♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Tuesday, January 20, 2009

Dan aku mula menghitung hari

Hari ni, 20 Januari, bermakna tak kurang dari sebulan lagi untuk aku dan suami serta anak tercinta akan terbang pulang ke bumi Melbourne. Perasaan aku bercampur ketika ini; tak tahu samada gembira atau sedih nak balik ke saner.

Pada satu keadaan, aku rasa sedih bila memikirkan tinggal beberapa minggu jer lagi kat Malaysia ni. Walaupun dah berbulan kat sini, tapi rasa tak puas lagi bersama-sama famili tersayang. Tapi pada satu keadaan lagi, aku rasa tak sabar nak balik ke Melbourne. Nak lupakan semua masalah kat sini, nak tumpukan perhatian pada keluarga kecil aku ajer; Neezam dan Niesreena serta baby yang bakal menyerikan lagi hidup kitorang bulan Mei nanti.

Dulu, masa nak balik ke sini, aku mengharapkan yang terbaik; keadaan yang terbaik untuk aku dan Neezam. Lebih baik dari kepulangan kitorang yang lepas... lebih baik dari sebelum pemergian kitorang ke bumi asing yang jauh beribu batu. Tapi nampaknya, harapan aku tak kesampaian. Harapan aku hanyalah angan-angan. Kepulangan kitorang kali lebih buruk dan teruk dari apa yang terjadi pada masa-masa yang lepas. Walaupun dah lama tak berjumpa dengan insan-insan yang dirindui tapi harapan aku tak sama dengan apa yang telah terjadi. Sedikit pun tak sama!

Aku hampa... sedih tak terkata... tapi aku redha. Ada hikmah di sebalik setiap kejadian. Mungkin ini dugaan dari Allah swt. Dugaan yang maha hebat! Yang maha besar untuk aku hadapi. Hingga aku terpaksa...........

Aku nak balik. Nak balik ke rumah aku. Rumah kecil aku kat Melbourne. Aku nak lupakan semua masalah kat sini. Pada hakikatnya aku akan tinggalkan semua masalah tanpa penyelesaian, tapi aku harap aku tetap akan berasa tenang dan tenteram, sekurang-kurangnya untuk beberapa bulan akan datang, sebelum aku kembali semula ke tanahair aku ni bila Neezam habis belajar nanti. Biarlah waktu yang menentukan segalanya... Aku malas nak pikir!

Aku harap Allah swt dapat memberikan aku kekuatan untuk membina semula semangat aku sekaligus menceriakan semula hidup aku. Tapi... mampukah aku?

Mungkin aku perlu menyelesaikan semua masalah ni dalam minggu-minggu terakhir sebelum aku balik. Tapi semua tu melibatkan banyak hati dan perasaan. Mungkin aku akan melukakan hati beberapa pihak, mungkin juga aku akan menggembirakan hati beberapa pihak yang lain. Tapi dalam fikiran aku... masih nak menjaga hati dan perasaan orang. Hingga kadang kala aku tak terjaga hati dan perasaan aku sendiri. Begitu jugak diorang, yang sering membuatkan aku kecewa dan hampa.

Apa-apa pun aku hanya bermohon yang terbaik daripada Allah swt; semoga dapat memberikan petunjuk bukan sahaja kepada aku, tetapi juga kepada diorang... yang amat aku sayangi. Semoga kitorang diberikan jalan penyelesaian yang terbaik. Kalau bukan pada waktu terdekat ni, mungkin pada waktu-waktu yang mendatang.

Aku sayangkan diorang, tapi mungkin sebab bisikan syaitan, aku rasakan diorang tak sayangkan aku... Aku harap keadaan yang terbaik pada masa akan datang... Demi insan-insan yang aku sayangi dan cintai...



*juliet le sweetheart : semoga Allah swt menyelamatkan umat Islam di Palestin dan menurunkan bala kepada orang-orang Yahudi!



Sunday, January 4, 2009

Dugaan demi dugaan

Assalamualaikum wbt...

Dah terlalu lama aku tak mengupdate blog aku ni. Dah jadi rumah tinggal dah ek... Siap dengan kerawang-kerawang labah-labah lagi. Aduuuhhhh... nampak gayanya jenuhlah aku nak 'membersihkan' dan menyerikan semula blog tersayang ni. :)

Banyak sebab yang menyebabkan aku tak terupdate blog aku ni.

Sejak balik bercuti dari Kuching beberapa minggu yang lepas, Niesreena dilanda demam yang teruk. Berhari-hari Niesreena terlantar kat hospital. Kesian permata hati aku tu. Memula Niesreena warded kat HKL dari 21 - 24 Disember. Lepas disahkan sehat semula oleh doktor, kitorang pun balik ke Segamat.

