♥ Ya Allah, andai telah Kau titipkan dia milikku, satukanlah hatinya dan hatiku menjadi cinta nan satu...

Amin... ♥

Tuesday, October 23, 2007

Salam Aidilfitri

Selamat_hari_raya

Saturday, October 13, 2007

Mendidik anak-anak bersederhana di Hari Raya

Bersempena dengan hari raya ni artikel Neezam yang disiarkan pun menyentuh tentang hari raya jugak. Bacalah yer kengkawan!

Mendidik anak-anak bersederhana di Hari Raya

Oleh KHAIRUNNEEZAM MOHD. NOOR

TIDAK dinafikan bahawa kanak-kanak adalah golongan yang paling seronok setiap kali Hari Raya Aidilfitri menjelang tiba. Bagi kanak-kanak yang berlatih berpuasa dalam bulan Ramadan, Hari Raya adalah kemuncak kesyukuran kerana berjaya menyempurnakan ibadah yang menjadi salah satu tunjang Rukun Islam.

Ditambah lagi budaya menyambut Hari Raya di Malaysia yang cukup meriah, menyemarakkan lagi perasaan gembira di hati kanak-kanak.

Di Hari Rayalah mereka akan berpeluang memakai baju serba baru, makan pelbagai juadah istimewa seperti ketupat, lemang, rendang, dan kuih raya, mengutip angpau berisi wang pelbagai warna, mengikuti keluarga menziarahi rumah sanak saudara dan sahabat handai, dan menonton rancangan Hari Raya yang pelbagai di televisyen.

Tidak ada salah dan silapnya untuk kanak-kanak merasai keseronokan sebegini sepanjang sambutan Hari Raya. Namun, mereka perlu dibimbing dan difahamkan akan konsep ‘wasadthiah’ atau bersederhana menyambut Hari Raya mengikut lunas-lunas Islam. Selama 11 bulan manusia bergelumang dengan tuntutan keduniaan dan kehendak nafsu, selama itu jualah fitrah asal manusia dicemari dan dirosakkan. Maka dengan izin Allah, manusia dikurniakan ruang terbaik dalam bulan Ramadan untuk berpuasa dan melaksanakan amal ibadah yang dapat menguatkan dan menyucikan semula fitrahnya. Daripada perspektif Islam, sambutan Aidilfitri bermaksud hari yang disambut sebagai tanda kejayaan dalam mengembalikan fitrah seseorang hamba Allah kepada keadaan asalnya yang suci dan bersih.

Dalam hal mendidik kanak-kanak menyambut kejayaan mengembalikan fitrah yang suci di Hari Raya ini, ia tidak sepatutnya disulamkan dengan unsur- unsur negatif. Misalnya boros berbelanja untuk kelengkapan rumah dan pakaian, terlalu leka menonton hiburan di televisyen, makan terlalu banyak dan membazir, lalai melaksanakan solat, bermain mercun dan sebagainya.

Kanak-kanak perlu diasuh untuk meneruskan kesinambungan amal ibadah tidak kira yang bersifat khusus atau umum yang dilaksanakan semasa bulan Ramadan pada bulan-bulan yang berikutnya. Ibadat khusus seperti berpuasa boleh diteruskan dengan puasa sunat enam hari di bulan Syawal dan puasa sunat pada setiap Isnin dan Khamis. Begitu juga dengan meneruskan amalan Qiamullail yang telah diakui kelebihan dan faedahnya daripada pandangan Islam dan perspektif sains.

Bertandang ke masjid atau surau untuk solat berjemaah juga perlu digalakkan. Ajarkanlah juga kanak-kanak untuk memperbanyakkan amalan membaca al-Quran dan memahami maksudnya, berzikir dan berdoa kepada-Nya. Amalan khusus seperti ini berupaya membentuk jiwa kanak-kanak yang ikhlas untuk beribadah dan sentiasa mendapat petunjuk dan hidayah dengan izin-Nya.

