♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Thursday, September 19, 2013

Hot Chat @ hot.fm | Anda dan Talifon Pintar

Setiap pagi on the way ke tempat kerja aku akan dengar hot.fm. Aku memang suka hot chat yang diorang selalu borakkan. Selalunya topic diorang memang menarik.

Topic pagi ni ialah tentang 'Anda dan Talifon Pintar'. Ada ramai caller yang bercerita pengalaman masing-masing dengan smart phone. Ada yang pengalaman manis tapi banyak jugak yang sebaliknya!

Aku tertarik dengan dengan sorang caller ni. Dia kata, disebabkan applikasi dalam smartphone ni, dia berpisah dengan isteri dia. Baru 4 bulan yang lepas diorang berpisah. Ni sumer gara-gara applikasi WeChat! Hmmmm... apa ek WeChat ni? Yang Lisa Surihani & Shahezy Sam guna tu kan? Hmmmm... yang Neelofa tu apa plak ek? Macam-macam sangat applikasi chat sekarang. Tak tau yang mana dah...

Ok, berbalik cerita pada caller tadi tu. Wife dia kantoi bila dia nampak msg WeChat wife dia ni dengan sorang lelaki. Bila dia tanya, wife dia kata, kawan sekolah lama. Tapi akhirnya disebabkan itu, diorang berpisah. Mungkin wife dia ni memang dah jalinkan hubungan dengan kenalan WeChat dia nih. Sian kan...

Tapi aku kurang setuju dengan nasihat lelaki malang ni tadi. Katanya lebih kurang; kalau WeChat gunalah gambar sama-sama dengan pasangan pastu jangan tipu status; dah kahwin, mengaku bujang! Dan kalau chat dengan tunang orang ke, isteri orang ke, janganlah sehingga kacau hubungan diorang tu.

Emmmm... setuju tak korang? Aku kureng setuju...

Bagi aku... from the start... from the beginning! Jangan gatal-gatal nak install applikasi-applikasi yang boleh dapat kenalan express macam ni! Pastu borak entah dengan sesaper! Kalau terjerat dengan orang jahat, kan susah. Pastu membazirkan masa, membazirkan duit!

Aku, memang tak der nak install applikasi-applikasi mengarut macam ni. Bagi aku, tak der faedah pun. Cukuplah facebook, twitter dan instagram. Kekawan yang add pun yang aku tahu latar belakang diorang; memang kenal dan pernah kenal. Bukan add sesajer.

Banyak gak cerita kantoi tadi. Macam-macam!

Situasi kat atas ni pun selalu tengok kan? Atau pernah rasa? Hehehe...

Tak dapat disangkal, dalam dunia yang serba berteknologi tinggi dan pantas ni, smartphone dan gadget-gadget canggih ni memang sangat-sangat diperlukan. Tapi bebenda macam ni, banyak jugak keburukkan dari kebaikkannya. Apa-apapun ia bergantung macam mana cara kiter gunakannya...

Kekadang tu bila keluar dinner kat kedai-kedai makan pun, mesti terjumpa family yang kusyuk dengan gadget memasing. Mak bapak dengan smartphone memasing, anak-anak dengan ipad, iphone memasing. Baby pun dengan ipad! Hebat diorang ni! Senyap jer meja diorang. Behave sungguh! Yes! Gadgets are now the best babysitter! Serious!

Ada sekali tu, aku tengok, satu family ni. Anak-anak sambil masuk ke dalam kedai makan, masing-masing pegang gadget. Sambil pesan makanan, mata masing-masing kat gadget. Sementara tunggu makanan tiba masing-masing kusyuk dengan gadget; ayah dan anak-anak 4 orang yang aku kira masih bersekolah lagi. Emak dia dok termenung menongkat dagu jer tengok muka masing-masing. Sian mak dia... Hmmmm... masa makan pun, mata kat gadget! *sigh*

Semalam, masa lunch pun ternampak satu meja ni. Ada 2 orang perempuan tengah tunggu pesanan makanan. Masing-masing kusyuk dengan hp masing-masing. Bila aku lalu, aku tengok, dua-dua tengah main Candy Crush!

Hmmmm... Candy Crush ni pun satu kegilaan kan sekarang. Paling tak tahan bila satu hari tu, Niesreena bagitau yang cikgu dia main Candy Crush dalam kelas! Geram jer aku dengar! Aku bagitau kat Niesreena, kalau nampak lagi sekali, bagitau kat aku dan aku akan buat report pada sekolah. Apa punya etika cikgu lah macam ni! Kalau nak main sangat, gi lah toilet ker kan... yang student tak nampak... haaaaiiissshhhh... dah gian sangatlah tu! Tu yang aku takut nak start bebenda macam ni!

Gadget yang canggih ni mengurangkan komunikasi langsung antara family. Secara tak sedar, kiter lebih sibuk dengan hal kerja, hal kengkawan dari hal famili sendiri. Cuba-cubalah kurangkan waktu bermain dengan gadget-gadget macam ni.

Kalau balik kampung pun, bebudak sekarang sibuk dengan gadget memasing. Tak der dah macam kiter dulu, waktu tu lah jumpa sepupu sepapat. Waktu tu lah dok borak-borak, gelak-gelak, main-main...

Kebetulan beberapa bulan lepas tertengok video ni. Memang betul apa yang cuba disampaikan! Silah tonton yer...

Bagi aku sendiri, handphone aku sangat penting bagi aku. Kalau gi kerja, tertinggal hp kat rumah, rasa macam tak keruan jer... hehehe...

But honestly, bila balik rumah, aku cuba buang hs jauh-jauh. No online whatsoever! Cuma untuk call jer. Waktu kat rumah adalah waktu untuk suami dan anak-anak. Cuma sebelum tidur, kadang-kadang tu aku check gak fb... sekejap... huhu...

Zaman sekarang ni, smartphone dan kiter memang tak boleh dipisahkan... setuju?

No comments :

back to top