakukan oleh manusia.

Jika ditelusuri dalam sektor awam, sudah menjadi satu bentuk pegangan untuk satu-satu agensi atau jabatan ‘menghabiskan peruntukan tahunan’ yang disalurkan oleh kerajaan. Ia satu bentuk stigma yang didorong atas kepercayaan bahawa peruntukan kewangan pada tahun yang mendatang akan dipotong lebih rendah jika pada tahun semasa perbelanjaan masih berbaki. Inilah satu kekeliruan serius yang menjadi budaya dan membarah dalam sesetengah organisasi kerajaan. Dalam zaman serba mencabar terutama daripada aspek ekonomi yang turun naik ibarat yo-yo ini, sebarang ketirisan dalam penggunaan aset organisasi perlu dikenalpasti dan dihentikan serta-merta.

Banyak kempen dianjurkan demi menggalakkan agensi kerajaan dan kakitangan awam untuk memikirkan dan melaksanakan langkah-langkah berjimat cermat di tempat kerja mereka, bagi membantu kerajaan mengelakkan perbelanjaan subsidi melebihi aras perbelanjaan operasi yang boleh membawa masalah besar pada masa hadapan. Bagi merealisasikan kempen penjimatan yang berkesan, dicadangkan lapan kaedah yang boleh dipertimbangkan dan diambil tindakan segera oleh jabatan-jabatan kerajaan dan para pekerja sektor awam.

Pertama, aplikasikan kemajuan teknologi maklumat dan internet dengan semaksimum mungkin dalam usaha menjimatkan kertas. Misalnya notis panggilan mesyuarat, jemputan menghadiri program, atau pekeliling yang boleh die-melkan dengan mudah melalui internet, atau menggunakan perisian media sosial seperti Whatsapp, Facebook, Telegram dan sebagainya. Begitu juga dengan usaha mewujudkan jaringan maklumat yang cekap dan berkesan melalui pembinaan laman web jabatan yang boleh diakses dengan mudah oleh pihak umum, memberikan maklumat terkini berkenaan polisi dan program jabatan, dan ruangan untuk diajukan aduan dan maklum balas.

Kedua, sebilangan pekerja perlu menggunakan konsep ‘pakai dan buang’ dalam penggunaan alat tulis, kerana memikirkan ianya boleh didapati dengan mudah dan stoknya kelihatan banyak. Untuk itu, pengurusan jabatan perlu mengurangkan atau mengehadkan pemberian pen, klip kertas, gam dan sebagainya kepada setiap pekerja kerana alat tulis tersebut boleh bertahan untuk jangka masa yang lama jika ia digunakan dengan jimat dan disimpan dengan cermat.

Ketiga, amalkan kaedah ‘kitar semula’ kertas-kertas A4 dan sebagainya yang telah digunakan untuk tujuan dan urusan dalaman. Misalnya, penggunaan kertas-kertas terpakai tapi masih boleh digunakan untuk mencetak pekeliling jabatan atau minit mesyuarat. Ia berkesan dalam menjimatkan kos pembelian kertas yang kebiasaannya akan ditongsampahkan walaupun ruang di belakang kertas itu masih elok untuk digunakan semula.

Keempat, terdapat sesetengah jabatan yang selalunya akan menghidangkan jamuan makanan semasa mesyuarat, sehinggakan ada sesetengah pekerja yang cukup suka menghadiri mesyuarat, bukan kerana tarikan topik perbincangannya, tetapi kerana dapat makan percuma. Untuk itu, jabatan kerajaan harus mengikis budaya sebegini demi menjimatkan kos pembelian makanan yang dirasakan tidak perlu bagi kelancaran mesyuarat. Cukuplah sekadar hidangan ringan seperti secawan teh atau kopi sebagai penyegar mata, atau para pekerja boleh membawa sendiri minuman mengikut selera masing-masing.

