♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Saturday, December 3, 2016

Minggu 16 | Pembawakan budak?

Pernah dengar ayat 'pembawakan budak'? Orang tua-tua suka cakap ayat ni.

Yang aku faham lah kan... maksud ayat ni macam apa-apa perubahan pada si ibu mengandung samada dari segi emosi, fizikal dan kesihatan.

Kadang-kadang ibu mengandung jadi berseri sangat bila mengadung dan ada jugak ibu mengandung yang nampak lesu, hitam dan hidung pun mengembang bila mengadung.

Betul! Tak percaya?

Dulu masa sebelum mengandungkan Niesreena, aku suka bersolek. Tapi bersolek sikit-sikitlah; setakat tepek bedak dan eyeliner. Bukanlah sakan sangat. Tapi bila mengandung Niesreena jadi selekeh habis! Nak tepek bedak pun malas. Baju gi kerja pun malas nak gosok.

Ni gambar tahun 2006 masa mengandungkan Niesreena. Memang nampak selekeh betul! Huhuhu...

Masa mengandungkan Naufal pulak, suka sangat bersolek. Nak pakai contact lens kaler-kaler, eye shadow bagai. Huhuhu...

Inilah pembawakkan budak.

Bawah ni plak gambar tahun 2008, masa ni mengadung 5 bulan. Nampak berseri sikit kan? Masa ni pun berat badan asik turun jer. Sebab tu lah kurus.

Selain dari segi fizikal, pembawakan budak ni jugak terkesan dari segi emosi dan kesihatan.

Macam aku sendiri sekarang ni, masa sebelum mengandung aku suka sangat bau sabun mandian Detol tapi bila mengandung, tetiba tak tahan bau Detol. Rasa macam busuk sangat. Even bila enche Neezam mandi pakai sabun tu, aku akan suruh dia mandi balik dan bersihkan toilet semula. Tak nak ada bau tu. Boleh muntah!

Begitu jugak dengan bau minyak wangi enche Neezam... Dulu memang aku suka bau dia, tapi sejak mengandung, memang rasa loya sangat. Muntah sehendak-hendaknya bila terbau! Seksa betul. Terpaksalah enche Neezam bawak minyak wangi tu gi opis. Huhuhu...

Dari segi pemakanan pun pelik. Dulu aku memang tak suka beli bihun goreng biasa. Tak pernah beli bihun goreng kat kedai sebab aku rasa bihun goreng kat kedai tak boleh lawan bihun goreng aku masak sendiri. Huhuhu...

Tapi sejak akhir-akhir ni, suka sangat makan bihun. Kalau selang 3 hari tak dapat bihun goreng, rasa menggigil kaki tangan. Punyerlah teruk! Kalau tak dapat bihun goreng, dapat bihun sup pun jadilah... asalkan bihun. Kosong macam mana pun, nampak kejung macam mana pun bihun tu, tetap nampak menyelerakan bagi aku. Haaaiiiissshhhh! Memang kes teruk! Huhuhu...

Dan sejak mengadung ni, aku jadi menjadi agak malas. Adakah itu pembawakan budak jugak? Huhuhu... Aku rasa aku jadi malas sebab husband terlalu manjakan kot. Semua benda dia tak kasi buat... Semua enche Neezam nak buat; kemas rumah, vakum rumah, mop rumah, uruskan kain baju dari membasuh sehinggalah menyusun baju berlipat ke dalam almari semua husband yang buat. Aku balik kerja, makan, tidur. Pagi; bangun tidur terus siap-siap gi kerja. Baju pun enche Neezam tolong gosokkan. Bertuah sungguh! Alhamdulillah... I'm a lucky girl!

Apa-apapun... pengalaman mengandung ni sebenarnya memang magic. Kadangkala sukar difahami. Tapi itulah pengalaman manis yang Allah berikan bukan sahaja untuk yang bakal bergelar ibu tapi untuk bapa jugak.

No comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lagi cerita lain...

Thank you for stopping by!

back to top