♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Saturday, September 5, 2009

Kuih kasturi @k@ kuih kacang

Setiap kali aku sediakan juadah berbuka, mesti nak pikir sekali nak wat kuih aper tau. Kalau tak buat kuih atau apa-apa manisan macam tak lengkap pulak. So, hari ni, percubaan ketiga aku wat kuih kasturi. Tau tak kuih kasturi ni kuih aper? Tu nama komersialnyer lah, tapi ramai lagi yang kenal kuih ni dengan nama kuih kacang, kot.

Walaupun dah percubaan kali ketiga, tapi tetap tak menjadi dengan jayanyer. Hancus! Rasa mungkin ada lah... *maksudnyer sedaplah tu... ngeh ngeh ngeh... ;p* Tapi tang rupa... hancus! Hehehehe... lantaklah... dan setiap kali buat mesti terbuat banyak tau. Aku ni memang tak pandai nak budget untuk wat sikit. So terpaksalah aku mencari mangsa-mangsa untuk merasa kuih aku yang serba tak menjadi ni. Dan mangsa-mangsanyer ialah... siapa lagi kalau bukan jiran tetangga aku yang terdekat ni; orang bawah yang selalu jadi mangsa, orang dua tiga tapak, orang lima enam tapak. Hehehehhe... nasiblah korang... ;p

So, kat sini aku nak kongsi resepi kuih kasturi ni. Lain kali blehlah korang wat plak dan bolehlah ulur sepinggan kat #14, Waterdale Appartment yer... :)

Bahan-bahan untuk inti...

  • 1 cawan kacang hijau tapi aku buat pakai kacang merah... pun sedap!
  • 1 1/2 cawan air
  • 1/2 cawan santan
  • 1/2 cawan gula perang atau sukati koranglah nak manis cam ner
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • garam

Dan bahan-bahan untuk kulitnya pulak...

  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 1/2 cawan air
  • 1 biji telur
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit
  • garam

Cara-caranya...

  • Untuk inti; memula rendam kacang dalam sejam sebelum rebus kacang tu dengan air. Guna api kecik. Bila kacang dah lembut bolehlah masukkan garam, santan dan gula.
  • Bila kacang dah sejuk sikit, bolehlah tambahkan tepung. Gaul sehingga sebati. Kalau adunan macam keras, tambahkan air lagi. Tapi jangan lembut sangat takut nanti masa goreng, kuih berkecai.
  • Pastu bentukkan inti tu jadi bulat-bulat leper macam gambar kat bawah ni. Haaa... ni aku wat petang tadilah ni... :)

  • Ok! Untuk kulitnyer, sangat senang. Macam tepung untuk goreng pisang jer. Adunkan semua bahan-bahan.
  • Then panaskan minyak dalam kuali.
  • Bila minyak dan panas, ambil inti kacang tu, celupkan dalam tepung dan terus masukkan dalam kuali.
  • Goreng dengan api sederhana besar!

Then siap! Bolehlah dibuat minum petang *ooopppsss... bagi orang-orang yang tak boleh berpuasa* atau juadah ketika berbuka atau more!

Senang kan? Selamat mencuba!

~Tiga biji yang tercantik. Ngeh ngeh ngeh... rupa yang selebihnyer? Biarlah menjadi rahsia aku dan 'mangsa-mangsa'ku petang tadi... Hehehhe...~



*juliet le sweetheart : nak try kuih aper plak ek pas ni?


4 comments :

Nita said...

aku lah salah sorang mangsanyer..ahaks!sedap julieeeee!

Isma said...

sedap.....saya pn dah rase......tenkiu julie....

Soulkisser RSix said...

julie, nko pun sama ngan aku. aku x reti nak budget wat skit2. lagi2 aku mkn sowang plaks
last2 member kiri kanan rumah aku jadik mangsa food testing... :D

Salwa said...

sedap rasanya, tak rupa tu kira ada la. tenkyu. nanti hantar lagi :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lagi cerita lain...

Thank you for stopping by!

back to top