Lepas sehari dua, demam Niesreena berulang semula. Asal malam jer demam, siang demamnya agak kebah. Malam temperaturenya naik setinggi 39++ darjah! Laporan kesihatan dari HKL yang lepas mengatakan terdapat bakteria dalam kandungan darah Niesreena, tapi tak pasti bakteria jenis apa. Demam Niesreena berulang-ulang. Aku dan hubby susah hati dan sedih sangat tengok keadaan Niesreena. Tak seaktif dan seceria selalu. Niesreena nampak lemah sangat dan asyik terbaring jer. Kemudian Niesreena mula muntah-muntah dan cirit-birit pulak. Kesian sangat tengok Niesreena. Nampak sangat Niesreena kelaparan. Tapi asal masuk jer apa-apa, mesti muntah balik. Minum air masak sikit pun boleh termuntah balik! Lebih banyak pulak yang keluar dari yang masuk. Niesreena nampak letih sangat. Badan pun mula susut, muka pun dah mula cengkung. Then Niesreena was warded again at Segamat Hospital.

Masuk hospital Segamat, Niesreena masuk air. Empat botol semuanya. Dan alhamdulillah Niesreena dah stop muntah-muntah dan cirit-birit. Demam Niesreena pun mula berkurangan. Lima hari Niesreena warded. 1hb yang lepas Niereena dah boleh keluar.

Alhamdulillah, hari ni Niesreena dah kembali aktif dan ceria seperti biasa. Selera makan Niesreena pun semakin bertambah-tambah. Susu pun dah minum banyak macam biasa. Mulut dah mula pok pek pok pek lebih dari biasa. :) Senang hati aku... Alhamdulillah... Aku bersyukur sangat bila tengok Niesreena dah kembali sihat.

Aku pulak, batuk masih tak baik-baik. Walau bagaimanapun dah mula kurang jugaklah dari beberapa minggu yang lepas. Penat batuk! Tidur pun tak lena. Asyik terjaga jer sebab batuk. Harap-harap dalam masa beberapa hari ni hilanglah batuk ni. Hmmmm... kalau boleh dalam masa beberapa jam ni hilanglah batuk ku ini... Or dalam beberapa minit ni... kalau dalam beberapa saat ni lagi bagus! Hilanglah batuk!!!

Selain kesihatan Niesreena yang terjejas, banyak lagi dugaan yang aku dan Neezam terima sejak akhir-akhir ni. Selepas satu-satu. Kadang tu tak lepas pun, tapi bertimpa-timpa pulak. Membuatkan aku sendiri pun tak sihat. Berat badan aku pun makin turun. Bila buat maternity check-up kat klinik, nurse selalu marah aku sebab berat badan aku yang asyik turun jer. Dua minggu sekali aku terpaksa berulang ke klinik untuk check-up sebab keadaan kesihatan aku yang tak berapa baik. Sian baby dalam perut ni. Kadang-kadang masalah-masalah yang berlaku di sekeliling aku menyebabkan aku terlupa ada baby yang perlu aku ambil berat dalam perut aku ni. Mama minta maaf sangat sayang...

Sekarang ni kandungan aku dah masuk 5 bulan. Aku dah dapat rasa baby bergerak-gerak. Aktif sangat terutamanya pada waktu malam. Niesreena pulak hairan jer tengok perut aku yang makin membesar ni. Sesekali Niesreena selak baju aku untuk tengok ada apa dalam baju aku sampai jadi 'besar' sangat perut mama Niesreena ni. Mesti Niesreena ingat mama ada simpan makanan dalam baju. Hehehe...

Emosi aku sekarang ni sangat kurang stabil disebabkan masalah-masalah yang berlaku. Dugaan-dugaan yang berlaku sejak akhir-akhir ni adalah dugaan terbesar yang pernah aku alami dalam hidup aku. Amat besar dan amat berat aku terima. Lebih-lebih lagi disaat aku tengah mengandung ni. Sian baby dalam perut. Mesti dia turut dapat merasakan keperitan yang aku rasakan sekarang ni.

Apa pun aku bersyukur kerana dikurniakan suami yang amat menyanyangi aku. Sentiasa berada di sisi aku ketika aku sangat memerlukan bahu untuk menangis. Bersyukur kerana mempunyai anak yang ceria, yang sentiasa menghiburkan hati aku yang duka.

Ya Allah... kuatkanlah semangatku untuk menghadapi segala dugaan yang Engkau berikan ini. Sesungguhnya inilah dugaan yang besar yang pernah aku terima dariMu, ya Allah...


*juliet le sweetheart : tahniah buat kak Tahsa & Aleh yang dikurniakan seorang puteri pada hari tahun baru yang lepas.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lagi cerita lain...

Thank you for stopping by!

back to top