Amalan-amalan mulia seperti menyertai marhaban dan berzanji, menghadiri majlis ilmu, berjimat cermat dalam berbelanja, bersedekah, bantu-membantu orang yang tidak berkemampuan, berziarah, hormat kepada orang tua dan sebagainya adalah ibadah umum yang perlu disuburkan dalam diri kanak-kanak.

Tujuannya supaya mereka faham akan konsep ‘amal makruf, nahi mungkar’ iaitu memperbanyakkan amalan yang mulia dan meninggalkan perbuatan yang dilarang.

Teguhnya peribadi mulia kanak-kanak yang dibentuk sepanjang bulan Ramadan tidak akan bermakna jika kita sebagai ibu bapa atau penjaga tidak turut sama menunjukkan contoh yang baik sebagai ikutan mereka. Bersederhanalah dalam menyambut bulan Syawal sama seperti bersederhana sepanjang Ramadan bersama anak-anak. Wujudkanlah suatu anjakan paradigma yang bertunjangkan syariat Islam semasa menyambut hari lebaran yang diraikan selama sebulan.

Resmi ketam yang mengajar anaknya berjalan betul mesti dibuang jauh-jauh untuk merealisasikan pembentukan jiwa dan minda anak-anak yang mulia dan soleh. Didikan yang tepat akan dapat mengubah tanggapan anak-anak yang selama ini mensinonimkan hari lebaran dengan duit raya, mercun dan bunga api kepada rasa syukur ke hadrat Ilahi dan melipat kali gandakan amal ibadah.

KHAIRUNNEEZAM MOHD. NOOR ialah Pensyarah Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan,
Universiti Sains Islam Malaysia.

Friday, October 12, 2007

Si comelku demam di pagi raya

Tahun ni giliran beraya bersama keluarga aku dan seperti setiap tahun keluarga aku akan balik ke kampung abah kat Tapah Road, Perak. Ni tahun pertama aku dan Neezam beraya bersama permata hati kitorang, Niesreena. Yang sedihnya, Niesreena demam sejak malam raya.

Suhu badan Niesreena agak tinggi. Kitorang bawak gi klinik dan doktor kata Niesreena demam biasa jer. Tapi aku dan Neezam risau sangat. Malam tu kitorang tak dapat tidur lena. Kitorang asik terjaga dan lap badan Niesreena dengan air sejuk dengan harapan suhu badan Niesreena akan turun.

Keesokan harinya tu hari raya. Badan Niesreena masih dedar lagi. Niesreena pun nampak macam tak bermaya jer tapi sempat jugak nak bergelak ketawa dan berkeletah.

Sayang anak mama...

~Kitorang di pagi raya~

~Niesreena di samping atuknya. Nampak ceria jer walaupun demam~

~Niesreena di samping wan Niesreena~

~Niesreena di samping mak su nyer~

Tapi alhamdulillah, petang tu suhu badan Niesreena kembali normal dan Niesreena sihat seperti sediakala.

Saturday, October 6, 2007

Coretan sebulan di Malaysia

Harlo kengkawanku… Waaahhhh… Dah lebih daripada sebulan rupanya aku berada kat Malaysia dan selama itu jugaklah aku tak mengupdatekan blog aku ni. Bukan sajer blog, fotopages aku pun aku tak update lagi sedangkan banyak gambar kitorang kat sini. Sakan balik Malaysia ye? Hehehehehe… Selama sebulan lebih ni aku, Neezam and our little Niesreena asyik berulang dari Kuala Lumpur, rumah famili aku, dan Segamat, rumah famili mertuaku. Trying to be fair and square to all as our holidays here is just a few weeks. And it just a few weeks left before we’re going back to Melbourne.

Senyap jer aku ek bila dah balik Malaysia sedangkan kat rumah ada internet. Hehehhehe… Malas… Bukannya tak der cerita nak ditulis tapi sebab penyakit malas yang melanda. Dan dikesempatan penyakit malas tengah hilang ni, aku akan cuba untuk menulis sebanyak mana cerita yang boleh, expecially aktiviti kitorang kat Malaysia sepanjang bercuti kali ni.

