♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Tuesday, January 20, 2009

Dan aku mula menghitung hari

Hari ni, 20 Januari, bermakna tak kurang dari sebulan lagi untuk aku dan suami serta anak tercinta akan terbang pulang ke bumi Melbourne. Perasaan aku bercampur ketika ini; tak tahu samada gembira atau sedih nak balik ke saner.

Pada satu keadaan, aku rasa sedih bila memikirkan tinggal beberapa minggu jer lagi kat Malaysia ni. Walaupun dah berbulan kat sini, tapi rasa tak puas lagi bersama-sama famili tersayang. Tapi pada satu keadaan lagi, aku rasa tak sabar nak balik ke Melbourne. Nak lupakan semua masalah kat sini, nak tumpukan perhatian pada keluarga kecil aku ajer; Neezam dan Niesreena serta baby yang bakal menyerikan lagi hidup kitorang bulan Mei nanti.

Dulu, masa nak balik ke sini, aku mengharapkan yang terbaik; keadaan yang terbaik untuk aku dan Neezam. Lebih baik dari kepulangan kitorang yang lepas... lebih baik dari sebelum pemergian kitorang ke bumi asing yang jauh beribu batu. Tapi nampaknya, harapan aku tak kesampaian. Harapan aku hanyalah angan-angan. Kepulangan kitorang kali lebih buruk dan teruk dari apa yang terjadi pada masa-masa yang lepas. Walaupun dah lama tak berjumpa dengan insan-insan yang dirindui tapi harapan aku tak sama dengan apa yang telah terjadi. Sedikit pun tak sama!

Aku hampa... sedih tak terkata... tapi aku redha. Ada hikmah di sebalik setiap kejadian. Mungkin ini dugaan dari Allah swt. Dugaan yang maha hebat! Yang maha besar untuk aku hadapi. Hingga aku terpaksa...........

Aku nak balik. Nak balik ke rumah aku. Rumah kecil aku kat Melbourne. Aku nak lupakan semua masalah kat sini. Pada hakikatnya aku akan tinggalkan semua masalah tanpa penyelesaian, tapi aku harap aku tetap akan berasa tenang dan tenteram, sekurang-kurangnya untuk beberapa bulan akan datang, sebelum aku kembali semula ke tanahair aku ni bila Neezam habis belajar nanti. Biarlah waktu yang menentukan segalanya... Aku malas nak pikir!

Aku harap Allah swt dapat memberikan aku kekuatan untuk membina semula semangat aku sekaligus menceriakan semula hidup aku. Tapi... mampukah aku?

Mungkin aku perlu menyelesaikan semua masalah ni dalam minggu-minggu terakhir sebelum aku balik. Tapi semua tu melibatkan banyak hati dan perasaan. Mungkin aku akan melukakan hati beberapa pihak, mungkin juga aku akan menggembirakan hati beberapa pihak yang lain. Tapi dalam fikiran aku... masih nak menjaga hati dan perasaan orang. Hingga kadang kala aku tak terjaga hati dan perasaan aku sendiri. Begitu jugak diorang, yang sering membuatkan aku kecewa dan hampa.

Apa-apa pun aku hanya bermohon yang terbaik daripada Allah swt; semoga dapat memberikan petunjuk bukan sahaja kepada aku, tetapi juga kepada diorang... yang amat aku sayangi. Semoga kitorang diberikan jalan penyelesaian yang terbaik. Kalau bukan pada waktu terdekat ni, mungkin pada waktu-waktu yang mendatang.

Aku sayangkan diorang, tapi mungkin sebab bisikan syaitan, aku rasakan diorang tak sayangkan aku... Aku harap keadaan yang terbaik pada masa akan datang... Demi insan-insan yang aku sayangi dan cintai...



*juliet le sweetheart : semoga Allah swt menyelamatkan umat Islam di Palestin dan menurunkan bala kepada orang-orang Yahudi!



4 comments :

Zai said...

Julie, saba ye ... doa banyak2 semoga semuanya akan berubah ... jgn serik dtg umah saya lagi ek

Maizah said...

Julie...sabar lah eh.mmg dalam hidup ni banyak perkara yang kita tak jangka. dan setiap orang mmg akan diuji dalam banyak bentuk. Bila diuji bukan bermakna itu adalah musibah, itu maknanya Allah nak uji sejauh mana kasihnya kita pada Nya-Insya-Allah...Jangan sedih2 sgt ok...chaiyoookkkk!

Niewa said...

salam kak julie..
harap kak julie tabah dan sabar menghadapi segala dugaan k..
chaiyok2! hehehe..

MaLyN said...

julie,
sabar la
mesti ada hikmah
Allah saja nk testing tu
tp awak makin kuat tau
pecaya tak?
masa kta borak² n cite² ktumah zai hr tu, saya tnggu je kot ada yg banjir atau sekurang² menitis air mata ujung²
tp tak de....TAK ADA
awak nmpak tak,awak makin kuat?
tak "gembing" mcm dulu
sume ni mematangkan awak
memang kt dlm hati awak tu Allah je yg tau
tp saya pcaya,sumeeeeeeeeeeee yg brlaku buat awak lg kuat
sabar ok

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lagi cerita lain...

Thank you for stopping by!

back to top