Kelima, pengurusan setiap jabatan perlu memikirkan kaedah berkesan dalam penggunaan barangan elektrik. Penggunaan lampu, komputer, radio, televisyen, mesin pencetak, mesin faksimili dan alat pendingin hawa misalnya perlulah dikawal dengan cara mengingatkan kepada para pekerja untuk menutup dan mencabut suisnya jika tidak digunakan seperti ketika waktu rehat atau waktu pejabat ditutup. Setiap saat yang berlalu tanpa peralatan-peralatan tersebut digunakan secara berkesan akan mengundang kos penggunaan tenaga elektrik yang tinggi tanpa disedari.

Keenam, kurangkan atau elakkanlah untuk mengadakan kursus, mesyuarat atau pelancaran program organisasi di hotel-hotel mewah yang sememangnya akan memakan kos perbelanjaan yang tinggi. Apa salahnya jika mesyuarat atau kursus dalaman organisasi dilaksanakan di dalam organisasi sendiri yang cukup kemudahan dan ruang fizikalnya. Atau setidak-tidaknya dianjurkan di pusat-pusat motivasi atau chalet/resort berhampiran organisasi sebagai usaha penjimatan dan tanda sokongan terhadap industri pelancongan negara. Banyak kos yang dapat dikurangkan, terutamanya kos penginapan, makanan, pengangkutan dan sebagainya. Apa yang penting adalah aspirasi, matlamat atau resolusi yang diharapkan daripada program itu dapat dicapai, bukan betapa hebat atau gahnya lokasi pelaksanaan program tersebut.

Ketujuh, setiap jabatan kerajaan harus berusaha mengurangkan kerenah birokrasi dan mempercepatkan urusan sesuatu transaksi dengan pelanggan. Hal ini sebenarnya memberikan kesan positif bukan sahaja kepada pelanggan bahkan kepada satu-satu agensi kerajaan itu sendiri. Bagi para pelanggan, mereka dapat menjimatkan masa dan kos pengangkutan untuk berulang-alik berurusan dengan kaunter atau pegawai jabatan yang mungkin hanya sekadar untuk mendapatkan cap jabatan dan tandatangan pegawai tertentu. Bagi pihak organisasi pula, kos penggunaan alat tulis, barang elektrik, bahan cetak dan operasi secara keseluruhannya dapat dijimatkan selain meningkatkan akauntabiliti, kredibiliti dan integriti dalam setiap urusan dengan pelanggan.

Kelapan, setiap pekerja harus bijak dan amanah dalam menggunakan masa bekerja dan dalam pengendalian peralatan pejabat. Tidak dinafikan walaupun bersifat terpencil, tapi ada dalam kalangan kakitangan sektor awam yang mengambil kesempatan menggunakan masa dan peralatan di pejabat untuk kepentingan peribadi seperti penggunaan komputer untuk bersembang di media sosial, penggunaan alat tulis pejabat untuk urusan dan perniagaan peribadi, mencuri masa berehat-rehat sambil minum di kafeteria dan sebagainya. Kita sepatutnya mengikis tabiat-tabiat buruk ini yang mana secara implisitnya membazirkan dan merugikan wang rakyat sebagai pembayar cukai. Pupuklah etika kerja yang berintegriti dan berpandukan kepada syariat Islam dan pegangan moral.

Pada hemat penulis, cadangan kaedah-kaedah penjimatan di atas adalah bersifat realistik dan boleh dipraktikkan secara menyeluruh dalam jabatan-jabatan kerajaan dan dalam kalangan kakitangan awam. Sebagai pekerja sektor awam yang perlu memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat dan menjaga tanggungjawab yang diberikan oleh kerajaan, kita juga perlu sedar bahawa pekerjaan kita ini merupakan amanah daripada Allah SWT.

Setiap perbuatan kita akan diberikan balasan yang setimpal sama ada ianya elok atau sebaliknya, seperti mana yang diingatkan Allah SWT dalam al-Qur’an yang bermaksud: “Maka sesiapa yang berbuat kebaikan walau sebesar zarah, nescaya dia akan melihatnya. Dan sesiapa yang berbuat kejahatan walau sebesar zarah, dia turut akan melihatnya” (Surah al-Zalzalah, ayat 7-8).

Penulis Pensyarah Program Dakwah dan Pengurusan, Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, Universiti Sains Islam Malaysia

No comments :

back to top