:: Malaysiaku ::

Penerbangan balik kami ke Malaysia ialah pada pukul 3 petang tapi sajer jer bertolak awal pagi sebab nak pusing-pusing kat airport. Pukul 10 pagi lagi kitorang dah sampai kat Tulamarine Airport ni menaiki teksi yang disponsor oleh bekas tuan rumah kami yang sangat baik hati.

Penerbangan balik ke Malaysia mengambil masa lebih kurang 7 jam.


Seronok giler bila kapal terbang mendarat kat KLIA. Hati berbunga-bunga, senyum tak sudah-sudah. Tak sabar nak tengok wajah-wajah kesayanganku yang setia menanti kat balai ketibaan kat KLIA. Aku rasa diorang yang menanti pun tak sabar-sabar nak jumpa kitorang expecially the only cucu, Niesreena. Bila ternampak muka emak… wahhhh seronoknya… terus aku gi menerpa, memeluk dan mencium mak. Rindu sangat! Sebelum tu sempat aku mencium tangan ayah mertua dan passing Niesreena padanya. Seronok ayah dapat peluk cium Niesreena, selalu tengok kat internet jer, geram jer. Tapi hmmmmm… Niesreena terkejut dan menangis kuat sangat. Gamat balai ketibaan tu jadinya. Lepas sorang, sorang lagi mendukung, memeluk dan mencium Niesreena menyebabkan Niesreena menangis bertambah kuat.

Malam tu emak, Joy dan family Neezam menyambut ketibaan kitorang. Abah tak ikut memandangkan kaki abah yang masih sakit dan adik aku plak ada kelas kat UTM. Tak boleh ponteng. Nazrin kat asrama dan Nazlee kerja. Anyway, happy sangat masa tu.

:: Niesreena takut orang ::

Tu lah sebabnya Niesreena menangis. Niesreena takut dengan strangers. Malam pertama kat KL. Niesreena tersedu sedan sampailah tertidur malam tu. Niesreena punyalah takut sampaikan masa tidur pun dia mengenggam erat baju aku. Bila letak atas katil dia nangis. Terpaksa aku tidur sambil memeluk Niesreena. Cian baby mama… Mesti Niesreena terkejut…

Tapi sekarang ni alhamdulillah. Nampak gayanya Niesreena dah tak takut dengan orang. Dengan semua atuk-atuk dan pakcik makcik dia, dia dah nak. Diorang pun happy. Kalau tak… geram jer lah tengok Niesreena… hehhehehe...

:: Jalan-jalan cari Nandos ::

First week kat KL. Hujung minggu tu adik balik. Kitorang gi pekena Nandos kat KLCC. Memang favourite kitorang. Actually kat Melbourne pun ada Nandos gak tapi sidelines dia tak sama dengan kat Malaysia punyer. Of courselah Malaysia punyer lagi best.


Lepas pekena Nandos, kitorang jalan-jalan kat KLCC. Sama gak macam dulu; kedai yang sama, barang yang sama, cuma Indon dan Bangla jer yang semakin bertambah. Huhuhuhuhu…

:: Aulya Zahra ::

Hujung minggu, minggu pertama tu aku dan famili sempat gi menjenguk sepupu aku yang baru jer lepas bersalin. Alhamdulillah, kak Ita dan Zal dianugerahkan dengan seorang puteri yang sangat comel dan diberi nama Aulya Zahra. Sedapkan nama tu kan. Very unic dan lebih unik lagi ialah Aulya Zahra dah ada sebatang gigi! Haaaa… jangan tak caya. Aulya Zahra dah ada gigi sejak dari dalam belly mummy dia lagi. Tak sabar nak membesar Aulya ni.


:: Merdeka! Merdeka! Merdeka! ::

Kalau nak ucapkan ‘Selamat Hari Kemerdekaan yang ke-50’ dah terlambat ke ha? Hehehehhe… Beberapa hari selepas kitorang tiba kat Malaysia ialah hari kemerdekaan negara yang ke 50. Alhamdulillah… Bersyukur sebab aku hidup semasa di alam kemerdekaan. Tak susah-susah macam orang dulu yang bersusah payah untuk mencapai kemerdekaan.

Bila waktu-waktu merdeka ni aku suka tengok iklan kemerdekaan kat tv. Expecially iklan petronas. Memang aku tunggu iklan petronas setiap kali tibanya hari-hari perayaan. And this year, my favourite ad mestilah iklan pembuat sampan tu. Mesti ramai jugak orang yang sukakan iklan tu. Actually aku dah tengok iklan tu online kat internet. Tapi bila dah dapat tengok kat tv rasa puas sangat! Penuh pengajaran dan pengertian. Logik dengan lumrah masyarakat sekarang ni yang nak hidup senang tapi tak nak berusaha dan bersusah sikit untuk senang; sanggup mengadaikan ikatan persahabatan dan kepercayaan sebab dah malas sangat; akhirnya diri sendiri yang rugi.

Hmmm… tak sabar nak tunggu iklan petronas untuk hari raya tahun ni pulak. Mesti best!!!

:: Ramadhan ::

1 Ramadhan, aku dan famili sambut kat Segamat. Pukul 4 pagi dah bangun untuk menyediakan juadah bersahur. Tak rasa ngantuk sangat sebab 1st day puasa mestilah bersemangat.

Lebih bersemangat lagi bila sediakan juadah berbuka. Lepas Asar kitorang dah keluar untuk mencari juadah berbuka kat pasar Ramadhan. Dua tiga pasar ramadhan kitorang gi. Mata berpinar-pinar, rambang giler tengok makanan yang banyak. Macam-macam rasanyer nak makan, macam puasa itulah sehari jer. Hehehhehe… giler betul!

Hari ni dah masuk hari 24 berpuasa. Aku jadi semakin malas nak bangun sahur tapi aku bangun gak. Siang pulak asyik ngantuk jer. Nasib baik ada famili yang tolong jaga Niesreena. So, bolehlah rehat dan tidur di siang hari. Huhuhuhuhuhu…

:: Berbuka @ Malin’s house ::

Hujung minggu yang ntah biler tarikhnya aku dah tak ingat, aku, Neezam, Nazlee dan Niesreena gi berbuka puasa kat rumah Malin kat Shah Alam. Sajer jer nak menyusahkan x-roomate aku masa kat UTM tu untuk masak dan aku pun nak rasa air tangan dia. Sebab aku rasa Malin ni bukannya reti masak pun. Hehehhehe…. Tapi aku silap. Memang sedap nasi tomato yang Malin buat. Maklumlah… dah jadi isteri orang, mestilah pandai buat kerja kat dapur kan. Bukan jer nasi tomato yang disediakan hari tu tapi ada macam-macam lagi; popia, kek, dadih, macam-macam lah, kuih raya pun ada!!! Best best best…

Malin, bila nak gi serang rumah Zai pulak ni?

:: Salam perantauan ::

Tadi aku jengah kat fotopages Sit. Rupa-rupanya salam perantauan yang Neezam hantar kat utusan dah disiarkan 2 hari yang lepas. Kitorang tak perasan pun. Nasib baik Sit bagi tau. Dan yang bestnyer. Ucapan salam kitorang tu sebelah jer dengan ucapan salam Sit. Hehehhehe… kebetulan betul!

Tapi… tahun ni kitorang tak beraya kat perantauan pun. Tahun ni kitorang raya kat Malaysia. Jangan marah aaaa…. Raya haji nanti kitorang raya kat Melbourne. Masa tu mesti nangis gilernyer lah…


:: Cuti-cuti Malaysia ::

Setakat ni kitorang dah berjalan ke Mersing dan JB. Insya Allah misi cuti-cuti Malaysia ni akan bersambung selepas hari raya nanti. Maklumlah… puasa-puasa ni malas nak jalan. Seronok gi Mersing dan JB walaupun gi sekejap jer. Insya Allah lepas raya ni kitorang nak ke Pangkor atau Melaka plak.

* * * * *

Well, setakat ni dululah coretan aku kali ni. Dah panjang sangat. Maklumlah… dah lama tak tulis.

Until the next post! See ya! Selamat berpuasa!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lagi cerita lain...

Thank you for stopping by!

back to top